Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe computer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe computer

    Graag even jullie hulp bij het kiezen van een nieuwe desktop.

    Na 8 jaar begint mijn huidige pc het toch wel lastig te krijgen in photoshop (ik werk nog met cs3...). Met het oog op een nieuwe camera, recente photoshop en eventueel wat videobewerking zal dit echt wel nodig zijn.

    Budget is rond de 1000 euro. Omdat ik altijd wel tevreden ben geweest van Dell dacht ik aan volgend model.



    - 4e generatie Intel® Core™ i7-4790 processor (8 MB cache, tot 4,00 GHz)
    - Windows 8.1 Pro (64Bit) meertalig - Engels, Frans, Duits, Nederlands, Italiaans
    - 16GB1 Dual Channel DDR3 SDRAM op 1600MHz
    - 2 TB harde schijf (7.200 rpm) + 32 GB mSATA Solid State-harde schijf
    - NVIDIA GeForce GTX 745 4 GB DDR3

    [/I]

    Of hebben jullie een beter voorstel?

    Vooral qua grafische kaart weet ik niet wat ik best kies.
    Is 16gb geheugen genoeg?

    Alvast bedankt!
    50d + 17-55 2.8 :)

  • #2
    Re: Nieuwe computer

    Ik vind een 32 GB SATA(aangenomen voor windows en progamma's) wat klein.
    Op mijn laptop, met niet al te veel programma's, heb ik 45GB en 35 gebruikt(win 7).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe computer

      Een grotere SSD schijf is volgens mij ook beter.
      Ik heb onlangs nog een 256GB SSD schijf in een wat oudere pc gezet, de prijs van die SSD schijfjes is niet meer zo extreem hoog (ik heb er zo'n 120 euro voor betaald).
      In mijn eigen pc zit ook een SSD van 256GB + een harde schijf van 2TB + nog een harde schijf van 1,5TB (daar kan ik nog wel een paar jaar mee verder).
      Met 16GB RAM kom je wel toe, tenzij je graag heel veel lagen gebruikt in Photoshop.

      Waarschijnlijk gaat de videobewerking ook sneller als je die vanaf de SSD schijf kan doen, maar dan moet die wel groot genoeg zijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe computer

        De specs zijn behoorlijk ok op 1 puntje na en dat is die SSD. Die is echt wel veeeeeeeeeeeel te klein.
        Ik dacht eerst dat het een foutje was maar bij nazicht staat die zo ook op hun website.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe computer

          Zoals al paar keer aangehaald, die SSD is veels te klein. Ik heb een 120GB SSD en die zit bijna tot de nok vol (vergeet trouwens niet dat je waarschijnlijk nog 1-2GB kwijt speelt aan reserved space). Voor fotobewerking is een SSD echt wel handig, dan kan je je RAWs op je SSD zetten en zo bewerken.
          Ik ben geen expert als het op videobewerking aankomt, maar daarvoor ben je denk ik beter af met een grote, snelle harde schijf. Je wil namelijk véél opslag hebben en een zeer hoge leessnelheid is minder belangrijk, tenzij je werkt met ongecomprimeerd beeldmateriaal.

          Wat je videokaart betreft, die wordt gewoon ondersteund door de laatste photoshop en over 't algemeen heb je geen super deluxe videokaart nodig.

          En wat die 16GB betreft zit je wel goed. Het meest logische zou zijn moest je van Dell 2 latjes van 8GB krijgen, wat dus wil zeggen dat je er in de toekomst nog is 2x8 kan bijsteken.
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe computer

            niet van toepassing

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe computer

              Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
              Ik ben geen expert als het op videobewerking aankomt, maar daarvoor ben je denk ik beter af met een grote, snelle harde schijf. Je wil namelijk véél opslag hebben en een zeer hoge leessnelheid is minder belangrijk, tenzij je werkt met ongecomprimeerd beeldmateriaal.
              De SSD is inderdaad te klein
              Voor videobewerking is hoge snelheid wel belangrijk. Het was op onze (oudere) laptop DE bottleneck. Een klein projectje kon nog wel maar een "normale" vakantiefilm konden we vergeten.
              Als je monteert en bv. stukjes van 3 seconden achter elkaar zet waarbij de bronstukken 10 seconden zijn dan worden die bronbestanden helemaal ingelezen en slechts de selectie van 3 seconden gespeeld. Op een zeker ogenblik wil je dan een selectie weergeven die nog niet ingeladen is en valt de weergave stil of gaat in schokjes. Hoe langer je bronbestanden en hoe korter je selectie hoe sneller er moet gelezen worden.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe computer

                Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                De SSD is inderdaad te klein
                Voor videobewerking is hoge snelheid wel belangrijk. Het was op onze (oudere) laptop DE bottleneck. Een klein projectje kon nog wel maar een "normale" vakantiefilm konden we vergeten.
                Als je monteert en bv. stukjes van 3 seconden achter elkaar zet waarbij de bronstukken 10 seconden zijn dan worden die bronbestanden helemaal ingelezen en slechts de selectie van 3 seconden gespeeld. Op een zeker ogenblik wil je dan een selectie weergeven die nog niet ingeladen is en valt de weergave stil of gaat in schokjes. Hoe langer je bronbestanden en hoe korter je selectie hoe sneller er moet gelezen worden.
                Ok, dat wist ik niet . Is natuurlijk niet efficiënt van die software, is toch gewoon een kwestie van bijhouden waar het laatste B-frame zat en dan vandaar gaan lezen ? Nu ja, dan heeft ie er zo eentje nodig: https://www.alternate.be/Crucial/MX2...0?tk=7&lk=7942
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe computer

                  Bedankt voor jullie reacties!

                  Het model van 1300 euro bevat een ssd van 256GB, 32gb ram en andere grafische kaart. Misschien is dit dan een betere oplossing.

                  Kan je gemakkelijk later een extra SSD toevoegen?
                  50d + 17-55 2.8 :)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe computer

                    Onmogelijk is het zeker niet. Op hun foto zie ik 4 SATA aansluitingen, maar geen mSATA aansluiting, wat mij doet vermoeden dat de foto al niet klopt.
                    Nu, een moderne PC met minder dan 4 SATA aansluitingen is al redelijk zeldzaam, dus daar zou ik mij niet te veel zorgen over maken. In de kast zelf zie ik dat je 2 harde schijven kan installeren, 1 zal den de HDD van 1TB zijn en normaal gezien zou de mSATA schijf rechtstreeks op het moederbord moeten zitten, dus je hebt sowiso nog plaats voor 1 extra schijf.
                    Ik zie ook dat er nog 1 SATA voedingsstekker vrij is, maar da's ook geen garantie want de DVD speler is niet eens aangesloten op de foto , neemt niet weg dat je voor een euro of twee een voedingssplitterke kan kopen.

                    Dus, alle ingrediënten lijken aanwezig om makkelijk een extra SSD in te bouwen.
                    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe computer

                      Ik heb Dell gecontacteerd omwille van de belachelijk kleine SATA-schijf. Deze bevat enkel de Windows en alle andere programma's worden op de andere schijf geïnstalleerd.
                      Waardeloos dus. Is een techniek dat in de beginperiode van de SATA's werd toegepast. Een SATA van 250 gb kost ocharme 100 euro...

                      Zij raden het model erboven aan met 256GB SATA én 32 GB ram ipv 16GB RAM.
                      Nadeel: doet de kostprijs direct stijgen met 500 euro. Leuke firma hoor, Dell...

                      Ik ben zelf op zoek naar nieuwe desktop en overal kom ik met deze specs uit op meer dan 1300 euro .
                      Maar... ik vind de Dell wel enorm knap en degelijk. Alleen wat schrik voor de service na verkoop. Wat als je de pc eens snel moet binnenbrengen... kan dit zomaar? Of moet er dan altijd een peperdure technieker langskomen?

                      Persoonlijk ben ik voorstander van een SSD van minimum 256 GB + 1 TB 7200 RPM + 1 TB 7200 RPM. Op deze manier heb 3 fysiek aparte schijven, waar je backups op kan plaatsen. Als er dan één crasht, heb je backup op andere 'fysieke' schijf.
                      Last edited by timdelma; 30 september 2015, 10:06.
                      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                      Mijn fotoalbums

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe computer

                        Oorspronkelijk geplaatst door lix Bekijk bericht
                        Het model van 1300 euro bevat een ssd van 256GB, 32gb ram en andere grafische kaart.
                        Waar kan jij die op de site terugvinden?

                        http://www.dell.com/be/p/xps-8700/pd...s&isredir=true
                        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                        Mijn fotoalbums

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe computer

                          ts kan ook zijn keuze kopen en er later een grotere ssd bijsteken waar hij dan zijn programma's op installeert
                          Hij moet er rekening mee houden dat hij vrij snel op win10 zal overschakelen
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe computer

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                            ts kan ook zijn keuze kopen en er later een grotere ssd bijsteken waar hij dan zijn programma's op installeert
                            Hij moet er rekening mee houden dat hij vrij snel op win10 zal overschakelen
                            Als je bij Dell nu bestelt krijg je automatisch Win10. Als je dan achteraf nog een nieuwe SSD moet plaatsen, Win10 opnieuw installeren + alle drivers...
                            Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                            Mijn fotoalbums

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe computer

                              ik denk dat die 32GB mSATA enkel de HD boost is zoals beschreven in de docs van Intel

                              intel smart-response-technology

                              Comment

                              Working...
                              X