Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een goede tip...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een goede tip...

    Gevonden op facebook...
    Standaard stellen de meeste fotografen de iso op hun toestel in, en kiezen dan voor A (je kiest diafragma en het toestel bepaalt de sluitertijd), T (je kiest sluitertijd en het toestel bepaalt het diafragma) of P (toestel bepaalt zowel sluitertijd als diafragma).
    Wil je alles zelf instellen, dan zet je de camera op M (manueel), en je varieert handmatig met diafragma en sluitertijd om een passende combinatie te vinden die een goede belichting oplevert. Een heel gedoe....
    Nu las ik op Facebook een tip die op een groot aantal digitale reflexen werkt (op mijn Canon 1D mark IV in elk geval wel):
    Zet de iso op automatisch, en je toestel op Manueel, en je camera stelt afhankelijk van je tijd-diafragma-instelling de bijbehorende iso-waarde in.
    Ik heb het vanmiddag geprobeerd, en de foto's werden gemaakt met iso-instellingen van 200, 320, 400, enkele met iso 640 en een uitschieter van 800 iso. Dus allemaal waarden die goed bruikbaar zijn. Sluitertijd stond vast ingesteld op 1/60sec en diafragma op 9.
    Een tip waar ik werkelijk wat aan heb!
    Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
    (BD1383NL)

  • #2
    Re: Een goede tip...

    Henk, alvast mijn dank, ga het in de loop van de dag eens uitproberen.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

    Comment


    • #3
      Re: Een goede tip...

      Werkt bij de EOS 5D MK3 wel en bij de EOS 5D MK2 niet.
      Bij de EOS 5D MK1 vind ik zelf de automatische ISO_stand niet.
      "Just do it !"

      http://jr52.be/index.html

      Comment


      • #4
        Re: Een goede tip...

        Ik ben de laatste tijd zelf hiermee aan het testen. (nikon D7100)
        ik zet ISO op automatisch kiezen maar niet hoger dan 1600
        de snelheid zet ik bvb op 1/400
        ik wissel enkel maar diafragma nu voor de diepte van de foto te kiezen. tot zover goede resultaten!
        op mijn U1 heb ik dit ook voor vogels ingesteld.
        ISO niet hoger dan 3200, en snelheid 1/1500 of sneller.
        Ik heb nog maar een dagje getest, maar momenteel wel tevreden .

        Comment


        • #5
          Re: Een goede tip...

          Ik begrijp niet waarom je voor M zou kiezen met auto-iso? Bij de ene foto is DoF belangrijk en bij de andere geen of wel bewegingsonscherpte en waarom zou je dan beide variabelen zelf instellen en dat corrigeren met de iso?
          Ik werk al jaren met auto-iso met de max sluitertijd gerelateerd aan de brandpuntsafstand en stel mijn diafragma in op de waarde die ik wil en er komt altijd goede oplossing uit. Moet de iso 25.600 zijn dan is dat zo en had ik dat met M niet anders kunnen laten zijn. Als ik in M een langere sluiter zou hebbeb gekozen(voor een lagere iso) dan kan ik dat ook instellen in auto-iso.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X