Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's laten afdrukken...waar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's laten afdrukken...waar?

    Over laatst wilde ik een 200 tal foto's in klein formaat 10/15 online laten afdrukken. Zelf wist ik niet waar ik hiermee best kon aankloppen. Op aanraden van een collega verzond ik de foto's naar foto.com. Toen ik de foto's toegestuurd kreeg vond ik de kwaliteit ervan zeer slecht. De kleuren weken enorm af, plotseling waren sommige foto's overbelicht, scherpte was weg en noem maar op.
    Het rare is dat ik de foto's had omgezet in SRGB en dat ze op de computer er prima uitzagen. (gecalibreerd monitor).
    Als test printte ik enkele fotos ervan af op een simpele canon pixma printertje, en daar kwamen dezelfde foto's er veel beter uit.
    Uiteraard kan ik wel enkele foto's gaan zelf afdrukken, maar om de grote massa's zelf te gaan afdrukken zou wel heel kostelijk uitkomen.
    Iemand ervaring met sites die wel goede kwaliteit leveren op dat vlak? of zag ik iets over het hoofd?

  • #2
    Re: Foto's laten afdrukken...waar?

    Mijn vrouw wil ook nog vaak massa's afdrukken voor in de albums te steken. Zij diet dit altijd via Fujifilm van Colruyt.
    Ook geen superkwaliteit, maar de kleuren lijken me wel telkens correct. En voor een prijs van 0,09€ moet je niet sukkelen.

    Wil je kwaliteit, ga naar een fotograaf (niet via foto-automaat in fotowinkel, maar afgedrukt door fotograaf zelf), maar reken op een veelvoud qua prijs... wat logisch is.
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

    Comment


    • #3
      Re: Foto's laten afdrukken...waar?

      bij pixum en zeker profotonet ben ik zeer tevreden van de foto's, vooral de scherpte zit daar zeer goed, kleuren ook altijd deftig
      SRGB is de standaard dus daar zal het niet aan gelegen zijn,
      zelf deed ik in het begin ook nog foto's binnen bij colruyt, de grote vielen goed mee, de kleintjes waren zoals jijzelf ook tegenkwam....
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Foto's laten afdrukken...waar?

        Er is VEEEEEEL verschil in Fuji papier!!
        Pixum is ok, niet top maar zeker de beste van goedkope afdrukcentrales. Wel opletten met opscherpen bij Pixum. daar zijn ze heel gevoelig aan want ze scherpen zelf nog bij ook al zet je processing uit!!
        Hun papier is fuji maar mijn inziens van mindere kwaliteit en dat zie je vooral in de vlekkerige glans.
        Kleuren zijn mijn inziens zeer goed. Iets meer gevoelig voor blauw en geeltinten ook donkerbruin wordt al snel zwart.

        Anderzijds gebruik ik ook profotonet. Prijs is er dan wel 3 keer duurder, de kwaliteit is er ook naar.
        Ook Fuji papier maar wel van een totaal ander kwaliteit met een glans die overeenstemd met de glans van fotopapier uit het analoge tijdperk.
        En de kleuren zijn zeer goed. (enkel voor violet zijn hun printers niet gevoelig genoeg ook extreem lichte roodzweem (kan je niet zien zonder vergelijk met ander prints))

        Is het voor een (bulk of test)batch dan druk ik af bij pixum, wil ik de betere kwaliteit dan druk ik selectief af bij profotonet.

        Wat betreft snelheid (voor levering in belgie) heb ik Pixum op 2 dagen, Profotonet op 3 dagen.
        Verpakking vind ik beter bij Profotonet en bestand tegen mishandeling door de post. Verpakking bij Pixum is dan weer "ok" en eigenlijk niet slecht.

        Service van Pixum is snel maar in somige gevallen doen ze er niets aan. Zo heb ik een incident gehad met vuile afdrukken waar je hier op het forum waarschijnlijk nog een debat rond kan vinden.
        Service van Profotonet weet ik niet want ik heb ze nog nooit nodig gehad. Alles was gewoon altijd 100% in orde.
        Last edited by xafke; 29 augustus 2015, 00:16.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's laten afdrukken...waar?

