Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newborn vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Newborn vraag

    Hallo

    Bij ons in de familie/vriendenkring is er een ware babyboom (3 in 3 weken tijd). 2 ervan hebben mij gevraagd om hier foto's te maken van de kleine spruit. Ik heb zelf al wat info opgezocht, maar ben er alleen nog niet uit welke belichting ik zal gebruiken. Zelf heb ik niets van flitsers/softboxen... en velen zeggen dat dit blijkbaar toch handig is. Is dit zo? Kan het ook niet zonder? Beiden hebben wel een groot raam waar heel wat licht kan naar binnen komen. Natuurlijk op een bewolkte, donkere dag natuurlijk niet of minder. Natuurlijk licht is wel mooi maar kan je natuurlijk minder regelen é... Iemand tips hiervoor? Ook andere bijkomende tips zijn zeker welkom!

    Alvast bedankt!

    Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

  • #2
    Re: Newborn vraag

    Dit is een topic die ik even ga volgen, Verwacht over 6 maand een kleine en heb nog nooit newborn gedaan wat ik uiteraard bij de kleine ga doen!! Nu heb ik wel een flitser maar of ik hem ga gebruiken...

    Wat ik wel alvast weet is als je echt goed licht heb, van links en rechts bijv. dan hoef je zeker geen flitser of softbox te gebruiken. Maar het kan helpen voor kleine schaduwen bij de kleine spruit.
    1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

    Comment


    • #3
      Re: Newborn vraag

      met en stuk isimo als reflector kan je ook al leuke dingen doen
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Newborn vraag

        Ik werk ook liever met reflectiescherm/isomo, maar durf ook al bouncend te flitsen voor beetje de schaduwen op te lichten, al zet ik zeker eerst in op natuurlijk licht, bewolkt mag hé, dan is het lekker difuus, en ik werk ook altijd graag met kleine scherptediepte's bij die boelekes (primelens)

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Newborn vraag

          ik heb het al 3 keer gedaan met reportageflitser door witte paraplu. Als je die niet te dicht zet zie je ze nagenoeg niet reageren. Bij babies wil je net iets overbelichting en weinig scherptediepte dus een lichtsterke lens (bvb. 50mm f/1.8) is aan te raden


          Sent from my iPad using Tapatalk
          Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
          Mijn fotoalbums

          Comment


          • #6
            Re: Newborn vraag

            Ik heb daarvoor destijds mijn RX100II gekocht en dus niks geen toeters en bellen en rare attributen maar een eindeloze reeks leuke familiefotos zonder de minste flash- en schriktoestanden !! .. en ons kleindochter was nog maar 5 uur oud

            Comment


            • #7
              Re: Newborn vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Ik heb daarvoor destijds mijn RX100II gekocht en dus niks geen toeters en bellen en rare attributen maar een eindeloze reeks leuke familiefotos zonder de minste flash- en schriktoestanden !! .. en ons kleindochter was nog maar 5 uur oud
              Wat is dit nu voor reactie?
              Ik maak hier van uit dat jij geen flash WIL gebruiken en dat het met je systeemcamera niet moet... Hoe dan? Door je ISO enorm hoog te zetten?
              Sorry hoor, als je geen flash wil, kan iedereen ook met natuurlijk licht of continue licht werken. Maakt toch niet uit?
              Soms heb je geen natuurlijk licht én wil je je ISO laag houden... ik heb het gewoon uitgelegd hoe ik het doe mét mijn flitser.
              Ik doe ook newborn bij mij thuis en omwille van het gebrek aan natuurlijk licht, MOET ik met flitsers werken. Uiteraard met softbox én zo ver mogelijk weg én zo weinig power als mogelijk...
              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
              Mijn fotoalbums

