Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duizenden Apollo-foto's in hoge resolutie online

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Duizenden Apollo-foto's in hoge resolutie online

    Duizenden foto's van de Apollo-maanvluchten zijn of worden op dit moment beschikbaar. De upload loopt nog, op dit moment staan hier al meer dan 9000 foto's.

    Dit zijn scans van de originele middenformaat-negatieven met een resolutie van 1800 dpi. En de mensen van het project zeggen dat er echt gewoon alle foto's upgeloaded worden zoals ze op de filmrollen van de Hasselblad's staan die de astronauten meehadden. Wat meer uitleg over deze actie is hier te vinden.

    Als iemand die beetje in ruimtevaart geinteresseerd is, vind ik dat adembenemend. Immers worden hier massa's van foto's beschikbaar die tot nu toe niet of moeilijk openbaar toegankelijk waren. Je kan als het ware nog eens induiken in deze lang verleden maanmissies en echt alles zien wat de astronauten opgenomen hebben. Inclusieve mislukte foto's.

    Last but not least, en daarom is dat ook iets voor een fotoforum, je kan die oude foto's eens met de huidige middelen van beeldbewerking onderhanden nemen. De scans zijn onbewerkt en de meeste foto's roepen echt naar bewerking. In veel gevallen zijn het maar enkele kliks in Photoshop die een mooi resultaat geven.

    Voorbeeld: een 'aardondergang' aan de maanhorizon (er is een hele beeldsequentie van, ik heb deze foto uitgepikt)

    De originele foto, hier wel niet in originele grootte en resolutie, ik zou anders de forumregels overtreden


    Na een paar basisbewerkingen:


  • #2
    Re: Duizenden Apollo-foto's in hoge resolutie online

    Inderdaad zeer mooi eenmaal bewerkt

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Duizenden Apollo-foto's in hoge resolutie online

      Ik kom hier nog een (enkele) keer op terug. Omdat ik (tussen die massa van spectaculaire, nooit geziene, veelal waarschijnlijk ook tot nu toe nooit gepubliceerde foto's) nu dit tegengekomen ben. Een foto dat een connectie naar België en Vlaanderen legt.
      Ik weet niet of velen dat nog weten: op de maan ligt een beeldje van de Antwerpse kunstenaar Paul Van Hoeydonck. Neergelegd door de astronauten van Apollo 15 aan de voet van Hadley Mons. "Fallen Astronaut", hier te zien in het stof van de maan voor een plaat met de namen van de tot dan om het leven gekomen cosmonauten/astronauten.

      Comment

      Working...
      X