          Of ze bij Pixum nog opscherpen "ook al zet je de processing uit" weet ik niet echt, maar foto's worden altijd afgedrukt met een zekere resolutie en als je beelden opstuurt met een veel te grote resolutie, dan worden die door hun professionele software toch gereduceerd en hoe sterker de reductie is hoe meer gevolgen dit kan hebben bv. voor de scherpte. Ik heb bij Pixum op dit gebied nooit problemen ervaren en stuur de foto's bestemd voor afdrukken 15x10 steeds op in een resolutie 1800x1200. Andere problemen die ik een paar keren heb gehad (een verschuiving in kleur) werden door Pixum meteen hersteld: opnieuw afdrukken. Ik vermoed dat op dit gebied soms een en ander aan hun kwaliteitscontrole ontsnapt en een afdrukmachine wel eens kan ontregeld raken.
          Besluit: tevreden van Pixum, zeker voor de afdrukken op formaat 15x10 en ook voor de afdrukken op groter formaat (tot 20x30) waarvan ik echter slechts sporadisch gebruik maak. En het gaat ook nooit over "artistieke" foto's, maar toch over iets meer dan de gewone vakantiekiekjes.
          home page: http://cage.ugent.be/~hs
          reisblog: http://herser.wordpress.com
          foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

          Comment


          • #6
            Re: Foto's laten afdrukken...waar?

            bedankt voor de tips! ik ga eens een paar van dezelfde foto's sturen naar profotonet om eens te vergelijken!
            Liever wat meer betalen voor betere afdrukken (ook al is het om een bulk bestelling voor in de foto albums! )

            Comment


            • #7
              Re: Foto's laten afdrukken...waar?

              ...

              hier ook al jaren een gebriuker van profotonet, tot algehele tevredenheid. Mijn profiel in de PC is erop afgesteld, dus de kleuren en scherpte matchen altijd.

              M V G

              Eugène
              BD1766BE

              Comment


              • #8
                Re: Foto's laten afdrukken...waar?

                Ik gebruik smartphoto voor huis-tuin-en-keuken afdrukken van deftige kwaliteit en Profotonet als de kwaliteit tóp moet zijn (met de prijs ook navenant).

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's laten afdrukken...waar?

                  Nog even iets ZEER belangrijk meegeven voor wie er alles wil uithalen.

                  Pixum bied GEEN kleurprofielen aan. Dit verklaard dan ook waarom er kleurafwijkingen kunnen zijn.
                  Zo stel ik vast dat bv het blauw van een meer eerder last heeft van groene algen.
                  Huidtinten zijn ook zeer gevoelig aan kleurafwijkingen en nog vele andere zaken zoals kledij, hout, gras, etc etc...
                  En de reden is niet ver te zoeken: http://nl.pixum.be/service/10882-bie...rywhere&page=1

                  Bij Profotonet bieden ze wel keurprofielen aan wat per direct veel professioneler is.
                  Profotonet werkt met eigen ICC-profielen. Wanneer je fotobestanden aanlevert in sRGB, AdobeRGB en ProphotoRGB zetten wij deze automatisch om. Je hoeft zelf dus in principe niets te doen.


                  Voor de man met de pet maakt het niet veel verschil. Ze zien het toch niet.
                  Puristen vloeken in de kerk en hechten daar veel belang aan.
                  Het is aan jou om te bepalen wat voor jou belangrijk is.

                  Natuurlijk is het zo dat indien je kleurprofielen wil gebruiken, je totale workflow best gecalibreerd is.
                  Zo krijg je consistentie over de hele lijn.

                  Voor zover mij bekend levert geen enkel "goedkoop" afdrukcentrale kleurprofielen.
                  Als er zo een is dan hoor ik het graag.

                  Comment

                  Working...
                  X