              Comment


              • #8
                Re: Newborn vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                Wat is dit nu voor reactie?
                Ik maak hier van uit dat jij geen flash WIL gebruiken en dat het met je systeemcamera niet moet... Hoe dan? Door je ISO enorm hoog te zetten?
                Sorry hoor, als je geen flash wil, kan iedereen ook met natuurlijk licht of continue licht werken. Maakt toch niet uit?
                Soms heb je geen natuurlijk licht én wil je je ISO laag houden... ik heb het gewoon uitgelegd hoe ik het doe mét mijn flitser.
                Ik doe ook newborn bij mij thuis en omwille van het gebrek aan natuurlijk licht, MOET ik met flitsers werken. Uiteraard met softbox én zo ver mogelijk weg én zo weinig power als mogelijk...
                Nuance man .. ik HOEF niet eens een flash te gebruiken net zomin als ik de heilige huisjes à la "steeds lage iso" en andere blah blah hoef te volgen ... buiten devooraf getrokken lijntjes kleuren is al toegelaten hoor ! ... of misschien is een hele studio opzetten in een kraamkamer het uiterste genot voor zowel familie als boreling ! ??? wel enigszins "nefast voor de feestvreugde" LOVL !!

                Comment


                • #9
                  Re: Newborn vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                  Uiteraard met softbox én zo ver mogelijk weg én zo weinig power als mogelijk...
                  Dat is dan fotograferen bij hard licht... wat je ook niet wil. Liever hogere iso dan.

                  V.
                  http://www.catchlight.be
                  Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                  https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                  Comment


                  • #10
                    Re: Newborn vraag

                    ik denk dat het hier dan ook eerder om een shoot gaat dan om een bezoekje waar een foto gemaakt wordt..
                    misschien moet de TS dat eens verduidelijken
                    je kan dit idd met een compactcamera, dit klopt
                    maar de TS zijn materiaal staat in de handtekening, en hij vroeg specifiek raad over al dan niet flitsen
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Newborn vraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Nuance man .. ik HOEF niet eens een flash te gebruiken net zomin als ik de heilige huisjes à la "steeds lage iso" en andere blah blah hoef te volgen ... buiten devooraf getrokken lijntjes kleuren is al toegelaten hoor ! ... of misschien is een hele studio opzetten in een kraamkamer het uiterste genot voor zowel familie als boreling ! ??? wel enigszins "nefast voor de feestvreugde" LOVL !!
                      Je hebt gelijk
                      De TS heeft hetzelfde toestel als ik, dus ik weet dat je bij een ISO hoger dan 800 niet de kwaliteit kan leveren dan wat je verwacht bij newborn. Daarom dat ik bij dergelijke shoot een lage iso (<400) moet houden...
                      Als jouw toestel dit wel perfect kan, kan ga ik dit niet argumenteren...
                      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                      Mijn fotoalbums

                      Comment


                      • #12
                        Re: Newborn vraag

                        Het zou inderdaad een shoot worden, niet zomaar wat fotootjes. Een beetje zoals je bij een professionele fotograaf zou verwachten, maar misschien van een minder niveau... Dus inderdaad, zo laag mogelijk in ISO blijven dat de kwaliteit toch zo hoog mogelijk is... Ik zal gebruik maken van mijn 85 f/1.8 en 18-35 f/1.8 en eventueel m'n macrolens, dus kan inderdaad voor mooie softe foto's gaan.

                        Maar dus als ik het goed begrijp, moet het wel lukken met het natuurlijke licht en eventueel reflectiescherm/isomo? of toch nog ergens iets van flits of continu licht voorzien?
                        Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                        Comment


                        • #13
                          Re: Newborn vraag

                          Dat moet jij eigenlijk zelf beslissen nu hé, er zijn hier voorstanders en tegenstanders, heb je al eens met flitslicht gewerkt? Als je dat op zo'n moment de eerste keer zal proberen...
                          Laat ons zeggen dat je best al eens oefent met de flitsers eer je beslist ze te gebruiken, ikzelf vind het moeilijke materie.
                          Vergeet het ook niet lekker warm te maken voor de newborn, en denk de dingen goed uit op voorhand, het ene kindje is het andere niet

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment

                          Working...
                          X