Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe organiseren jullie foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe organiseren jullie foto's

    Ik vroeg mij zo eens af hoe mensen hun foto's (en backups) organiseren.

    Ikzelf organiseer alles op dusdanige manier dat ik niet afhang van 1 programma, maar de folder structuur is wel gebaseerd op het photoshop express van jaaaaren geleden.
    Code:
    |- Events (uitstapjes, verjaardagen, etc ...)
    |-- <jaar>
    |---- <naam event>
    |------ <naam event> [<fotograaf>] (enkel als ik van meerdere mensen foto's heb gekregen)
    |- <Hobby/Vereniging> (verschillende mapjes afhankelijk van hobby of verening waarin ik zit of zat)
    |-- <jaar>
    |---- <naam event>
    |------ <naam even> [<fotograaf>]
    |- School (foto's van schooluitstapjes, verslagen, feestjes met medestudenten)
    |-- <naam school>
    |---- <jaar>
    |------ <event>
    |-------- <event> [<fotograaf>]
    |- Other (vuilbak)
    |-- <omschrijving>
    Zo organiseer ik mijn foto's. Op mijn vaste computer staan alle JPEGs (+46.000, 78GB) , die ik back-up naar een NAS. Op een externe hardeschijf heb ik dezelfde structuur waarin in (indien beschikbaar) enkel de RAWs opslaag (en back-up naar een tweede externe harde schijf).
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

  • #2
    Re: Hoe organiseren jullie foto's

    Beetje eenvoudiger. Gewoon een directory per "event" die tevens het jaartal/dag meedraagt. Enkele terugkomende zaken hebben een hoofddirectory met onderdelen.
    Code:
    - familie
    --wat_datum
    - beurzen
    --welke_datum
    - land_streek_datum
    - land_streek_datum
    - verbouwingen
    - hobby
    -- vergaderingen
    ---jaar
    -- opendeur_datum
    - te sorteren
    - varia
    Deze hoofddirectory staat op een raid 5 in de pc, een kopie op een andere schijf in de pc en een usb schijf die bij mijn moeder ligt. En als ik eens 5 minuten tijd vind zal ik die eens kopieren naar de nas.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe organiseren jullie foto's

      Ik organiseer mijn foto's niet, dat doet LR voor mij. Ik geef trefwoorden aan de foto's lijken dan in LR georganiseerd te zijn maar ze staan nog steeds op de oude plaats, maar worden weergegeven als in een mappen struktuur. Ook kun je ook selecteren via allerlei meta-tags die de camera + lens aan de foto toevoegd(fotograaf moet je dan wel ieder keer wijzigen in de camera).
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Hoe organiseren jullie foto's

        Gewoon alle fotos in de root van c: plaatsen toch (grapje)

        Nee, ik gebruik iets gelijkaardig aan dat van u:

        -jaar
        --[modelnaam] [locatie]
        daarin staan dan de "lage resolutie" jpg exports
        aanvullend heb ik dan 2 subdirectories per shoot:
        ---r (waar de raw bestanden in staan)
        ---f (waar de uncompressed exports in staan met doel die door photoshop te halen bv)

        elk bestand is oplopend genummerd op [jaar][maand][dag] [modelnaam] [locatie] [volgnummer]

        Comment


        • #5
          Re: Hoe organiseren jullie foto's

          Elke map is op deze manier genaamd:
          [jaar][maand][dag][locatie]
          indien nodig in de map een onderverdelen als ik foto's van anderen heb.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe organiseren jullie foto's

            Map Foto's
            Jaar
            - maand
            - - dag

            En trefwoorden geven in LR, dan kan ik alles snel terug vinden.
            Recente foto's op had laptop, de rest op een externe schijf.
            De backup van de externe schijf gaat naar de NAS en een andere externe schijf, en een deel op Copy.com.
            Waarom het moeilijk maken...
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Hoe organiseren jullie foto's

              Map Foto's
              Jaar
              - maand
              - - dag

              Om de video's ( en foto's) op trefwoorden en categoriën te plaatsen gebruik ik : Daminion
              Je maakt dat zon eenvoudig of ingewikkeld als je zelf wil.
              Maar mijn vaste structuur : Jaar - maand - dag verandert niet.
              ALs je Daminion beu zou zijn doe je een uninstall en je gooit de database (van Daminion !) weg. Je foto's staan nog netjes op : Jaar - maand - dag
              Last edited by Skitch; 10 augustus 2015, 09:27.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: Hoe organiseren jullie foto's

                Mappen zoals bijvoorbeeld "sport", met onderverdelingen voor "wielrennen", "paardensport", "triatlon", "stratenloop...
                In die mappen zitten dan weer mappen met eerst de datum (jaar_maand_dag zodat ze vanzelf in een logische volgorde komen staan) en dan de naam van het evenement of de plaats waar de foto's gemaakt zijn.

                Ik heb zo mappen voor natuur, familie, muziek..., maar ook voor bijvoorbeeld Belgiumdigital, waarin dan alle foto's komen die gemaakt zijn tijdens shootingdays.

