Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shooting van op het dek van een schip (met deining)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Shooting van op het dek van een schip (met deining)

    Statief ? Of juist niet ?
    VR ? Of juist niet ?
    Ervaringen ???

  • #2
    Re: Shooting van op het dek van een schip (met deining)

    Hallo,

    Enige tijd geleden een aantal foto's gemaakt vanop een schip in de Ligurische Zee met eerst redelijk zwaar weer en daarna gelukkig wat rustiger.
    Ik heb geen statief gebruikt omdat je dan makkelijk zelf de bewegingen van het schip kan compenseren/anticiperen.
    Het is belangijrk dat je horizon horizontaal blijft en met deining is dat niet zo eenvoudig.
    Maar na enige tijd "voel" je het schip en de deining als het ware aan en kan je al redelijk voorspelbaar reageren.
    Bij mij stond de VR nog aan en de foto's zijn prima gelukt ...

    Succes!
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Shooting van op het dek van een schip (met deining)

      Jaja's redenering is het meest logisch. En hij heeft praktijkervaring, zo blijkt (Wel opletten met Nikon bodies in de buurt van water .)
      Ik denk ook niet dat een boot ooit helemaal stil ligt op het water, dus aan dat statief ga je niks hebben. Als de motoren draaien, krijg je waarschijnlijk ook nog de trillingen doorheen de statiefpoten erbij.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Shooting van op het dek van een schip (met deining)

        Om die trillingen van de scheepsmotor of generator te dempen of weg te werken .
        Koop bij "doe het zelf" zo een rubberen tegel die je onder een wasmachine of droogkast plaatst om de buren tot rust te krijgen.
        Snijdt hier uit 6 blokjes van ongeveer 10 bij 10 cm.
        Lijm die per 2 op elkaar.
        Nu heb je dus drie dubbel dikke blokjes die je onder de poten van je statief kan leggen.
        Dit haalt heel veel vibraties weg.
        Als je dit thuis uit het midden van de tegel onder de droogkast doet kan je hem nog steeds gebruiken.
        M

        Comment


        • #5
          Re: Shooting van op het dek van een schip (met deining)

          nooit statief icm vr gebruiken.

          Comment


          • #6
            Re: Shooting van op het dek van een schip (met deining)

            Jaren geleden foto's gemaakt aan boord van fregatten, zuid engeland, noorwegen en portugal, bij alle weer typen en gewoon uit de hand, zonder VR oid, dit bestond nog niet en alles scherp. Alleen bij zware zee, als het schip net een 'paaltje pikt', krijg je die trilling te zien, maar met zulk weer is het buiten ook niet echt een pretje, als je er mag komen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X