Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

    Ik heb al redelijk wat ervaring in Lightroom en Photoshop, maar ik zou graag een stap verder gaan met Photoshop. Ik zou graag leren geavanceerde composities maken, kleurenleer onder de knie krijgen, retouches en andere geavanceerde manipulaties. Met andere woorden: niet "Met de clone tool kun je vlekjes verwijderen", maar eerder dieper ingaan op specifieke technieken om bvb huidskleur te verbeteren.

    Heeft er iemand tips waar ik dit zou kunnen aanleren? Ik wil er gerust lessen voor volgen, maar dan graag rond het Brugse. Online is zeker ook een optie, want ik denk dat er daar wel veel mogelijkheden zijn, met die nuance dat ik niet graag aparte youtube-filmpjes wil bekijken zonder rekening te houden met een leercurve of vooruitgang in het leerproces.
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

    Ik volg dit met grote intresse, ikzelf heb mij de 5-day-deal aangeschaft, die is behoorlijk maar zeker niet volledig en te duur voor t'geen je ervoor krijgt (5 filmpjes van 5 verschillende personen die je t'zelfde leren....) + voornamelijk landschapsgericht qua editing...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

      Ik ga hier ook meelezen.
      Ben zelf ook uit de regio Brugge.

      Volgens de geruchten was er vroeger een degelijke opleiding voor in Brugge maar die bestaat blijkbaar niet meer.
      Waar het was weet ik niet, is ook maar van horen zeggen.
      In het CVO zouden ook lessen zijn maar die zijn toch eerder ondermaats als je wat niveau wil zoals wij

      Comment


      • #4
        Re: Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

        Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
        Ik heb al redelijk wat ervaring in Lightroom en Photoshop, maar ik zou graag een stap verder gaan met Photoshop. Ik zou graag leren geavanceerde composities maken, kleurenleer onder de knie krijgen, retouches en andere geavanceerde manipulaties. Met andere woorden: niet "Met de clone tool kun je vlekjes verwijderen", maar eerder dieper ingaan op specifieke technieken om bvb huidskleur te verbeteren.

        Heeft er iemand tips waar ik dit zou kunnen aanleren? Ik wil er gerust lessen voor volgen, maar dan graag rond het Brugse. Online is zeker ook een optie, want ik denk dat er daar wel veel mogelijkheden zijn, met die nuance dat ik niet graag aparte youtube-filmpjes wil bekijken zonder rekening te houden met een leercurve of vooruitgang in het leerproces.
        Eerst het slechte nieuws : geavanceerd photoshop gaat NIET over foto's. Foto's bewerken is maar 10% van het pakket. Ondanks zijn naam is photoshop geen zuiver fotobewerkings programma (iedereen gebruikt het hiervoor maar dat is het niet). Lightroom wel.
        Al ooit met een contrast gradient layer gewerkt ?
        Soft proofing voor de voorbereiding van een cataloog van een Picasso tentoonstelling ?
        Forensische analyse van foto's ?
        Het goed nieuws er bestaan boeken die het curriculum volgen voor de voorbereiding van Certified Photoshop Users in de vakpers. Niet gemakkelijk maar wel to the point.

        Als ik je post zo lees heb je meer nood aan een algemeen vormende cursus bv:




        YMMV

        bv

        This study guide uses text integrated with video to help you gain real-world skills that will get you started in your career in photography, graphics, or design and lays the foundation for taking the Photoshop ACA exam. A mix of project-based lessons, practical videos, and regular assessments throughout prepares you for an entry-level position in a competitive job market.

        Bret Malley shares the techniques he uses to elevate an image from the everyday to the extraordinary, showing you how to make seemingly impossible scenarios come to life. Starting with an overview of the Adobe Photoshop interface that focuses on the hidden tools you need to know to create stunning composite imagery, this fun yet informative guide walks through all the necessary stages of making all kinds of unique creations.
        Last edited by Nerdifant; 12 december 2015, 10:28.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

          Ik ben het daar niet mee eens Nerdifant.

          Photoshop is in de jaren stilletjes ontstaan als pakket naast Quark Express en andere met doel de grafisch ontwerpers te steunen bij het bewerken van fotos.
          Het inzetten van tekst ect maar de nadruk heeft altijd gelegen op creatief bewerken van fotos.
          Er kwam toen ook tegenwind van Corel met hun pakketten Paint en Draw.
          Zelfs versie 1 van photoshop bevatte al curves en filters puur gericht op fotografie.
          Met de jaren is er echter binnen photoshop een opdeling gekomen met presets rechtsboven waarbij je de omgeving meer kan richten naar tekenen, grafisch ontwerp of specifiek fotobewerking.
          In conclusie: photoshop is een fotobewerkingsprogramma.
          Je haalt Lightroom aan maar dat is GEEN bewerkingsprogramma, het is gericht op post processing van fotos.

