Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Watermerk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Watermerk

    Ik vraag me wel eens af;
    Wat vind de rest hier van watermerken en hoe pakken jullie het aan?

    Je ziet hier echt zoveel verschil in. Ik ken mensen die hun halve foto als watermerk hebben, mensen die een simpel logotje gebruiken of wat tekst op een lege plek in de foto. Of juist aan de zijkant. Of met een kader rond de foto.

    Persoonlijk ben ik op het moment aan het twijfelen tussen mijn watermerk behouden of mijn foto's te gaan publiceren zonder watermerk.
    Ik heb wel constant gewerkt aan mijn watermerk te verkleinen en minder opvallend te maken. Maar toch vind ik dat het niet nog niet genoeg is. Uiteindelijk gaat het in mijn ogen om de foto.
    Ik denk dat een watermerk best wel weinig nut heeft. Als mensen je foto willen gebruiken zonder toestemming, doen ze dat toch wel
    Sony A7II - Zeiss Batis 85mm f/1.8

  • #2
    Re: Watermerk

    Oorspronkelijk geplaatst door EyeDesignUp Bekijk bericht
    Ik vraag me wel eens af;
    Wat vind de rest hier van watermerken en hoe pakken jullie het aan?

    Je ziet hier echt zoveel verschil in. Ik ken mensen die hun halve foto als watermerk hebben, mensen die een simpel logotje gebruiken of wat tekst op een lege plek in de foto. Of juist aan de zijkant. Of met een kader rond de foto.

    Persoonlijk ben ik op het moment aan het twijfelen tussen mijn watermerk behouden of mijn foto's te gaan publiceren zonder watermerk.
    Ik heb wel constant gewerkt aan mijn watermerk te verkleinen en minder opvallend te maken. Maar toch vind ik dat het niet nog niet genoeg is. Uiteindelijk gaat het in mijn ogen om de foto.
    Ik denk dat een watermerk best wel weinig nut heeft. Als mensen je foto willen gebruiken zonder toestemming, doen ze dat toch wel
    Ik gebruik ze niet.
    Ze zijn storend, zelfs indien ze subtiel zijn toegepast.
    Weinig nut ook.
    Bij zij die er reclame wensen uit te halen zal het weinig opbrengen.
    Bij de grotere fotografen zal de foto op zich al lang reclame op zich zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Watermerk

      Het ligt er een beetje aan. Op mijn eigen website gebruik ik ze niet, wegens toch geen rechtsklik mogelijk.
      Op facebook boeit het me zo niet.
      Op fora zoals hier post ik zelden of nooit foto's en dan nog nooit foto's van klanten.
      Ik gebruik watermerken eigenlijk eerder als degene die de foto's wil publiceren dat makkelijk vindt in verband met naamsvermelding.
      Zo ben ik al een paar maal tegengekomen dat een website vraagt om het logo in de foto te zetten zodat zij geen aparte vermelding moeten doen.

      Waar ik het ook wel eens voor gebruik is om proofs af te leveren aan klanten.
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: Watermerk

        Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
        Op mijn eigen website gebruik ik ze niet, wegens toch geen rechtsklik mogelijk.
        Je kan ook gewoon in de broncode neuzen zonder rechtermuisklik te gebruiken natuurlijk. Tal van manieren.
        Ziehier de foto van je fiets, om maar een voorbeeld te geven:


        Ik denk, mensen die massaal foto's stelen, dat die dat niet manueel doen door overal rechtermuiskliks te doen. Die gaan dat met bepaalde software wel illegaal downloaden van vele websites tegelijk.

        Enige dat je kan doen, los van watermerk, is je foto op een lage resolutie plaatsen. Zo kan men hem niet gebruiken om aan hoge kwaliteit te drukken.

        Comment


        • #5
          Re: Watermerk

          Je kan ook gewoon in de broncode neuzen zonder rechtermuisklik te gebruiken natuurlijk. Tal van manieren.
          Ziehier de foto van je fiets, om maar een voorbeeld te geven:
          http://fomadex.be/wp-content/gallery/product/Fiets.jpg
          Wat je zegt klopt, maar daar gaat het me eerlijk gezegd niet om. Als ze foto's van mijn website gaan pakken heb ik aantoonbaar maatregelen genomen om dat tegen te gaan. Als ik een watermerk op een foto zet is dat zoals gezegd om aan te tonen dat dat proofs zijn. Ik zie dat vooral als mezelf indekken. Zo sluit je naderhand discussie gemakkelijker uit.

          Verder is dat vooral een kwestie van gezond verstand. Bij het aanleveren van foto's aan klanten zijn watermerken heel normaal en soms zelfs gewenst.

          En laat ons eerlijk zijn: het aantal mensen dat computer-savvy genoeg is om foto's uit broncode te gaan halen is een minderheid. De meesten kunnen zelfs geen website oproepen als ze hem niet kunnen googelen dus...
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment

          Working...
          X