Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma groepsfoto 100 personen vanuit hoogtewerker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • diafragma groepsfoto 100 personen vanuit hoogtewerker

    Ik mag binnenkort een groepsfoto maken van alle leden van onze voetbalclub, zullen er ongeveer een 100 tal zijn.
    De foto's worden genomen vanuit een hoogtewerker, ik schat zo van een meter of 5 hoog.
    Ik neem de foto's met een Canon 700D en de 18-55 kitlens, welk diafragma zou ik het best gebruiken ? ergens tussen F8 en F11 ?
    Maximaal op iso 800, aangezien de foto wel uitvergroot zal worden op 70x100 ? Of is bij de 700D iso 1600 nog acceptabel op zo'n formaat ?

  • #2
    Re: diafragma groepsfoto 100 personen vanuit hoogtewerker

    in zulk geval kan je gerust een opname meer maken dus zou ik een reeksje maken op iso 200 eentje op iso 400 en zo verder en met diafragma's tussen de 5.6 en de 11 en dan ga je kiezen voor de meest acceptabele te beginnen met de laagste iso's. Als je dan alle foto's eens grondig bekijkt zal je veel geleerd hebben voor een volgende shoot
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: diafragma groepsfoto 100 personen vanuit hoogtewerker

      Misschien trachten een ander lens dan de kitlens te lenen? Desnoods eentje huren voor een dag. Weet niet welke versie je hebt maar er zijn er is behoorlijk wat verschil tussen de versies.

      Comment


      • #4
        Re: diafragma groepsfoto 100 personen vanuit hoogtewerker

        Heb de 18-55 IS STM (IS licht tegenwoordig misschien wat gevoelig ), deze lens is volgens reviews toch zeer goed, dus zou voldoende moeten zijn.
        @lazy charles, is inderdaad een goede tip om diverse instellingen te gebruiken, maar vrees dat het zowiezo al moeilijk is voor een paar seconden de aandacht van 100 personen te vragen

        Comment


        • #5
          Re: diafragma groepsfoto 100 personen vanuit hoogtewerker

          Of gewoon eens testen in een appartement of hoog gebouw? Bij f8 buiten zal je overdag nog niet te hoog in de iso's moeten gaan hoor

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: diafragma groepsfoto 100 personen vanuit hoogtewerker

            Op 18mm, F5.6 kom je er al vanop die afstand.
            Voor de zekerheid eentje nemen op F8.
            Scherpstellen op een punt +- 1/3 diep in de groep.
            Ik neem toch aan dat de verst staande persoon niet op 100meter staat.
            Iso zal niet hoog moeten gaan bij vol daglicht.

            Veel succes!

            Comment


            • #7
              Re: diafragma groepsfoto 100 personen vanuit hoogtewerker

              Hallo,

              In oktober heb ik met de D7200+28-140mm een groepsfoto gemaakt van 300 personen.
              F8.0, iso 400 en +- 70mm.
              Perfect gelukt, iedereen scherp, ook aan de hoeken ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: diafragma groepsfoto 100 personen vanuit hoogtewerker

                Met de EF-S 18-55 IS STM moet dat zonder problemen lukken, die is voldoende scherp over het hele zoombereik, zelfs met het diafragma helemaal open.
                Maar om er zeker van te zijn dat er voldoende scherptediepte is in de foto kan je best op f8 werken.
                Hou tijdens de wintermaanden wel de sluitertijd in het oog, zelfs al schijnt de zon, dan is er toch nog altijd veel minder licht dan in de zomer (iso aanpassen naargelang de omstandigheden dus).
                Hou er rekening mee dat er altijd wel een paar zijn die zich niet stil houden voor de foto, zeker niet als het over zo'n grote groep gaat, de sluitertijd moet dus kort genoeg zijn om een beetje beweging te "bevriezen".
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: diafragma groepsfoto 100 personen vanuit hoogtewerker

                  Oorspronkelijk geplaatst door boldy Bekijk bericht
                  Heb de 18-55 IS STM (IS licht tegenwoordig misschien wat gevoelig )
                  Ik zou de shutterspeed toch op niveau 4 zetten in dit geval.

                  Comment

                  Working...
                  X