Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruisproblemen - verwijdering ervan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruisproblemen - verwijdering ervan

    Goedenavond allemaal,

    ik wou eens even een vraagje stellen in functie van mijn Nikon D3200. Niet het allerduurste apparaat, maar ik ben er als amateur eigenlijk heel tevreden over. Enige minpuntje tot op heden : ruis bij nachtfoto's.
    Ik wist dat op voorhand, dus ik neem dat erbij (ik neem weinig foto's 's nachts), maar toch heb ik wat research achteraf gedaan, om eventuele ruis-foto's op te kuisen.
    Nu heb ik dar ondertussen al meerdere methodes voor teruggevonden po het interent, fora, en dergelijke meer.
    - Het zogenaamd nemen van een "zwarte foto", met de lenskap erop, en dan softwarematig de ruisfoto samenvoegen met de andere-
    - Spelen met ruisonderdrukking in lightroom
    - Ruisonderdrukking in de camera uitzetten, anderen zeggen dan weer aan zetten,..

    De mogelijkheden zijn blijkbaar eindeloos. Ik heb geen lightroom/photoshop of aanverwante software, heb wat aan het proberen geweest met GIMP, maar ik krijg de gekste dingen eerst.
    Laatse wat ik geprobeerd heb is met de Nikon software ( viewnx) waar een raw editor inzit ( Nikon bestanden zijn NEF, maar dat is boven mijn kennis :-) ).

    Kan er iemand een helpende hand hierin betekenen? ik poog al enige tijd een nachtshot te maken van de sterrenhemel, maar de ruis is even aanwezig als de eventueel aanwezige sterren :-) Problematisch dus.
    Het kan zelfs zijn dat ik gewoon geen goede nachtfoto's maken kan met dit toestel natuurlijk, maar dat mag dan ook gezegd worden .

    Ik geef u alvast mee dat ik voor nachtfoto's ( sterrenhemel) iso 200 gebruik, en speel met de "aperture" om testshots te maken met lichtinval en dergelijke, om het toch donker genoeg te houden. Opening vand e lens is tussen de 15 en de 30 seconden. maar ze geven allemaal evenveel ruis. Het is zelfs zo dat de aflijningen op de maan voor mijn toestel ook niet doorkomen, de maan blijft een heldere vlek, zonder enige vlakken . ONlangs eheeft er iemand naast mij staand met een samsung galaxy telefoon een foto vand e maan gemaakt, prachtig beeld, en ik stond daar met mijn leuke toestel, zonder enig succes .

    Ik sa open voor alle comentaar, een mens kan altijd leren.

    Avast bedankt voor een berichtje, het ruisprobleem is het balngrijkste element hier voor mij.
    Nikon D3200 // Nikon 18-105mm // en een statiefje van 35J oud :)

  • #2
    Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

    Heel wat camera's hebben een instelling om de ruis te verminderen bij lange sluitertijden, die moet je ergens in de cameramenu's inschakelen.
    Dan wordt eerst de foto gemaakt, en de camera maakt dan nog eens een foto terwijl de sluiter dicht blijft, de ruis van die foto wordt dan automatisch afgetrokken van de eerste foto.
    Voor zover de camera's die ik al gebruikt heb met die functie werkt dat doorgaans heel erg goed.
    Meestal wordt die functie dan automatisch gebruikt als de sluitertijd meer dan 1 seconde is als je dat hebt ingesteld in de cameramenu's.
    Je kan dat dus gewoon aan laten staan, als er licht genoeg is, dan werkt de camera gewoon, alleen bij langere sluitertijden wordt dan die tweede "ruis reductie foto" gemaakt.

    Als je op hoge iso werkt met kortere sluitertijden, dan krijg je ook ruis, die kan je verminderen tijdens de bewerking.
    Ik gebruik daarvoor Topaz Denoise als plugin in Photoshop Elements, en die is heel goed.
    Als je het pakket Nik filters aankoopt, dan zit daar ook een heel goede plugin bij om ruis weg te werken.
    Maar plugins kan je niet "stand alone" gebruiken, ze moeten in een compatibel fotobewerkingsprogramma worden gebruikt.
    Je zal dan toch een of ander fotobewerkingsprogramma moeten aankopen als je die plugins wil gebruiken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

      Ik heb nachtfoto's gemaakt met diverse Nikons, die allemaal van oudere datum waren dan de D3200(normaal gesproken ook 'slechter'van sensor), en heb nog nooit last gehad van ruis bij de juiste werkwijze:

