Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grote zaklamp bij avond/nacht fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grote zaklamp bij avond/nacht fotografie

    Tijden onze recente vakantie hebben we twee "nachtelijke" (na 20u dus als de zon onder was) excursies gemaakt om dieren in hun natuurlijke omgeving te zien. Het ging om (vanuit een "spottershut" achter glas) Tasmanian Devils die onder een (te zwak) licht kwamen eten en een pinguin kolonie die 's avonds aan land komt na een dag eten zoeken op zee. Hierbij werd gebruik gemaakt van zware zaklampen met gekeurde filter.

    Ik heb bij beide uitstappen foto's gemaakt maar dit was toch buiten de comfortzone van mijn D90.
    Bij de devils: ISO 3200, diafragma 3.5 (op mijn 18-105 kitlens) en f 1.8 op de 50mm prime 1/20-1/30 (het zijn dan nog zwarte beesten ook ) Behalve het korrelige beeld viel na de lightroom bewerking het resultaat nog mee. De footprint van het licht dat opgehangen was boven de voederplaats was redelijk egaal verdeeld.
    Pinguins: De zaklamp had een heldere footprint met een grotere minder verlichte cirkel. Ook daar moest de ISO naar 3200 maar belichten was zeer moeilijk, de dieren liepen dan ook tussen 0.5 en 10m van ons. Het resultaat is dat de meeste foto's een overbelichte "spot" hebben, een normaal belicht stuk er om heen en "pitch black" verder af. Daar bovenop natuurlijk ook nog het geel van de folie.

    Nu de vraag: Op welke manier kan ik dit (als het nog mocht gebeuren best aanpakken. Het juist belichten van de "spot" zorgt voor onderbelichting er om heen, een "gemiddelde" belichting zorgt voor overbelichting in het midden.

    Op de videobeelden (Sony PJ780) is de "spot" veel minder uitgesproken en lijkt de belichting veel egaler. Die opnames waren op "auto" gefilmd. Op de D90 gebruikte ik de A stand (diafragma).

    Tips?
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

  • #2
    Re: Grote zaklamp bij avond/nacht fotografie

    Dat lijkt op de problemen die je soms kan hebben met de verlichting op een podium.
    Spotmeting lijkt dan op het eerste zicht een goede oplossing, maar in de praktijk kan dat ook flink tegenvallen omdat je daarmee bijvoorbeeld een heel andere belichting krijgt bij spotmeting op een zwart of een wit onderwerp.
    De camera probeert de belichting dan juist te krijgen ten opzichte van de "spot" waar er gemeten wordt, maar dat is dan ook niet altijd correct.
    Het is dan ook niet altijd mogelijk om de belichting van de eerste keer goed te krijgen (of je zou het licht moeten kunnen meten op de plaats waar de beestjes staan, maar dat is in de praktijk ook niet mogelijk...).
    Het enige wat je eigenlijk kan doen is proberen om het onderwerp zo correct mogelijk belicht te krijgen kijken op het schermpje), en dat die zeker niet overbelicht wordt (ook niet teveel onderbelichten, want dan krijg je nog meer ruis als je de foto lichter moet maken bij de bewerking).
    Je kan eventueel de live view gebruiken, normaalgezien krijg je daar het beeld te zien zoals het op de foto komt.

    Wat je ook probeert, als in de achtergrond alles compleet donker is, dan zal die achtergrond ook zwart blijven als je het onderwerp correct belicht op de foto wil krijgen.
    De contrasten zijn gewoon te groot, dat is net hetzelfde als een flits gebruiken op een helemaal donkere plaats.
    Vooraan krijg je dan licht, maar een paar meter verder is alles zwart.
    Last edited by Black B@ndit; 7 december 2015, 16:27.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Grote zaklamp bij avond/nacht fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Dat lijkt op de problemen die je soms kan hebben met de verlichting op een podium.
      Spotmeting lijkt dan op het eerste zicht een goede oplossing, maar in de praktijk kan dat ook flink tegenvallen omdat je daarmee bijvoorbeeld een heel andere belichting krijgt bij spotmeting op een zwart of een wit onderwerp.
      Ik gebruik meestal spotmeting

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het enige wat je eigenlijk kan doen is proberen om het onderwerp zo correct mogelijk belicht te krijgen kijken op het schermpje), en dat die zeker niet overbelicht wordt (ook niet teveel onderbelichten, want dan krijg je nog meer ruis als je de foto lichter moet maken bij de bewerking).
      Je kan eventueel de live view gebruiken, normaalgezien krijg je daar het beeld te zien zoals het op de foto komt.
      Bij dieren is het niet evident om instellingen aan te passen en na te kijken. Het ging vooral altijd erg snel. Alle lof voor de gids/begeleidster. We waren in een groepje van 6 personen en moesten ons naast het verwachte pad zetten, Pinguins kwamen afgelopen, langs ons of net niet , en dan was het weer vlug, vlug naar een andere plaats.

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Wat je ook probeert, als in de achtergrond alles compleet donker is, dan zal die achtergrond ook zwart blijven als je het onderwerp correct belicht op de foto wil krijgen.
      De contrasten zijn gewoon te groot, dat is net hetzelfde als een flits gebruiken op een helemaal donkere plaats.
      Vooraan krijg je dan licht, maar een paar meter verder is alles zwart.
      Dat leek mij het grootste probleem, te veel contrast + natuurlijk extreem weinig licht. Flitsen was trouwens volledig uit den boze (logisch) dus open diafragma + hoge ISO + sluitertijd moest wel op het randje zijn. Ik vond het echter frappant dat de videobeelden minder last hadden van de zeer lichte spot in het midden van de lichtbundel.

      Het is in deze omstandigheden dat de D90 zijn leeftijd begint te tonen... Ondertussen heb ik alvast de specs van de D7200 als eens bekeken Nu nog enkel sparen... misschien dat er dan al een D7300 is.

      Ik probeer hier eens een voorbeeldje te plaatsen vanavond of morgen.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Grote zaklamp bij avond/nacht fotografie

        Bij deze:




        Zo uit de camera, niets bewerkt met LR of PS enkel verkleind naar 1000px en "saved for web"
        De beesten liepen best wel snel (vandaar ook de bewegingsonscherpte ). Bij andere foto's bleven ze wel even stil staan.

        Model - NIKON D90
        ExposureTime - 1/40 seconds
        FNumber - 5.60
        ISOSpeedRatings - 3200
        MaxApertureValue - F 5.66
        MeteringMode - Center weighted average
        FocalLength - 90.00 mm
        White Balance - Auto
        FocalLengthIn35mmFilm - 135 mm
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment

        Working...
        X