Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van bliksem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen van bliksem

    Gisterenavond heb ik even de tijd gemaakt om bliksem te gaan fotograferen. Je krijgt die kans natuurlijk niet elke dag. Het was de eerste keer dat ik dit probeerde, dus begonnen met een ISO van 300, shuttertime op 30 sec en een zo klein mogelijk diafragma. Ik kwam tot dit (teleurstellende toch wel) resultaat.





    De structuur en frequentie van de bliksem hebben we spijtig genoeg niet in de hand, maar nu vroeg ik mij af hoe het op zo een donkere plek mogelijk is om scherp te stellen? Ik heb op goed geluk gefocust en dit zijn de 2 beste resultaten.

    Is er iemand die hier iets meer over kan vertellen? Of eventueel wat tips heeft om onweer te fotograferen?

    Alvast bedankt!
    Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

  • #2
    Re: Fotograferen van bliksem

    Beste Robert,

    als de bliksem zo ver is dan kan je manueel op 5 meter tot oneindig scherpstellen.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen van bliksem

      focus .


      Voor de rest vind 'k hem wel goed gelukt met mooi kleurenspel.
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen van bliksem

        Scherpstellen doe ik met Live view en heb je niets waarop je kan scherpstellen dan op oneindig zetten en een tikkeltje terug. Dat test je best eerst bij daglicht zodat je weet wat een tikkeltje is voor de lens waarmee je gaat fotograferen.
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen van bliksem

          Heb hem hier eigenlijk volledig opengedraaid, zonder een tikje terug te draaien. Vandaar de onscherpte denk ik... Bedankt!
          Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen van bliksem

            Ik heb dit ook al enkele malen willen fotograferen maar ik slaap er telkens door xD.
            Ik dacht altijd voor mijn diafragma op f/8 of zelf f/12 te zetten en dan camera op bulb stand. zodra de bliksem zijn werk doet, stop ik de bulb. zou dit goed zijn?
            als ik hem opendraai op oneindig zorg ik dat mijn lijntje mooi in het midden van het oneindig symbool is, dat lukt toch wel aardig ^^.

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen van bliksem

              Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
              Ik heb dit ook al enkele malen willen fotograferen maar ik slaap er telkens door xD.
              Ik dacht altijd voor mijn diafragma op f/8 of zelf f/12 te zetten en dan camera op bulb stand. zodra de bliksem zijn werk doet, stop ik de bulb. zou dit goed zijn?
              als ik hem opendraai op oneindig zorg ik dat mijn lijntje mooi in het midden van het oneindig symbool is, dat lukt toch wel aardig ^^.
              Ik zit met hetzelfde slaapprobleem gisteren nog eens geluk gehad! Ik denk dat je dit op een heel donkere plaats wel zou kunnen doen met de bulb-stand. Ik heb deze foto's genomen in een veld met binnen de 500 meter geen enkele lichtbron (30sec), maar had bij het eindresultaat toch redelijk veel last van lichtvervuiling. Vandaar de gele schijn in de foto's...
              Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen van bliksem

                Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
                Ik zit met hetzelfde slaapprobleem gisteren nog eens geluk gehad! Ik denk dat je dit op een heel donkere plaats wel zou kunnen doen met de bulb-stand. Ik heb deze foto's genomen in een veld met binnen de 500 meter geen enkele lichtbron (30sec), maar had bij het eindresultaat toch redelijk veel last van lichtvervuiling. Vandaar de gele schijn in de foto's...
                hmm inderdaad moeilijk te vinden in België .
                maar in bulbstand met afstandsbediening kan je eventueel om de 10sec afdrukken en direct een nieuwe foto starten. zo duurt de foto maar 10sec. het zou moeten lukken dat de bliksem net inslaat als je net stopt en weer start (mja, meestal is dat wel zo xD)

                Bij deze ook de vraag:
                waar in België zou ik een mooie nachtfoto kunnen maken zonder lichtvervuiling? regio Brugge liefst

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen van bliksem

                  Ik zit ongeveer aan de andere kant van Vlaanderen, dus daar kan ik je niet mee helpen
                  Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen van bliksem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht

                    Bij deze ook de vraag:
                    waar in België zou ik een mooie nachtfoto kunnen maken zonder lichtvervuiling? regio Brugge liefst
                    Wordt moeilijk vrees ik... zeker regio Brugge
                    Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen van bliksem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                      Bij deze ook de vraag:
                      waar in België zou ik een mooie nachtfoto kunnen maken zonder lichtvervuiling? regio Brugge liefst
                      Nee ...

                      Sorry, iets nuanceren . Aan de kanten van Limburg en zo ken ik niks, maar West Vlaanderen ken ik vrij goed en ik moet zeggen, zelfs in het diepste puntje van de Westhoek blijf je met de eerste 30° boven de horizon die hopeloos zijn. Beste resultaten heb ik eigenlijk nog gehaald aan zee. Sowieso donder plekje uitzoeken en dan fotograferen richting zee, dan heb in de richting van je foto alvast geen lichtvervuiling.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen van bliksem

                        Dus regio Brugge ... Het Zwin.

                        Andere kant west-vlaanderen : Alveringem, Reninge, Weegschede, Abele, ..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen van bliksem

                          Lichtpollutie is iets waar we in BE mee geplaagd zitten en daar valt weinig aan te veranderen.

                          Wel kan je door gebruik te maken van Exposure To The Right (ETTR) en nadien in Lightroom oid je foto op normale waarden te krijgen. Het is verrassend hoeveel meer je ziet op de foto dan met het blote oog. Ben er nog maar net mee aan het experimenteren en wacht eigenlijk op een heldere nachthemel om de theorie in de praktijk om te zetten

                          deze zijn gisterennacht in de tuin gemaakt 12mm lens op FF. Ik woon tssn Bxl en A'pen aan lichtpollutie hebben we hier geen gebrek

                          Voor: https://flic.kr/p/xeXdGD
                          na: https://flic.kr/p/xdBJ9G
                          Rudy,

                          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen van bliksem

                            schoon resultaat Rudy

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen van bliksem

                              da's wel knap voor je eerste experimenten te zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X