                Op die manier vind ik alles heel snel terug, en dat is dan zo op eender welke computer waar ik een van de back-up schijven op wil gebruiken (ik heb een paar back-up schijven waar alle foto's op staan).
                Als je alles in één map steekt, en rekent op een programma zoals Lightroom, dan kom je in de problemen als er daar iets aan mankeert, of als je de externe schijf om een of andere reden moet aansluiten aan een "vreemde" computer.
                Zelfs als je met trefwoorden werkt op een of ander programma kan je toch nog beter aparte mappen maken om alles overzichtelijk te houden, dan heb je geen specifiek programma nodig om foto's gemakkelijk terug te vinden.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe organiseren jullie foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Op die manier vind ik alles heel snel terug, en dat is dan zo op eender welke computer waar ik een van de back-up schijven op wil gebruiken (ik heb een paar back-up schijven waar alle foto's op staan).
                  Als je alles in één map steekt, en rekent op een programma zoals Lightroom, dan kom je in de problemen als er daar iets aan mankeert, of als je de externe schijf om een of andere reden moet aansluiten aan een "vreemde" computer.
                  Zelfs als je met trefwoorden werkt op een of ander programma kan je toch nog beter aparte mappen maken om alles overzichtelijk te houden, dan heb je geen specifiek programma nodig om foto's gemakkelijk terug te vinden.
                  Ben ik het dus helemaal mee eens . Zeker als je weet dat ik om en bij de 47.000 foto's heb staan zou ik serieus gaan wenen moest Lightroom ineens een corrupte DB hebben (bovendien, LR wordt nogal sloom met zoveel foto's in 1 DB)
                  Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                  Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                  Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe organiseren jullie foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                    Ben ik het dus helemaal mee eens . Zeker als je weet dat ik om en bij de 47.000 foto's heb staan zou ik serieus gaan wenen moest Lightroom ineens een corrupte DB hebben (bovendien, LR wordt nogal sloom met zoveel foto's in 1 DB)
                    Daarom neem je toch backups?
                    Hier 30.000 en geen vertraging te merken. Heeft je computer wel genoeg geheugen?
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe organiseren jullie foto's

                      Als je de corrupte DB kan herkennen voor die overal op je backups staat is het inderdaad geen probleem. Mij lijkt 47000 items voor een serieuse DB toch ook geen probleem te mogen zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe organiseren jullie foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Als je de corrupte DB kan herkennen voor die overal op je backups staat is het inderdaad geen probleem. Mij lijkt 47000 items voor een serieuse DB toch ook geen probleem te mogen zijn.
                        LR maakt meerdere backups van de DB, je kiest dan toch welke?
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe organiseren jullie foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                          Daarom neem je toch backups?
                          Hier 30.000 en geen vertraging te merken. Heeft je computer wel genoeg geheugen?
                          Stel je voor dat er ooit een beter programma komt dan Lightroom, of dat Lightroom gewoon te duur wordt waardoor je iets anders zou willen gebruiken, dan heb je toch een heel groot probleem als je moet gaan zoeken tussen 30.000 foto's in één map.

                          Of als je een externe harde schijf gebruikt op een andere computer waar alleen maar een ander fotobewerkingsprogramma op staat.
                          Dan heb ik liever een duidelijke structuur met mappen waardoor ik alles snel kan terugvinden.
                          Je weet nooit wat er in de toekomst allemaal verandert.

                          Ik hang niet graag vast aan een bepaald programma, als Adobe beslist om Lightroom alleen nog maar te leveren met een jaarlijks te betalen "abonnement", dan heb je geen andere keuze (hier zitten meer dan 100.000 foto's op de harde schijven, ik zou die niet graag allemaal in één map hebben zitten, en dat ik er een programma voor moet kopen om een foto terug te kunnen vinden).

                          Ik heb zelf geen Lightroom, Ik gebruik alleen Photoshop Elements, daar zit ook een "Organiser" in, maar die heb ik nooit gebruikt.
                          Die Organiser heb ik niet nodig omdat ik de juiste foto's ook zo wel zonder problemen terug kan vinden.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe organiseren jullie foto's

                            Ik neem wel degelijk back-ups, maar écht niet dagelijks hoor, dus als ik eens een event of 2 nog niet op back-up heb dan is het een heel gedoe om die terug te vinden zonder LR. En het is zoals Black B@ndit zegt, als er ooit iets beter komt dan LightRoom dan zit je daar met je grote map vol met foto's.
                            En nee, ik heb niet genoeg geheugen in mijn pc zitten, ik heb er 4GB inzitten maar mijn moederbord kan er niet mee overweg (blijft iets van een 3GB en ne klets van over).
                            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe organiseren jullie foto's

                              Ik doe het sinds kort zo: https://youtu.be/dU5XweqovMQ.
                              Dus:
                              -datum+wat
                              --captures (de originelen)
                              --masters (de psd's van Photoshop)
                              --outputs (de resultaten, klaar voor web/email/print)
                              --selects (in lightroom gekozen & verbeterd, die nog naar Photoshop moeten)
                              In Lightroom. Ik zou ook nog altijd een mappenstructuur houden op de HD, anders is dat inderdaad om problemen vragen bij een verhuis, volgens mij.

                              Comment

                              Working...
                              X