Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flash voor newborn

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flash voor newborn

    Hallo iedereen,

    Even mijn situatie uitleggen. Ik ben sinds (heel) kort fotograaf in bijberoep en doe regelmatig shoots voor particulieren en wat evenement-opdrachtjes voor ondernemingen in de buurt.
    Nu, onlangs ben ik en mijn vrouw een workshop gaan volgen voor newborn fotografie en dit is ons enorm meegevallen. Mijn vrouw is al jaar en dag kinderverzorgster dus zou zij een groot deel van 'baby'-gedeelte kunnen opvangen. In de buurt waar ik woon zijn er nog geen newborn fotografen, dus kan dit wel iets worden. Qua props en omgeving zijn er geen problemen, maar nu ben ik het technische aan het 'tackelen'.

    Tijdens de workshop werd er enkel met natuurlijk licht gefotografeerd (megagrote raampartijen op heldere dag), maar dit is bij ons geen optie omdat we dit ook vaak 's avonds (of vooravond) en in de winter willen doen. Ik moet dus met flitser(s) werken. De meeste newborn fotografen die ik zie werken met één megagrote softbox met reflectieschermen om eventuele schaduwen in te vullen. Volstaat een enkele flitser wel voor newborn fotografie?

    Wat heb ik? Ik heb begin dit jaar een budget studioflitsset (2x Falcon Eyes SS-200D 200 watt) gekocht met daarop telkens een softbox van 80x60cm. Bij deze studioflitser kan ik maximum tot 90x60cm gaan omwille van de stevigheid/bouw. Budget, weet je wel. Maar de flitsers werken goed en ik kan er mijn plan mee trekken, maar ik vrees gewoon dat het licht niet breed en wijd genoeg verspreid geraakt worden, zeker voor newborn fotografie. En je hebt wel degelijk enrom zacht licht nodig voor deze tak van fotografie.

    Ik kan ook naar strobisme grijpen en mijn Nikon SB-910 gebruiken in combinatie met een Phottix Octagon 150cm. Ik heb een stevig statief met spigotadapter en daar misschien een Phottix Speed Mount II op en ik heb iets deftig? Wat ik me hier afvraag is dat een enkele SB-910 wel krachtig genoeg is om een softbox van 150cm te vullen en heel de setting te belichten... Misschien toch niet beter met een krachtige (400 watt of hoger) studioflitser waar ik deze octagon op kan zetten (als dit tenminste kan).

    Kort gezegd: ik kan elke (nuttige) input gebruiken.
    Zijn er mensen met ideeën? Moet er wel bij zeggen dat budget een grote rol speelt...

    Alvast bedankt om tot deze regel te willen doorlezen
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Flash voor newborn

    New borns en flitsers.. Pas een beetje op.

    De ogen zijn nog niet echt ontwikkeld en ze vinden het niet echt aangenaam :-)
    Daarom dat vele met een raam, continu licht en reflectieschermen werken
    Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

    Comment


    • #3
      Re: Flash voor newborn

      Oorspronkelijk geplaatst door Anteros Bekijk bericht
      New borns en flitsers.. Pas een beetje op.

      De ogen zijn nog niet echt ontwikkeld en ze vinden het niet echt aangenaam :-)
      Daarom dat vele met een raam, continu licht en reflectieschermen werken
      Bedoel je met continue licht zoals als dit?
      En daar dan een grote softbox op aansluiten en uiteraard met reflector(s) werken?
      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
      Mijn fotoalbums

      Comment


      • #4
        Re: Flash voor newborn

        Oorspronkelijk geplaatst door Anteros Bekijk bericht
        New borns en flitsers.. Pas een beetje op.

        De ogen zijn nog niet echt ontwikkeld en ze vinden het niet echt aangenaam :-)
        Daarom dat vele met een raam, continu licht en reflectieschermen werken
        Hoe doen primitieve volkeren dit dan met onweer? Dat kan wel uren duren met een intensiviteit veel hoger als flitsen?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Flash voor newborn

          Ik durf ook flitsen voor de schaduwkes der een BEETJE uit te krijgen (toch probeer ook ik zoveel mogelijk met natuurlijk licht tewerken en reflectiescherm), flitser laag instellen en bouncen, hoe groter het oppervlak van flitslicht hoe beter, maar denk bij baby's is het vooral ideaal als je flitser laag genoeg kan

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Flash voor newborn

            Ondertussen (veel) meer info opgezocht en ik ga kiezen voor regelbaar continue-licht met grote softboxen.
            Babies zijn kleine onderwerpen dus met een grote softbox werp je snel licht erover. Een 2de softbox kan nog wat schaduwen wegwerken en dan eventueel nog een reflector erbij.

            Mijn vrouw heeft gisteren bij bepaalde instanties info gevraagd over babies en flitslicht en het is niet echt aan te raden ALS het gaat over direct flitslicht. Met een grote softbox niet te dicht bij het kind is het minder erg. Maar ik neem toch geen risico's en bij het flitsen is er ook veel kans dat het kind opschrikt.

            Continue licht is hier dan beter...
            Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
            Mijn fotoalbums

            Comment


            • #7
              Re: Flash voor newborn

              Vraag jezelf eens het volgende af (of probeer het eens uit)

              Waar heb je het minste last van:
              - een flitst met je studioset met softbox
              - een lamp van 500 tot 2000 Watt die in je ogen schijnt
              - de reflectie van zo een lamp (of van de zon) in je ogen via een reflectiescherm.

              Last aan de ogen krijg je niet alleen door de intensiteit van de lichtbron maar meer door de duur van blootstelling.

              Flitst is 1/1000 van een seconde en korter
              Continulicht is de ganse duur van de shoot (10 minuten tot een half uur)
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Flash voor newborn

                We spreken hier niet over lampen van 500 tot 2000 watt hé. Ik heb ondertussen een set gevonden met regelbaar licht gaande van 40 watt tot 200 watt.
                Hier 2 softboxen van 60cm over en een beetje op afstand zetten en dit geeft een aangenaam licht.
                Ik denk te beginnen met ongeveer 80 watt zacht licht...

                In deze video bvb. werken ze met 2x 100watt lampen en een softbox.
                Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                Mijn fotoalbums

                Comment


                • #9
                  Re: Flash voor newborn

                  Ik moet binnen een paar dagen ook een Newborn fotograferen.
                  Ik denk om 2 x SB800 op statief met 2 reflectie paraplus te gebruiken.
                  Zeker voldoende licht en door de reflectie paraplus toch voldoende zacht indirect licht.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flash voor newborn

                    we hebben hier opt het forum toch enkele mensen die vrij bedreven zijn in het fotograferen van newborns. kan nu wil ff niet op hun nicknames komen.
                    mss hun mening even vragen
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment

                    Working...
                    X