Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op straat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op straat?

    Ik heb vrijdag foto's genomen van een processie die hier door de straten liep. Een tiental foto's van dat evenement heb ik op een facebooksite gepost waar vanalles wordt aangekondigd en allerlei foto's worden gepost over de gemeente. Veel mensen doet dat en tot nu vond iedereen dat leuk om nadien de foto's te herbekijken. Vandaag krijg ik echter een mail die wil dat 1 foto waar haar 'minderjarig!' dochtertje opstaat verwijder
    even letterlijk: "ik zou het dan ook op prijs stellen dat u de foto van mijn dochter verwijderd aangezien u geen toestemming daarvoor hebt gevraacht en ik niet weet wie deze allemaal te zien krijgt via u vrienden.mijn dochter is namelijk nogminderjarig en ik wil niet dat zij door iedereen bekeken word. de foto's die ik geplaatst heb kunnen enkel bekeken worden door onze gezamelijke goede vrienden deze staan niet openbaar. "

    Ik zal die foto wel verwijderen en als ik later de foto's op mijn site zet zal ik die kinderen er wel afknippen, maar ik vraag me af dat ik daar eigenlijk wel moet op ingaan? Ze is samen met een aantal andere kinderen speciaal gekleed om in de optocht naast de enige wagen mee te lopen. Op die wagen staat een beeldje dat de reden is van deze processie. De kans is ook groot als er een foto van in de krant verschijnt dat het een is van die wagen met haar dochter ernaast.
    Maar als je niet wil dat je dochter gefotografeerd wordt laat je ze toch niet aan zoiets meedoenen 't strafste van al, ze zet dan zelf foto's op Facebook.

    Weet iemand wat hier de exacte regels over zijn

  • #2
    Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

    Stel deze vraag aan de privacy-commissie. 't Is hun job en dan zal je tenminste de correcte uitleg hebben.
    Nu, ik vermoed dat het zonder probleem kan, op voorwaarde dat de persoon niet als hoofdobject op de foto staat.
    Maar zoals ik zei, slechts de Privacy-commissie kan je hierop antwoord geven. eventueel hen de foto ook toesturen ...

    http://www.privacycommission.be/nl
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

      normaal geeft men stilzwijgend toestemming door daar aanwezig te zijn, maar aangezien er bezwaar wordt gemaakt is het best om te doen wat Wim voorstelt.
      Last edited by Guest5; 17 augustus 2015, 21:44.

      Comment


      • #4
        Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

        Facbook heeft een interne procedure om foto's van minderjarige kinderen te verwijderen. Er is wel een onderscheid qua leeftijd : jonger dan 13 jaar of van 13 t.e.m. 17 jaar.

        Voor de jongsten heeft Facebook het recht om die foto's te verwijderen van iemands facebook pagina('s), voor de ouderen moet de aanvrager tot verwijdering de geschonden wetgeving meedelen. https://www.facebook.com/help/contact/144059062408922

        Dat staat dus los van de lokale wetgeving.

        Er is enkel het recht op afbeelding en het recht op privacy. Als de klager vraagt om foto's te verwijderen die ze zelf elders publiek heeft gepubliceerd, dan zal ze weinig kans hebben om jou gerechtelijk te dwingen om de foto's te verwijderen en/of een schadevergoeding te eisen. Dat kan enkel als haar dochter schade werd toegebracht.

        Maar in principe moet je voor elke foto van een persoon diens toestemming hebben (uitdrukkelijk of afgeleid) en dan ook nog eens apart om ze te verspreiden. Maar dat is dus het principe en dus niet strikt toepasbaar. Of zoals de privacycommissie het stelt : http://www.privacycommission.be/nl/r...ndere-gevallen

        Dat de dochter maar niet aan zoiets moet meedoen is al hetzelfde als zeggen dat die dochter dan maar nooit moet buitenkomen en er dus over volgens mijn bescheiden mening. Het gaat erom of de dochter mogelijks schade zou kunnen oplopen door jouw publicatie en dat kan je moeilijk worden aangewreven als de ouder zelf gelijkaardige foto's op internet voor iedereen publiek zichtbaar maakt.

