Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

    Ik ben ondertussen al een tijdje bezig met digitale fotografie. Ooit ben ik nog begonnen met een 2MP Fujifilm A205S waarbij ik echt niets manueel kon doen. Heel wat jaren later ben ik overgestapt op een meer "hybride" Fujifilm S6500FD waar ik als jonge knaap het dSLR gevoel kon hebben voor een budget dat paste bij mijn leeftijd . Ondertussen heb ik mij volledig laten gaan en heb ik een Sony A65, een hoop lenzen, wat (Nikon) flistgerief en nog wat accesoires.

    Wat mij wel een beetje tegensteekt is dat niet zo heel veel doe met al dit gerief. Ik ga af en toe wel urbex'en, maar locaties vinden én dan nog een datum prikken met vrienden is soms zo moeilijk dat ik er amper aan toe kom. En dus zoek ik eigenlijk iets om mijn materiaal nuttiger te gebruik dan stofvanger, moest het op zekere manier lucratief zijn zou het mooi meegenomen zijn.

    Wat mij wel leuk lijkt is fotograferen op events (kleine festivalletjes, buurtfeesten, concerten ...) of op trouwfeesten (ik heb de vraag al een paar keer gekregen van vrienden, maar ik heb ze wel telkens afgewezen omdat ik niet graag op de mooiste dag van iemand zijn leven de lelijkste foto's zou maken). Nu vraag ik mij af, hoe begin je hier aan ? Moet ik eerst zien dat fotograaf in bijberoep wordt en hoe maak ik de wereld kenbaar dat ik beschikbaar ben als fotograaf zonder te beginnen spammen ?

    Moet ik ook een opleiding fotografie volgen ? Ik heb namelijk al een paar keer gekeken naar opleidingen en "je kan na deze opleiding als professioneel fotograaf (in bijberoep) beginnen" kwam vaak terug.

    En last but not least, hoe kan ik het beste praktijk ervaring opdoen ? Bij trouwfotografie kan je moeilijk ff "oefenen" en op events ben je ook vaak beperkter in wat je kan en mag.


    Iemand die zijn ervaring wil delen hieromtrend ?


    En als extra vraag: ik heb nu dus een enkele Sony dSLR, maar op events en trouwfeesten zie je vaak fotografen rondlopen met 2 camera's tegelijk én vaak nog full-frames... Is een enkele APS-C camera wel voldoende om semi-professioneel te beginnen ? Zeker voor events binnen ?
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

  • #2
    Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

    Ik zou zeggen: Doen zoals veel doen.
    Beginnen als "gratis" fotograaf als hobby.
    Als ze weten dat het gratis is dan komen ze als vliegen en zo bouw je ook een clienteel op voor later. Netwerken is zeer belangrijk.

    Je moet natuurlijk een goede basiskennis hebben om jezelf fotograaf te mogen noemen. Daar is een cursus volgen ideaal voor. Maar je doet dan best wat huiswerk om de betere cursus te vinden waar je ook iets aan hebt.

    Crop is best ok. FF is net dat tikje beter om portretten te maken maar is geen noodzaak. Ik zie veel "pro" fotografen die soms met zeer eenvoudige (lees goedkope) toestellen toch hun brood verdienen. Zo weet ik een "pro" dat huwelijken en events gaat schieten met een Nikon 5000 reeks en een tamron lens er op van 500 euro.

    Ik zou starten met wat je hebt als hobby en gratis "werken". Ook geen last met de dames/heren van de fiscus dan.

    Later kan je dan overwegen in bijberoep te gaan als de vraag sterk begint aan te trekken en je ook wat ingewerkt bent. Dan is het moment goed om er ook een centje voor te vragen.

    Je kan starten met een crop en er later een FF aan toevoegen voor "snel wisselen van objectief" want dat is de reden dat ze 2 toestellen gebruiken. Op 1 zet je een breedhoekzoom en op de andere een lichte telezoom.

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

      Vraag eens aan een pro of je mag meelopen op een huwelijk, zolang je niet in de weg loopt kan je vooral veel leren.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

        @xafke: thanks for the input. Gratis beginnen is idd mss niet zo'n slecht gedacht. De nodige administratie zal waarschijnlijk ook wel wat tijd en geld in beslag nemen en als het dan niet echt vlot loopt zit ik er wel met een "bedrijf" met verlies.
        Ik heb al naar heel wat avond opleidingen gekeken in het Antwerpse, voorlopig vind ik die bij Encora nog het interessantste, al hangt hier wel een serieus prijskaartje aan vast (€1400 + waarschijnlijk nog extra kosten). Ik ben nu ook eens aan het kijken naar workshops die zich meer specifiek richten op bepaalde technieken (creatief licht/portret/...).

