Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Atomium

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Atomium

    Even de laatste zin lezen die héél belangrijk is voor fotografen.

    Vzw Atomium vraagt geen auteursrecht voor het Monument van Balen, de eetuitdaging die uit curryworsten en bouletten bestaat. “Misschien kan de uitbater zijn creatie hier ook serveren”, klinkt het zelfs.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

  • #2
    Re: Atomium

    In theorie is alles auteursrechtelijk beschermd, daarom mag je niet zomaar foto's overal beginnen plaatsen van belangrijke gebouwen.
    Bv. Als je een reisgids wil maken van Parijs, moet er toestemming gevraagd worden om foto's van de eifeltoren en de arc de triomphe, enz
    te mogen plaatsen in uw reisgids. Dit is al heel lang zo. Vroeger bestond social media niet, en was de verspreiding niet zo heftig als nu.
    Dus in theorie moet toestemming gevraagd worden om zoiets te plaatsen.
    Natuurlijk dat ze u niet gaan vervolgen omdat je een selfie neemt aan de eifeltoren, dat is onbegonnen werk, daarom dat er ook zo
    los over gegaan wordt.
    Maar ik denk wel, indien je een boek of reisgids zou willen publiceren, dat de nodige toestemmingen voor sabam moeten
    aangevraagd worden, anders loop je het risico dat uw boek uit de rekken verdwijnt. Dus de wet bestaat wel degelijk.

    mvg

    Comment


    • #3
      Re: Atomium

      Tussen wat ze zeggen en doen is er nog een groot verschil! Ik kreeg een paar jaar geleden mailke met de vraag tot betaling omdat er foto's van het Atomium op mijn site stonden (niet commercieel). Ze mochten blijven als de resolutie niet hoger was dan een postzegel.

      Wat de curryworsten-en-bouletten-schotel betreft... dat is gewoon een ijzer-atoom op zijn punt. De vraag moet zelfs niet gesteld worden of daar auteursrechten op liggen.



      Vincent
      http://www.catchlight.be
      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

      Comment


      • #4
        Re: Atomium

        Oorspronkelijk geplaatst door Didispeed Bekijk bericht
        In theorie is alles auteursrechtelijk beschermd, daarom mag je niet zomaar foto's overal beginnen plaatsen van belangrijke gebouwen.
        Bv. Als je een reisgids wil maken van Parijs, moet er toestemming gevraagd worden om foto's van de eifeltoren en de arc de triomphe, enz
        te mogen plaatsen in uw reisgids. Dit is al heel lang zo. Vroeger bestond social media niet, en was de verspreiding niet zo heftig als nu.
        Dus in theorie moet toestemming gevraagd worden om zoiets te plaatsen.
        Natuurlijk dat ze u niet gaan vervolgen omdat je een selfie neemt aan de eifeltoren, dat is onbegonnen werk, daarom dat er ook zo
        los over gegaan wordt.
        Maar ik denk wel, indien je een boek of reisgids zou willen publiceren, dat de nodige toestemmingen voor sabam moeten
        aangevraagd worden, anders loop je het risico dat uw boek uit de rekken verdwijnt. Dus de wet bestaat wel degelijk.

        mvg
        Ik dacht dat, wat de Eiffeltoren betreft, het enkel verboden was voor een Eifeltoren die verlicht was maar ik kan het verkeerd voor hebben (?).
        Wat het atomium betreft, dat wisten/weten we al lang...en dat het 'vleesatomium' daar nu buiten valt begrijp ik niet, want dat is en blijft nochtans een commercieel iets toch ?
        Vanaf 2076 is er wel duidelijkheid over het atomium dat is toch al iets, alleen, dan ga ik het zeker niet meer fotograferen .

        Dit zijn discussies die hier om de haverklap eens terugkeren, fotografen van het Atomium, de Eiffeltoren zonder het fotograferen in stations niet te vergeten .
        En een 100 % duidelijkheid zal er blijkbaar nooit zijn.
        Last edited by Guest17; 6 januari 2016, 14:39.

        Comment

        Working...
        X