        Maar als de ouder gelijkaardige foto's zelf publiceert op internet dan kan ze niet beweren dat haar dochter schade zou kunnen ondervinden door de foto's die jij op het internet hebt gezet.
        Last edited by Empe; 17 augustus 2015, 22:20.

        Comment


        • #5
          Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

          Het is allemaal zo eenvoudig niet. Iedereen zal er zijn eigen mening over hebben vandaar dat ik zei en nog steeds zeg: wend U tot de privacy-commissie en aanvaard hun antwoord. Of dit dan absurd of niet lijkt, maar zo ben je dan wel ingedekt.

          Ooit liep ik rond (doe ik nog trouwens) in Brussel nabij de Schuman. Moet er op dat ogenblik wel een nogal harde betoging aan de hand zijn. Ik sta aan de zijlijn, te wachten aan een rood voetgangerslicht ...
          's avonds komt mijn madam me vragen wat ik in hemelsnaam in Brussel (ik werk daar) tijdens de middag uit spook. Tot ik de TV -beelden van het nieuws herzag in de late uitzending. Jawel, het was precies of ik pal in de betoging mee liep. Werkgever had het ook gezien en wist gelukkig ook beter.
          Nu, ik kon naar de BRT geschreven hebben met melding dat ze mij hadden gefilmd zonder toezegging. EN dan ? Het kwaad (als je er dat wil van maken) was geschied.
          Een goede tip die ik je geven kan (lijkt wel onozel maar is het helaas niet) is indien je een processie wil fotograferen je de toelating vraagt aan de organisator. Stuur die dan ook de beelden in te lage resolutie door. Je kan dan ook van de gelegenheid gebruik maken om eventueel een meer gunstige plaats te bespreken.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

            Nu, ik kon naar de BRT geschreven hebben met melding dat ze mij hadden gefilmd zonder toezegging.
            Schrijven staat vrij maar je hebt geen been om op te staan, journalistieke werken zijn in grote mate vrijgesteld, zie art. 3, §3, a, b, c en d uit de privacywet.

            Of zoals de privacycommissie het stelt :

            het recht van toegang en het recht van verzet van de betrokken persoon niet van toepassing is op verwerkingen van persoonsgegevens voor uitsluitend journalistieke, artistieke of literaire doeleinden in de mate dat de toepassing ervan een voorgenomen publicatie in het gedrang zou brengen of aanwijzingen verschaffen over de bronnen van informatie.
            Deze uitzonderingen hebben deels te maken met de uitoefening van het democratisch controlerecht door journalisten, de zogenaamde "waakhondfunctie" van de pers in een democratische samenleving. Dit controlerecht mag natuurlijk niet misbruikt worden.
            Het gaat dan ook over een uitzondering waarop in naam van de persvrijheid een beroep kan worden gedaan, in het bijzonder door een geaccrediteerde journalist of door eenieder die een dergelijke rol vervult. Een ledenblad van bijvoorbeeld een vereniging of een schoolkrantje vallen met andere woorden niet onder deze uitzondering.

            Over de verspreiding van beeldmateriaal heeft de Privacycommissie een aanbeveling uitgebracht.
            Maar dat gaat dan over geaccrediteerde fotografen of filmers, zoals die van de tv-omroep bijvoorbeeld.

            In het geval van de topicstarter is het wel degelijk heel simpel :

            - ofwel grijpt Facebook zelf in, wat ze kunnen en mogen vermits iedereen heeft ingestemd met hun voorwaarden

            - ofwel gaat die moeder naar de rechtbank en verliest ze haar zaak (en veel centen)

            maw. topicstarter kan met gerust gemoed die foto op Facebook laten staan en gewoon afwachten.
            Last edited by Empe; 18 augustus 2015, 08:54.