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
        Vraag eens aan een pro of je mag meelopen op een huwelijk, zolang je niet in de weg loopt kan je vooral veel leren.
        Ik heb mij ook al zitten afvragen of dit niet kon, maar ik vraag mij af of fotografen hier wel voor open staan ?
        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

          Je kan ook gewoon beginnen met avondschool en een paar workshops te volgen. Het avondonderwijs is niet altijd van even hoog niveau maar als beginner heb je er alleszins baat bij. Ik heb er zeker al veel geleerd. Verder veel lezen, kijken, vooral veel kijken naar het werk van anderen, zoals hier op BD en op Facebook, in groepen aansluiten, foto's delen en laten beoordelen, een stoot kritiek kunnen verdragen, .... Zo leer je. Het neemt een paar jaar in beslag vooraleer de feeling echt ontwikkeld is en je een eigen stijl gevonden hebt want dat is noodzakelijk als je je wil profileren als bijberoepfotograaf.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

            Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
            Je kan ook gewoon beginnen met avondschool en een paar workshops te volgen. Het avondonderwijs is niet altijd van even hoog niveau maar als beginner heb je er alleszins baat bij. Ik heb er zeker al veel geleerd. Verder veel lezen, kijken, vooral veel kijken naar het werk van anderen, zoals hier op BD en op Facebook, in groepen aansluiten, foto's delen en laten beoordelen, een stoot kritiek kunnen verdragen, .... Zo leer je. Het neemt een paar jaar in beslag vooraleer de feeling echt ontwikkeld is en je een eigen stijl gevonden hebt want dat is noodzakelijk als je je wil profileren als bijberoepfotograaf.
            Hetgeen ik meestal een probleem vind bij fotografie opleidingen is dat ze helemaal beginnen bij de basics. Ik kan volledig manueel fotograferen, ik ken ondertussen de in&outs van mijn camera en ik weet heus wel het verschil tussen een groothoek en een telelens . Het is misschien niet slecht om nog even te wachten en in tussentijd wat verder te groeien (al dan niet door het meelopen met ervaren mensen en hopen op veel (positief opbouwende) kritiek van andere)
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

              Hangt ervan af waar je avondschool gaat volgen. Ideaal is natuurlijk het KISP of Syntra, de volledige opleiding. Ik zou persoonlijk heel graag KISP volgen maar is niet haalbaar in combinatie met werken en andere verplichtingen en hobby. Dat gaat echt wel verder dan gewoon leren manueel fotograferen.
              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

                Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht

                Ik heb mij ook al zitten afvragen of dit niet kon, maar ik vraag mij af of fotografen hier wel voor open staan ?
                Een nee heb je, een ja kan je krijgen.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

                  je zou graag evenemten en huwelijken doen,
                  voorlopig heb je dit afgewezen door onzekerheid, maar hoever sta je in fotografie?
                  al veel portretten gemaakt, shoots gedaan?
                  en verliep dat telkens vlot ondanks je nieuw hierin was? dan zou ik geen vrees hebben en
                  me eerder beginnen afvragen hoe ik een evenement of huwelijk aanpak en dat al in grote lijnen uitwerken,
                  ik heb van elks al iets geproefd en je moet weten van jezelf wat je aankan, een ander kan dit niet weten,
                  post je soms online foto's, dan kan je de link naar je persoonlijke stek delen,
                  de leden hier die je raad geven kunnen dat dan zéér gericht doen wat je nog vlugger en beter vooruit helpt...

                  just mijn gedacht...
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

                    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    je zou graag evenemten en huwelijken doen,
                    voorlopig heb je dit afgewezen door onzekerheid, maar hoever sta je in fotografie?
                    al veel portretten gemaakt, shoots gedaan?
                    en verliep dat telkens vlot ondanks je nieuw hierin was? dan zou ik geen vrees hebben en
                    me eerder beginnen afvragen hoe ik een evenement of huwelijk aanpak en dat al in grote lijnen uitwerken,
                    ik heb van elks al iets geproefd en je moet weten van jezelf wat je aankan, een ander kan dit niet weten,
                    post je soms online foto's, dan kan je de link naar je persoonlijke stek delen,
                    de leden hier die je raad geven kunnen dat dan zéér gericht doen wat je nog vlugger en beter vooruit helpt...

                    just mijn gedacht...
                    Portretten en shoots heb ik eigenlijk nog niet veel gedaan, dus op dit vlak heb ik niet veel ervaring, maar dat is iets waar in de komende maanden sowiso werk van wil maken.