      1 camera op een goed statief en met ab.
      2 laagste iso instellen
      3 f8-f11 voor de sterretjes rond de lichtpunten
      4 ruisonderdrukkung bij lange sluitertijd aanzetten
      5 indien aanwezig: spiegelvoorontspanning inschakelen(maar ik denk naw op de D3200).
      6 klik en wachten.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Ik heb nachtfoto's gemaakt met diverse Nikons, die allemaal van oudere datum waren dan de D3200(normaal gesproken ook 'slechter'van sensor), en heb nog nooit last gehad van ruis bij de juiste werkwijze:

        1 camera op een goed statief en met ab.
        2 laagste iso instellen
        3 f8-f11 voor de sterretjes rond de lichtpunten
        4 ruisonderdrukkung bij lange sluitertijd aanzetten
        5 indien aanwezig: spiegelvoorontspanning inschakelen(maar ik denk naw op de D3200).
        6 klik en wachten.
        die black frame wordt in camera van de opname afgetrokken, en wordt gebruikt bij lange sluitertijd. bij lange sluitertijd nachtopname doe ik zoals hjanssens, al alaat ik het /f nummer afhangen van de omstandigheden. Dit werkt perfect op de nikons sinds de d700.
        Ruis bij hoge iso en korte sluitertijd kan je ook in camera doen, of in post met de luminance slider in raw, of een plug-in gebruiken.
        My Website : http://www.ineedair.org
        Music / Painting / Motion Graphics / Image
        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

        Comment


        • #5
          Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

          Aan allen : bedankt, ik heb inderdaad de functie ruisonderdrukking in de D3200 zitten, nu weet ik wanneer ik die het beste gebruik.
          Aangaande de spiegel, die kan ik enkel wegklappen voor het reinigen van de sensor, dus die klapt pas op bij het nemen van de foto's.

          Ik ben nog veel aan het bijleren, maar elke tip is momenteel goud waard voor het succesvol "testen". Ik ga proberen wat shots te maken, als het lukt post ik ze in het forum.

          Bedankt.
          Nikon D3200 // Nikon 18-105mm // en een statiefje van 35J oud :)

          Comment


          • #6
            Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

            Koop zeker een ab(asfstandsbediening) dan hoef je camera niet meer aan te raken. Zet ook de ontspanvertraging in: afdrukken, spiegel omhoog en enige secs later gaat de sluiter.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

              als je de foto in liveview neemt, dan is de spiegel altijd opgeklapt,
              dan nog eens per shot telkens op timer zetten en je bent vertrokken!
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                als je de foto in liveview neemt, dan is de spiegel altijd opgeklapt,
                dan nog eens per shot telkens op timer zetten en je bent vertrokken!
                Foto's in LV vind ik de meest overschatte uitvinding(misschien bij nieuwere camera's beter uitgevoerd) en je hoeft het helemaal niet iedere keer in te stellen één keer en zeker niet vergeten het weer uit te zetten.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Foto's in LV vind ik de meest overschatte uitvinding(misschien bij nieuwere camera's beter uitgevoerd) en je hoeft het helemaal niet iedere keer in te stellen één keer en zeker niet vergeten het weer uit te zetten.
                  Ik heb alleen maar live view op mijn Sony, no problemo's eigenlijk en ik vind het best wel een nuttige feature, ook al mis ik soms wel een echte viewfinder.

                  Wat die black frame (long exposure NR) betreft, die is eigenlijk vooral nuttig om hot spots weg te kuisen en niet persé om ruis te verwijderen. De enige goeie manier om weinig ruis te hebben is je ISO op het laagste (niet extended) standje te zetten (ISO 100-200).
                  Maar nu we het toch over de long exposure NR hebben, is dat bij elk merk zo dat als je een 30 seconds exposure neemt dat je daarna nog is 30 seconden moet wachten voor het black frame ?
                  Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                  Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                  Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Foto's in LV vind ik de meest overschatte uitvinding(misschien bij nieuwere camera's beter uitgevoerd) en je hoeft het helemaal niet iedere keer in te stellen één keer en zeker niet vergeten het weer uit te zetten.
                    bij de d3*** en 5*** reeks moet je dat telkens per shot weer aanzetten, nog een geluk dat je dit in een persoonlijk snelmenu kan instaleren
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

                      Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                      Ik heb alleen maar live view op mijn Sony, no problemo's eigenlijk en ik vind het best wel een nuttige feature, ook al mis ik soms wel een echte viewfinder.