            Comment


            • #7
              Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

              Of een jurnalist nu accreditatie heeft of niet. Hij wordt veronderstelt neutraal te zijn en vooral de waarheid geen geweld aan te doen. Wat hier wel gebeurde. De uitzending gaf een duding al was ik een deelnemer van de betoging (die betoging was niet zonder gevolgen en er was veel schade). Mocht dit in een krant zijn verschenen dan had ik recht op antwoord en kon ik die fotuieve ingeving recht zetten.
              Ik blijf erbij, laat de bevoegde instantie hierover hun werk doen en uitspraak geven, tenzij je er deel van uit maakt.
              Ik geloof ook wel dat er niets fout is, maar wie ben ik om daar een correctie uitspraak over te maken. Schoenmaker blijf bij je leest is hier wel de juiste uitspraak
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                Dat de dochter maar niet aan zoiets moet meedoen is al hetzelfde als zeggen dat die dochter dan maar nooit moet buitenkomen en er dus over volgens mijn bescheiden mening. Het gaat erom of de dochter mogelijks schade zou kunnen oplopen door jouw publicatie en dat kan je moeilijk worden aangewreven als de ouder zelf gelijkaardige foto's op internet voor iedereen publiek zichtbaar maakt. .
                Ja en nee, hangt een beetje af van de voorwaarden van de processie. Het is vaak zo dat als je meedoet in de processie dat je stilzwijgend toestemming geeft hiervoor.
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment


                • #9
                  Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

                  Wat de wet ook zegt, en zelfs als je de foto's in een beperkte facebook groep zet, als iemand je vraagt om een foto te verwijderen, dan doe ik dat.

                  Misschien kan je wel even melden dat die foto's enkel zichtbaar zijn voor een beperkt aantal mensen, en dan draaien ze misschien bij.
                  Héél veel mensen denken dat als ze iets op facebook zetten, dat dan iedereen alles kan zien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

                    Gaat die dan iedereen aanschrijven die daar een foto genomen heeft?
                    Als je je kind laat meelopen in zo een rondgang (door een publieke ruimte) zegt het gezond verstand toch dat men foto's gaat nemen van het gebeuren.
                    Moest je nu een portret genomen hebben van het kind in het publiek zou het een andere zaak zijn, maar mensen komen toch speciaal voor het gebeuren kijken?

                    Moet jij nu omdat jij toevallig aangeschreven bent (of mss bij de xx van de xxx(x) die een foto genomen heeft en die ze gevonden heeft) die foto's deleten?
                    Als we daaraan al gaan toegeven...

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

                      Ik zal ook onmiddellijk een foto verwijderen als iemand daar om vraagt.
                      Tot nu toe heb ik het nog niet meegemaakt, maar als iemand er een probleem uit maakt, dan is het gemakkelijker om die foto te verwijderen, dan heb je er later ook geen last meer van.

                      In principe is het een openbare aangelegenheid, maar als er echt ingezoomd is op die ene persoon, dan gelden er nog andere wetten dan wanneer er meerdere personen tegelijk in beeld komen op die foto.

                      Als ik het goed begrijp dan gaat het om een processie, naargelang het aantal toeschouwers worden daarvan honderden of misschien wel duizenden foto's van gemaakt (onderweg staan er een heleboel foto's te maken en te filmen met hun gsm).
                      Als je dan als ouder niet wil dat er een foto van je kind op het internet terecht komt, dan vind ik dat je er eerst over moet denken of het wel zo'n goed idee is om je kind mee te laten lopen in die processie.
                      Onderweg zijn er waarschijnlijk nog vele andere foto's gemaakt van dat kind, en daarvan staan er ondertussen ook wel een aantal op Facebook.
                      Best mogelijk dat er al filmpjes van die processie op YouTube te vinden zijn...

                      Hier vragen ze dan eerder om zo'n foto in een groter formaat door te sturen, zodat ze die zelf kunnen afdrukken om ze in te kaderen.
                      Maar niet iedereen reageert dus op dezelfde manier, probeer dat dan ook te respecteren, en verwijder gewoon die foto, dan is het probleem opgelost.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

                        Als je je kind laat meelopen in zo een rondgang (door een publieke ruimte) zegt het gezond verstand toch dat men foto's gaat nemen van het gebeuren.
                        Moest je nu een portret genomen hebben van het kind in het publiek zou het een andere zaak zijn, maar mensen komen toch speciaal voor het gebeuren kijken?
                        Het gaat niet om het nemen van foto's, dat is toegestaan in zo'n geval, het gaat wel om het PUBLICEREN van die foto's. Of dat nu in de gazet, de Story of Facebook is, het gaat om publiceren zodat anderen het ook kunnen zien.