                    De laatste jaren heb ik mijn camera voornamelijk gebruikt voor urban exploration, vandaar dus ook dat mijn Flickr hier vol van staat, al staat er incidenteel ook wel eens iets anders tussen. Op vakantie laat ik mij ook meestal wel gaan met mijn camera, maar omdat ik vaak in groep op reis ga ontbreekt het mij daar gewoon aan tijd om een mooie compositie te maken.

                    Maar ik ben het wel eens met je gedacht
                    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

                      zou dan ook wat meer mensen gaan fotograferen, op àlle momenten, dit leert je heel veel,
                      je moet rekenen dat een huwelijk een ware rush is, het gebrek aan tijd is hier pertinent aanwezig, de drang om te presteren groot
                      maar sommigen vinden dit een leuk iets
                      ik vond het (die ene keer dat ik het gedaan heb) een uitdaging, ene die ik zeker terug wil aangaan,
                      eens het terug met de trouwers en mijn insteek van fotografie klikt (belangrijk voor de verwachtingen)
                      buurtfeesten en dergelijke zijn minder verwachtingen aan verbonden en zal dus een speelterrein kunnen zijn waar je leert
                      om mensen te fotograferen, mij heeft straatfotografie hier veel voor geholpen,
                      te leren hét moment te proberen vangen...
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

                        Mij lijkt een doop/communiefeest in de familie/vriendenkring een goede gelegenheid om eens een feest te fotograferen, daar heb je meestal ook een receptie, een maaltijd, wat spelende kinderen in zondagse kledij enz... . Het kerkgedeelte bij een communie is in vele gevallen uitbesteed aan 1 fotograaf en is het niet toegelaten om zelf te fotograferen. Voor concerten en evenementen begin je best bij de gratis festivalletjes waar je vanuit het publiek kan fotograferen. Ook daar kan je sfeerbeelden gaan schieten die je helpen voor familiefeesten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

                          Is er niet in Antwerpen een kunstacademie voor fotografie? Of toch een school waar ze de lat zeer hoog leggen? heb ooit eens zoiets opgevangen.
                          Dat is natuurlijk de lat hoog leggen.
                          Je gaat dan ook werken in een ander marktsegment.
                          En dat is ook nog zoiets binnen fotografie heb je superveel marksegmenten met elk een ander businessmodel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

                            Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                            Mij lijkt een doop/communiefeest in de familie/vriendenkring een goede gelegenheid om eens een feest te fotograferen, daar heb je meestal ook een receptie, een maaltijd, wat spelende kinderen in zondagse kledij enz... . Het kerkgedeelte bij een communie is in vele gevallen uitbesteed aan 1 fotograaf en is het niet toegelaten om zelf te fotograferen. Voor concerten en evenementen begin je best bij de gratis festivalletjes waar je vanuit het publiek kan fotograferen. Ook daar kan je sfeerbeelden gaan schieten die je helpen voor familiefeesten.
                            't Zullen dan gratis festivallekes worden . Probleem met zo'n festivallekes is wel dat ik dan effectief mij kan bezighouden met foto's maken van de artiesten en sfeerbeelden maken, maar echt portetten zitten er dan niet in (privacy enzo)...
                            Echt groot is de familie niet meer, denk dat de afgelopen 5 jaar er misschien 1 trouwerij geweest is en een doop zal ik het komende jaar in de familie ook niet zien passeren (of ik moet iets gemist hebben).

                            Ondertussen een bevriende fotograaf is gevraagd of hij samen met mij niet wat modellen wil doen en we gaan samen ons eens toeleggen op strobist.

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            Is er niet in Antwerpen een kunstacademie voor fotografie? Of toch een school waar ze de lat zeer hoog leggen? heb ooit eens zoiets opgevangen.
                            Dat is natuurlijk de lat hoog leggen.
                            Je gaat dan ook werken in een ander marktsegment.
                            En dat is ook nog zoiets binnen fotografie heb je superveel marksegmenten met elk een ander businessmodel.
                            Er is een kunstacademie, ik weet alleen niet of die ook in avondschool werken. Ik denk ook niet dat ik de lat té hoog kan leggen gezien ik dit nog moet combineren met een full-time job in Brussel .
                            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografie in bijberoep of iets anders nuttigs doen

                              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              Als ze weten dat het gratis is dan komen ze als vliegen en zo bouw je ook een clienteel op voor later. Netwerken is zeer belangrijk.
                              Vergeet dat maar... Mensen die van 'de voor niet' geprofiteerd hebben zie je (bijna) nooit meer als betalende klant.
                              Dat is echt niet het clienteel dat je wenst.

                              Ik zeg niet dat je geen gratis shoots mag doen om ervaring op te doen, maar reken niet op deze mensen om je inkomsten te garanderen.

                              Gr, V.
                              http://www.catchlight.be
                              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                              Comment

                              Working...
                              X