Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotoformaten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotoformaten

    Besten

    Sorry als het niet op zijn plaats is.

    Ik koch mij pas een 4 megapixel camera. Welk formaat moet ik instellen om gewoon de foto's op schijf te kunnen zetten om ze te laten ontwikkelen op een 13x10 formaat?
    Is dit formaat dan ook goed voor op de PC te zetten om foto's te kunnen posten naar een forum?

    DirkG

  • #2
    Ik lees over dpi 300 voor de kwaliteit, maar hoevel pixels is dit dan?
    Ik lees te veel om het te kunnen volgen hier lijkt mij, maar wel een geweldig forum mag gezegd worden.

    DirkG

    Comment


    • #3
      laat uw toestel steeds op 4 mil Pix staan,
      maar verander uw dpi voor print/drukwerk 300 dpi
      om foto's te posten op internet 72 dpi ( dan enkel nog de groote in Pix aanpassen )
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Als je geen probleem hebt met opslag voor foto's in de cam: altijd de hoogste kwaliteit gebruiken. Je weet maar nooit wat je er nog mee wilt doen (groot afdrukken, croppen, etc)

        Voor printen neem je best tussen 250 en 300 DPI. De betekenis van DPI (dots per inch) zegt eigenlijk meteen dat dat afhankelijk is van het afdrukformaat (1 inch = 2,54 com). 13x10 (5,12 inch x 3,94 inch): daarvoor heb je dus een resolutie nodig van 1536 x 1182... Voor 25x20 (9.85x7,88 inch) heb je dan weer een resolutie nodig van 2955 x 2364...

        Voor de rest volg je gewoon de raadgevingen van Lieven
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5

          Voor de rest, volg de raadgevingen van Lieven
          alleen maakt het niet uit op hoeveel DPI je je foto's zet voor het posten op internet. Immers - enkel het totale aantal pixels dat je post maakt iets uit. De DPI is enkel relevant voor het moment waarop je besluit de foto af te drukken en kan je zonder problemen aanpassen.

          Je moet het zo zien: een foto is opgebouwd uit een aantal pixels horizontaal en een aantal pixels verticaal. Zo zijn bijvoorbeeld de foto's van mijn EOS 300D 2048x3072 of dus 6Mp. Zorg er dus, zoals Lieven zei, altijd voor dat je camera op het maximum (bij jou 4) Mp staat, en de foto's ook in maximum kwaliteit opslaat. Je slaat je foto's dan ook op op je harde schijf in dat aantal pixels. Wanneer je foto's post op internet wil je liefst dat deze op een scherm passen en verklein je die (sla de foto apart op) tot bijvoorbeeld een maximum van 500pixels hoog. De DPI speelt nog altijd geen rol - je slaat alleen de pixels op.

          Wanneer je nu een foto hebt met een bepaald aantal pixels vericaal en horizontaal (bv: 600x400, of 2048x3072), en je wil deze afdrukken, dien je te bepalen hoeveel pixels je per inch wil afdrukken. Je hebt maar bv 3072 pixels voor 1 zijde. Als je er hiervoor 300/inch gebruikt (300dpi, dots per inch), dan wordt je foto dus maximum 3072/300=10.24 inch lang. Als je een grotere foto wil zal je minder pixels per inch kunnen printen. Zo zou je met slechts 150 pixels per inch een totaal van 3072/150=20,48inch kunnen printen. Dezelfde berekeningen gelden voor de andere richting van de pixels...

          Men neemt aan dat foto's van 300dpi uitstekende kwaliteit zijn, 150dpi is nog 'doenbaar' volgens insiders.
          Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

          Comment


          • #6
            Wow

            Bedankt voor de snelle reacties. Ik zit er een beetje mee dat ik wel plaats heb op de pc, maar als ik de foto's wil opslaan om te mailen zijn ze te groot en moet ik ze blijkbaar allemaal één voor één aanpassen.

            Dank jullie

            Dirk

            Comment


            • #7
              Originally posted by DirkG
              Wow

              Bedankt voor de snelle reacties. Ik zit er een beetje mee dat ik wel plaats heb op de pc, maar als ik de foto's wil opslaan om te mailen zijn ze te groot en moet ik ze blijkbaar allemaal één voor één aanpassen.

              Dank jullie

              Dirk
              Nee hoor, je hoeft ze niet één voor één aan te passen. Er zijn vele programa's waarmee je dat batchgewijs kunt doen, dus b.v. een hele directory in een keer. Een voorbeeld van een programma waarmee dat kan is irfanview, maar ook photoshop biedt die mogelijkheid. Let er wel op dat je opslaat in een nieuwe directory en voorkomt dat je originelen worden overschreven.

              btw, welkom op het forum
              Groeten, Eric

              Nikon Coolpix 8800
              Fuji S602 Zoom

              Comment


              • #8
                Originally posted by DirkG
                Wow

                Bedankt voor de snelle reacties. Ik zit er een beetje mee dat ik wel plaats heb op de pc, maar als ik de foto's wil opslaan om te mailen zijn ze te groot en moet ik ze blijkbaar allemaal één voor één aanpassen.

                IrfanView is je vriend. Die heeft volgens mij voldoende uitgebreidde mogelijkheden om alles in batch (dus voor een ganse directory of een aantal bestanden dat je selecteert) te doen. Gratis te downloaden.
                Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

                Comment

                Working...
                X