                        Dat onderscheid moet men maken, foto's voor eigen gebruik versus foto's die je gaat verspreiden.

                        De ouder wil niet dat jan en alleman de foto's van haar dochter kan zien en dus kan reproduceren ook nog. Dat is te begrijpen. Maar niet als ze zelf ook zo'n foto's op het net zwiert die iedereen kan bekijken.

                        Er zijn 2 mogelijkheden : ze beroept zich op portretrecht (afbeeldingsrecht) of ze beroept zich op de privacywet.

                        Afbeeldingsrecht zal niet lukken want dan moet er schade worden aangetoond. Privacy zal ook niet lukken want ze zet zelf gelijkaardige foto's van haar dochter op het net voor iedereen te bekijken.

                        Conclusie : een storm in een glas water.

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

                          Ik zou het minderjarig kind (met Photoshop) van een Zorro-maskertje en een snor voorzien. Dan vragen aan de moeder of ze er content van is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

                            Het gaat er mij niet over dat ik die niet wil verwijderen, maar ik wil gewoon weten wat de regels zijn als ik nog eens foto's van een evenement op mijn site plaats. Het is eigenlijk de een van de eerste keren dat ik dat deed via Facebook omdat ik mijn site aan het herwerken ben.
                            In ieder geval, ik heb de vraag gesteld aan de privecycommisie, maar nog geen antwoord gekregen (heb er ook de bewuste foto bijgevoegd)
                            Ik dacht dat je door mee te lopen in een processie stilzwijgend toestemming geeft aan iedereen langs het parcours om te fotograferen. Het was gewoon door de straten en niet in een afgesloten ruimte.
                            Ik vind het ongelofelijk deze vraag te krijgen. Blijkbaar doet haar dochter dit al 6 jaar, "maar heeft ze nog nooit dat probleem gehad". Als ze al 6 jaar meedoet kan ik zo naar site's gaan waar er foto's opstaan van haar dochter (al weet ik nog steeds niet wie haar dochter op de foto is) Trouwens als ik de naam van de processie in Google intik bij afbeeldingen staat het vol met foto's, zelfs foto's waar ze poseren en foto's die vorige jaren in kranten hebben gestaan. Dus dan zal haar dochter daar ook wel hebben bijgestaan Vandaar dat mijn verbazing zo groot was dat ze mij eruit pikte.
                            Het is een foto van 600 dpi, de kinderen staan nog net op het randje en als de foto 10 cm. hoog is zijn de kinderen die er opstaan van kop tot teen ongeveer 3 cm. Dus zeker geen close-up.

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat zijn de rechten om ergens foto's te posten van een openbaar evenement op stra

                              Ik dacht dat je door mee te lopen in een processie stilzwijgend toestemming geeft aan iedereen langs het parcours om te fotograferen.
                              Ja, om te fotograferen, niet om de foto's te verspreiden.

                              Fotograferen voor eigen gebruik/plezier. Zo'n foto dan toch ergens publiceren kan problemen geven.

                              Maar er moet dan een goede reden zijn.

                              Zou lastig worden als elke wielrenner of andere sporter, wiens foto van tijdens een wedstrijd op de openbare weg, hier op belgium digitaal gepost wordt zou moeten verwijderd worden omwille van ' privacy '. (bijvoorbeeld)

                              Maar als een moeder dat vraagt, dan haal je die foto toch van facebook af ? Ik denk dat je er nog andere zult hebben ?

                              De dochter moest die dag eigenlijk bij de vader zijn (bezoekrecht/echtscheiding) maar mama had gezegd dat de dochter met koorts ziek in bed moest blijven ... en dan verschijnt die foto van dochter op die bewuste dag toch wel op internet zekers ? ...
                              Last edited by Empe; 19 augustus 2015, 11:20.

                              Comment

                              Working...
                              X