                      Wat die black frame (long exposure NR) betreft, die is eigenlijk vooral nuttig om hot spots weg te kuisen en niet persé om ruis te verwijderen. De enige goeie manier om weinig ruis te hebben is je ISO op het laagste (niet extended) standje te zetten (ISO 100-200).
                      Maar nu we het toch over de long exposure NR hebben, is dat bij elk merk zo dat als je een 30 seconds exposure neemt dat je daarna nog is 30 seconden moet wachten voor het black frame ?
                      dat klopt, ik dacht ook dat het enkel voor hotspots en niet voor ruis opging...
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        dat klopt, ik dacht ook dat het enkel voor hotspots en niet voor ruis opging...
                        of je nu een opname maakt van 30 seconden, of een black-frame van 30 seconden .... beide beelden hebben dezelfde ruis. Daarom kan de ruis van de black-frame afgetrokken worden van de eerder met dezelfde instellingen gemaakte opname. een black-frame registreert eigenlijk alleen de ruis die ook op de gewone opname zit. Voor hot pixels is er een andere instelling....je kan ze ook gewoon wegclonen in post
                        My Website : http://www.ineedair.org
                        Music / Painting / Motion Graphics / Image
                        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

                          Weer iets bijgeleerd, had geen idee

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

                            Kan even niet meer volgen.Ben mij wat aan het verdiepen in lagen in PS.
                            Lees in:"Het Photoshoplagenboek" van J.W.Elzenge op pagina 92:Ik citeer:"Ruis is het verschijnsel waarbij sommige pixels lichter zijn of een andere kleur hebben dan zou moeten.In principe is dit soort ruis willekeurig;dat wil zeggen dat het patroon van de ruis steeds op een andere plaats(lees:een andere pixel)optreedt.Het feit dat de ruis willekeurig is,maakt het gebruik van een Afbeeldingsstapel in dit geval heel geschikt,omdat we daarna de ruis kunnen uitmiddelen.Kies....etc.
                            De techniek bestaat erin vier opeenvolgende opnames te maken met zelfde instelling,en nadien te stapelen,via een script etc..Gezien ruis willekeuirg is,wordt deze dan verwijdert.Helaas alleen beschikbaar in PS extended,wat ik niet heb,en dus ook niet kan testen.
                            Wat die black frame betreft,denk ik dat dit alleen geldt voor hot,dode en welke soort pixels er ook mogen bestaan,en dus een effect zijn van de sensor,en dus identiek reproduceerbaar zijn.
                            Wat de verwerkingstijd betreft:30 sec belichting,vraagt inderdaad 30 sec nabewerking in de camera.Dus als je met een timer werkt:interval tot volgende opname:belichtingstijd plus minimum 1 sec.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ruisproblemen - verwijdering ervan

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                              Wat de verwerkingstijd betreft:30 sec belichting,vraagt inderdaad 30 sec nabewerking in de camera.Dus als je met een timer werkt:interval tot volgende opname:belichtingstijd plus minimum 1 sec.
                              Ik ergerde me dood aan deze nabewerking, vooral omdat ik meestal foto's maak met lange sluitertijd. Ik heb de ruisonderdrukking van mijn D3100 afgezet en merk eigenlijk weinig kwaliteitsverschil. Ik doe de ruisonderdrukking wel in Lightroom of Photoshop. Een HDR-reeks met sluitertijd tussen 24s tot 49s is nu heel wat minder frustrerend

                              Noise Reduction.
                              The Nikon D3100 offers noise reduction, but with only two options: Off or On. This control affects both high ISO and long exposure (dark current) noise reduction simultaneously, so it isn't possible to disable only one noise reduction type. Nikon doesn't state at which sensitivities the D3100 performs noise reduction, but does note that even when set to Off, some high ISO noise reduction will still be performed at higher ISOs.
                              Long exposure noise reduction doubles the exposure times, as it functions by capturing a second image with identical settings to the actual exposure, but with the shutter closed. This generates a picture of the dark current noise, which varies as a function of sensor temperature and exposure time, allowing the locations of dark current pixels to be mapped and automatically removed from your final image. If you're shooting a long exposure, and forget to disable noise reduction before the fact, you can prevent the camera from applying dark current noise reduction by switching the D3100 off during the dark current exposure, after photo exposure has been completed. You can then immediately power the camera back on and resume shooting or review your captured image.
                              Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                              Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                              Mijn website: www.computerhersteller.be

                              Comment

                              Working...
                              X