Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cursus/boek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cursus/boek

    Ik wil starten met fotografie en volop zoekende naar de geschikte camera voor mij.

    Anderzijds ben ik er ook nog niet uit hoe ik mijn kennis wil opdoen. Volg ik best een cursus? In avondonderwijs wordt moeilijk (maar niet onmogelijk), maar kent iemand een goede online cursus?

    Voorts wil ik ook zoveel mogelijk boeken lezen. Hiervoor tips voor een beginner?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • #2
    Re: Cursus/boek

    Oorspronkelijk geplaatst door ellenketter01 Bekijk bericht
    Ik wil starten met fotografie en volop zoekende naar de geschikte camera voor mij.

    Anderzijds ben ik er ook nog niet uit hoe ik mijn kennis wil opdoen. Volg ik best een cursus? In avondonderwijs wordt moeilijk (maar niet onmogelijk), maar kent iemand een goede online cursus?

    Voorts wil ik ook zoveel mogelijk boeken lezen. Hiervoor tips voor een beginner?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Er zijn talloze cursussen/boeken in omloop. Meestal uitgebreidere handleidingen met wat meer uitleg over dingen die je kan doen bij het gebruik van de camera, dus eerder technisch georienteerd.


    Ik vind dat je alleen goed kan leren fotograferen door te leren zien.
    En dat is door naar fotos te kijken.
    Dus : schrijf een aantal namen op van fotografen die je goed vind, en bestel een paar boeken van die fotografen. Probeer te begrijpen waarom ze dat doen wat ze doen.
    Onderzoek wat je goed vindt. Onderzoek wat je slecht vindt. Zo kan je ook beter bepalen welke camera het meest geschikt is.
    Probeer ze te kopieren in stijl.
    Geef gemeende kritieken hier in de fora (niet van "da is mooi", "geweldig", "super", "cool dat wil ook kunnen" enz.). Beschrijf waarom je foto goed vind, of slecht. Leer je het meest uit.


    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Cursus/boek

      Toen ik begon (ik kende niets van fotografie) heb ik veel basiskennis gehaald uit de boeken van Scott Kelby.
      Daarna stapje per stapje bijgeleerd en zoals Nerdifant zegt, heel veel gekeken naar foto's en vooral op zoek gegaan naar hoe een goeie fotograaf tewerk gaat.
      Ik heb hier heel veel foto's geplaatst en door gebruik te maken van de tips die ik kreeg stilletjes aan bijgeleerd. Vooral open staan voor kritiek, positieve kritiek is leuk (wauw mooi, schitterend,... enz...) maar je leert ook, en in mijn ogen het meest, van negatieve kritiek (mensen die zeggen wat ze niet goed vinden aan jouw foto's).

      En vooral geduldig blijven, niet opgeven en durven fouten maken.
      vriendelijke groeten, Kurt
      Mijn foto's
      Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

      Comment


      • #4
        Re: Cursus/boek

        Het is beetje afhankelijk van je persoonlijkheid wat beste optie is.

        Mijn inziens is het volgen van een cursus in avondonderwijs zeker een sterke aanrader.
        Kom daar toe met bv een canon 700 reeks of een Nikon 5000 reeks, mag zelfs met kitlens zijn (standaard lens) en je kan goed starten en veel leren.
        Heel duur zijn die dingen niet.

        Natuurlijk zijn er altijd mensen die selfmade zijn en goed kunnen leren uit "boekskes" of internet.
        doch ik denk dat je de meerwaarde van de dialoog in de klas / groep niet mag onderschatten.

        We moeten er ook bij vertellen dat dergelijke cursus al een goede start is, nadien zal je toch moeten verdiepen en vervolmaken door vooral veel te oefenen en dingen op te zoeken.

        Comment

        Working...
        X