Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp 'Buitenom'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp 'Buitenom'

    Hallo beste Belgiumdigital-forumleden

    Ik kwam er niet direct uit, waar ik m'n verzoek in dit forum plaatsen moest, vandaar dat ik het hier plaatste...

    Ik ben Hans (alias Trobken); student Fotokunst aan de Academie te Sint-Niklaas, momenteel in m’n 4de jaar Fotokunst.
    Gedurende deze 4 jaar heb ik -gestimuleerd door de Academie in het nemen van eigen initiatief- al bijzondere projecten kunnen doen, waarvan er zich enkele situeren in de psychiatrische zorgverlening.
    Voor het 4de jaar hebben we 'n "carte blanche" en moeten we een zelf bedacht concept/project van A tot Z volledig uitwerken.

    Mijn nieuwste project heet 'Buitenom’.

    Dit is de website van m'n project: http://buitenom.weebly.com
    Dit is kortweg wat ik wil bereiken met dit project:
    Angst, witte jassen, verdriet, isolement, obscure personages…

    Beelden over psychiatrie bulken vaak uit van karikaturen en stereotypes.
    Tot vandaag een rijke voeding voor het heersende stigma over de psychiatrische zorg.
    Terwijl deze nét een ommekeer beoogt om uit die neerwaartse spiraal te geraken.
    Voor maar vooral door de cliënt.
    ​Geluk bestaat vaak uit het beleven van vele kleine, mooie dingen.
    Grappige en verrassende, ontroerende en ontwapenende anekdotes.
    Samen met (ex-)cliënten wil ik op zoek gaan
    naar concrete anekdotes uit hun eigen beleving.
    Uiteraard mogen hier ook zaken bij zijn uit de psychiatrische zorg, maar dat hoeft niet.

    Anekdotes uit een verder verleden, anekdotes van gisteren...
    Samen maken we op basis hiervan een scenario.
    Op basis van dit scenario maken we dan met een klein groepje een beeld,
    een mis-en-scène van die bepaalde anekdote.
    De rolverdeling hoeft niet typerend te zijn.
    De cliënt kan evengoed figureren als bv. de zorgverlener
    of hoeft zelfs niet in beeld te komen
    maar kan toch dan actief deelnemen door bijvoorbeeld aanwijzingen te geven.
    Op termijn wil ik zo een reeks warme, eerlijke beelden samenstellen.
    Dit om de schoonheid van de toekomst te zien én om een breuk te maken
    met dat heersende negatieve sensationele beeld over de psychiatrische zorg.
    Dàt wordt het project ‘Buitenom’.


    Het zal tevens ook mijn eindwerk zijn en is nu -uiteraard- nog volop in uitwerking.
    Momenteel ben ik bezig dit project uit te werken in de ruime omgeving van Gent.
    Omwille van de goede samenwerking bij een vorig project genaamd 'Duuren’, wilden de mensen van de instelling die toen aan dat project meewerkten, ook heel graag aan dit project hun steun verlenen.
    Zelf ben ik echter nog steeds een 'buitenstaander' en de complexiteit van dit project maakt het onwaarschijnlijk moeilijk.
    Maar niet onmogelijk, mits de nodige en juiste hulp.

    Voor het maken van de mise-en-scènes heb ik nog steeds enkele figuranten, attributen én locaties nodig.
    Alle gedetailleerde informatie (wie, wat, waar, wanneer, hoe lang...) staat op de website van het project en als het er (nog) niet op staat mag/kan je me ten alle tijde bevragen via 'n mailtje naar trobken@me.com.

    Zonder in dit topic volledig te zijn vernoem ik al snel de voornaamste zaken.
    Sommige zijn reeds geregeld, maar meer opties geven meer mogelijkheden om op een bepaalde dag een shoot te plannen.
    1. een pasgeboren kindje (*meer uitleg hieronder!)
    2. een kraamkliniek-locatie
    3. een passagiersbootje
    4. twee of drie brandweermannen waarvan 1 iemand met een kettingzaag
    5. een jonge moeder en een jonge vader met een dochter van "lagere-school-leeftijd"
    6. een (liefste gele) Citroën Deux-Chevaux (=een geit)
    7. ...


    * Dit lijkt in deze opsomming nogal ridicuul, daarom direct wat meer uitleg...
    Een van de anekdotes die we terug in scène willen zetten is de bevalling van een gezonde dochter in een ambulance van de brandweer.
    Een emotionele gebeurtenis voor alle betrokkenen.
    Lees HIER het volledige verhaal.
    Een gezond pasgeboren kindje is het grootste geluk dat een ouderpaar overkomen kan.
    Het grootste respect en de omzichtigheid voor het kindje en de ouders is onze topprioriteit voor deze mise-en-scène.
    Om zo'n realistisch mogelijk beeld te kunnen verkrijgen is het absoluut noodzakelijk dat het kindje zo jong-als-mogelijk is.
    De eigenlijke shoot met het kindje heeft maar enkele momenten nodig.
    Het kindje is letterlijk in goede handen van de hoofdambulancier die mee zal figureren in beeld en de ouders mogen uiteraard steeds in de onmiddellijke nabijheid blijven van hun kindje.

    Mensen die me rechtstreeks kunnen helpen, die me in contact kunnen brengen met de juiste mensen, tips & tricks... alle relevante hulp is welkom.
    Reageren op dit topic kan uiteraard ook, het liefste via 'n mailtje naar mijn mailadres trobken@me.com.

    Uit naam van alle cliënten die aan dit project reeds mee werken en mezelf...

    DIKKE MERCI

    Hans

    Nog even ter documentatie/inspiratie enkele beelden uit mijn reeks 'Duuren':






    "You don't take a photograph, you make it."
    - Ansel Adams
Working...
X