Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruisproblemen - verwijdering ervan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruisproblemen - verwijdering ervan

    Goedenavond allemaal,

    ik wou eens even een vraagje stellen in functie van mijn Nikon D3200. Niet het allerduurste apparaat, maar ik ben er als amateur eigenlijk heel tevreden over. Enige minpuntje tot op heden : ruis bij nachtfoto's.
    Ik wist dat op voorhand, dus ik neem dat erbij (ik neem weinig foto's 's nachts), maar toch heb ik wat research achteraf gedaan, om eventuele ruis-foto's op te kuisen.
    Nu heb ik dar ondertussen al meerdere methodes voor teruggevonden po het interent, fora, en dergelijke meer.
    - Het zogenaamd nemen van een "zwarte foto", met de lenskap erop, en dan softwarematig de ruisfoto samenvoegen met de andere-
    - Spelen met ruisonderdrukking in lightroom
    - Ruisonderdrukking in de camera uitzetten, anderen zeggen dan weer aan zetten,..

    De mogelijkheden zijn blijkbaar eindeloos. Ik heb geen lightroom/photoshop of aanverwante software, heb wat aan het proberen geweest met GIMP, maar ik krijg de gekste dingen eerst.
    Laatse wat ik geprobeerd heb is met de Nikon software ( viewnx) waar een raw editor inzit ( Nikon bestanden zijn NEF, maar dat is boven mijn kennis :-) ).

    Kan er iemand een helpende hand hierin betekenen? ik poog al enige tijd een nachtshot te maken van de sterrenhemel, maar de ruis is even aanwezig als de eventueel aanwezige sterren :-) Problematisch dus.
    Het kan zelfs zijn dat ik gewoon geen goede nachtfoto's maken kan met dit toestel natuurlijk, maar dat mag dan ook gezegd worden .