          Je spreekt ook over forensische analyse van fotos. Daar moet ik toch even van mijn stoel vallen. Want desondanks photoshop zo populair is, bevat het zeer veel tekortkomingen.
          En forensics zit daar zeker niet bij.

          Nu, een vriend van me volgt een specifieke opleiding fotoshop in Nederland en als ik zie wat de man reeds op korte tijd kan dan ben ik toch behoorlijk impressed.
          En laat het nu net dat soort cursus zijn dat ik alvast zoek.
          De ins en outs van de diverse tools/filters/technieken,...

          Je spreekt over een algemeen vormende cursus maar dat is net wat we NIET zoeken. Het is materie dat we reeds kennen en gericht op beginners.
          En die flauwe pap van beterweters vind je ook op youtube.

          Comment


          • #6
            Re: Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Ik ben het daar niet mee eens Nerdifant.

            Photoshop is in de jaren stilletjes ontstaan als pakket naast Quark Express en andere met doel de grafisch ontwerpers te steunen bij het bewerken van fotos.
            Het inzetten van tekst ect maar de nadruk heeft altijd gelegen op creatief bewerken van fotos.
            Er kwam toen ook tegenwind van Corel met hun pakketten Paint en Draw.
            Zelfs versie 1 van photoshop bevatte al curves en filters puur gericht op fotografie.
            Met de jaren is er echter binnen photoshop een opdeling gekomen met presets rechtsboven waarbij je de omgeving meer kan richten naar tekenen, grafisch ontwerp of specifiek fotobewerking.
            In conclusie: photoshop is een fotobewerkingsprogramma.
            Je haalt Lightroom aan maar dat is GEEN bewerkingsprogramma, het is gericht op post processing van fotos.

            Je spreekt ook over forensische analyse van fotos. Daar moet ik toch even van mijn stoel vallen. Want desondanks photoshop zo populair is, bevat het zeer veel tekortkomingen.
            En forensics zit daar zeker niet bij.

            Nu, een vriend van me volgt een specifieke opleiding fotoshop in Nederland en als ik zie wat de man reeds op korte tijd kan dan ben ik toch behoorlijk impressed.
            En laat het nu net dat soort cursus zijn dat ik alvast zoek.
            De ins en outs van de diverse tools/filters/technieken,...

            Je spreekt over een algemeen vormende cursus maar dat is net wat we NIET zoeken. Het is materie dat we reeds kennen en gericht op beginners.
            En die flauwe pap van beterweters vind je ook op youtube.
            Ik woon toevallig ook in nederland en weet al tamelijk veel van photoshop, maar je bent nooit te oud om te leren. Kun je iets vertellen over die opleiding photoshop misschien?

            Comment


            • #7
              Re: Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

              Oorspronkelijk geplaatst door ppp Bekijk bericht
              Ik woon toevallig ook in nederland en weet al tamelijk veel van photoshop, maar je bent nooit te oud om te leren. Kun je iets vertellen over die opleiding photoshop misschien?
              Ik heb hem een email gestuurd. Als ik meer weet dan post ik het.

              Comment


              • #8
                Re: Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

                Ik heb de vraag nog eens elders gesteld ook. Phlearn kwam toen ook weer naar boven, een dienst die ik reeds ken van de gratis voorbeelden op youtube, maar ze hebben ook betalende cursussen.
                Voorbeeldje: http://phlearn.com/product-category/...als/retouching

                Ik zal daar dus toch nog eens verder naar kijken.


                http://digital-photography-school.com/ kwam ook naar boven, maar dat lijkt me toch te basic.
                http://kasper.photography & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

                  Ik volg buurmanBert.

                  - Lightroom is voor mij een gewone RAW converter, zoals er zoveel zijn (RawTherapee, ACDSee Pro, Aftershot, DxO) . Het dient voor post-processing en je exporteert een foto naar je formaat van keuze (vb .jpg of .png,...).
                  - Photoshop is een van de zovele fotobewerkingsprogramma's, net als Gimp, Corel PaintShop Pro, ... en dient om je .jpg of ander formaat van foto verder te gaan bewerken indien nodig.

                  Ja, met Photoshop e.d. kan je uiteraard nog zoveel meer, zeker qua grafisch ontwerp. Maar dat is er oorspronkelijk voor gemaakt.
                  Wil je echt grafisch ontwerp maken, dan best met een vectorieel grafisch programma zoals vroeger Quarck (nu Illustrator), Inkscape, Scribus, Synfig, ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geavanceerd photoshop leren? Online of offline?

                    Phlearn is idd great. Ik heb daar al veel geleerd uit de filmpjes van Aaron Nace. Altijd leuk om te zien hoe hij weer een ander styling heeft LOL.
                    Maar inhoudelijk zijn de "lessen" zeer goed. Ik vermoed dat de betalende versies stukken beter zijn nog.
                    Ze richten ook workshops in voor photoshop maar Miami is net iets te ver om even op en af te gaan heh

                    Comment

                    Working...
                    X