Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen op Francorchamps

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen op Francorchamps

    Ik heb gisteren een uitnodiging gekregen om de officiële kwalificaties bij te wonen van de Grote Prijs Formule 1 te Francorchamps
    Ik wil mijn camera meenemen maar ik heb nog nooit eerder foto's genomen van een autorace. Is er iemand die me wat raad kan geven qua instellingen, toe te passen techniek (mijn G3 is niet van de rapste ) enz..


    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

  • #2
    gelukzak!!!
    nu is francourshamps zeker geen makkelijk circuit om te fotograferen,zeker niet als je aan de paddock of tribune gekluisterd bent!
    als je op de tribune zit is het mooiste stuk de start/finish;
    kun je in de paddock kan is het goed van eens tot aan de laatste trappen te lopen waar je boven op de pit-gebouwen kan gaan kijken.
    hier kan je de pit van bovenaf zien,en je ziet de wagens mooi de radyon oprijden.
    een tele en snelle sluitertijd is zeker een must!
    je kan je panning al wat oefenen door langs een autoweg te gaan posten en het voorbijrijdende verkeer te fotograferen,kwestie van wat handigheid te ontwikkelen!
    en zo leer je ook hoe snel je toestel reageert op de ontspanner.
    kijk ook overal waar je kan komen goed rond want rond autosport hangt een heel circus wat ook de moeite is om op foto te zetten!
    ik hoop dat je hier iets aan hebt,en wens je veel succes toe!
    nu is het wachten op mooie foto's!
    grts; M

    Comment


    • #3
      Onlangs zijn we naar de 24 uren geweest, en ik moet zeggen dat we gevloekt hebben op de omheiningen die werkelijk OVERAL staan.
      Beste plaats voor ons was aan de buitenkant van het circuit, net voor ze de scherpe bocht voor het rechte stuk aan de finish ingaan.
      Daar sta je hoger, en kan je in 2 richtingen werken, met lichte tele hoe ze naar je toe komen en met +300mm heb je nog een mooi zijaanzicht als ze net uit die scherpe bocht komen.
      Verder aan diezelfde kant heb je ook een mooi zicht op de chicane, maar 300mm was zelfs niet voldoende...
      Mark (300D)

      Comment


      • #4
        De uitnodiging die ik gekregen heb is voor de loge van Philip Morris.
        Ik heb er geen flauw idee van waar die zou kunnen zijn en ben aan het zoeken geweest op 't net.
        Ik denk dat dit de loge zal zijn:
        http://www.spa-francorchamps.be/gfx/track/5-52.jpg
        Die zie je op volgende foto's nog eens net naast die tribune.
        http://www.spa-francorchamps.be/gfx/track/aero1.jpg
        http://www.spa-francorchamps.be/gfx/track/1-10.jpg

        Ik heb een teleconverter voor mijn G3 zodat ik aan 238 mm kom, niet echt veel dus maar beter dan niks hé
        @ meuwi: een snelle sluitertijd, over wat spreek je dan, 1/1000 of meer ?
        De meeste van mijn foto's neem ik op de P-stand maar daar zal ik dan beter op de TV-stand (sluitertijdprioriteit) nemen waarschijnlijk.


        Cypho
        Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

        Comment


        • #5
          Tip: ga al eens in de buurt van een snelweg staan en maak eens wat foto's van snelle auto's. Wat ik me herinner van m'n tijd met de Nikon Coolpix 5700 is dat de stutterlag in dergelijke situaties behoorlijk groot is.
          Probeer op voorhand scherp te stellen op een punt waar de wagens passeren.
          Bij panning na het afdrukken blijven meedraaien met de camera.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Er zijn 2 stukken waar je zowieso totaal geen last hebt van omheining.

            De ene is als je aan de rand van het bos bovenaan de radillion gaat staan, dan kan je mooie foto's trekken terwijl de auto's omhoog komen door de eau rouge.

            De andere is langs de kant van de bus stop chicane, daar loopt een pad langs de rand van het bos omhoog zodat je ook daar boven de hekken uitkomt en de auto kan trekken als ze door de chicane gaan.

            Maar als je in de loge zit zal je vandaar ook wel een redelijk zicht hebben op een stukje van het circuit. Nadeel is wss dat je dan vrij dicht tegen het circuit zit, waardoor panning natuurlijk iets moeilijker wordt (hoe dichter erbij, hoe sneller ze voorbij komen hé)
            Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

            Comment


            • #7
              @cypho:ik doe dit meestal op 1/1000,maar je kunt natuurlijk ook lager gaan om meer beweging te krijgen in je foto's!
              als je lager gaat is een mono-pod zeker aan te raden!
              succes!
              grts; M

              Comment


              • #8
                een gouden tip neem een trapladder mee
                je zie ze overal gebruikt worden
                neem een licht van bv 4 treden een keukenladder bij ons en je kan overal trekken zonder die omheining
                thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

                Comment


                • #9
                  Ik heb geen ervaring met dergelijke F1 fotoshoots, maar ik kan me wel voorstellen dat deze dingen niet echt traag rijden en dat het niet makkelijk zal zijn beelden vast te leggen van rijdende wagens. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb ook een een G3 en ik vrees dat deze niet echt geschikt is voor dergelijke opgaven. Misschien is het nog best om je bij de shoot te richten op de zaken die zich naast de baan afspelen, daar zijn ook zeer mooie dingen te zien. Kijk maar eens naar de foto van Vonne http://forum.belgiumdigital.com/topi...TOPIC_ID=54536. Indien je toch een aantal actiefoto's wil maken, tracht je dan voor de race eigen te maken aan de shutterlag van je G3 bij snel bewegende voorwerpen.

                  Groetjes en ik hoop dat het lukt,
                  Rudy
                  Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

                  Comment


                  • #10
                    Tip: laat mij gaan ken niet iets verder inzoomen.

                    Waarvoor dank!

                    Comment


                    • #11
                      Dit is een heel interessante topic, ga het volledige weekend naar de grand-prix en zal op vrijdag wel eens al de genoemde locaties vergelijken .

                      Originally posted by force
                      een gouden tip neem een trapladder mee
                      Op mijn toegangskaart staat heel duidelijk vermeld dat dit niet is toegestaan...
                      Christian D.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by christian

                        Op mijn toegangskaart staat heel duidelijk vermeld dat dit niet is toegestaan...
                        Neem dan een struis gebouwde kameraad mee en ga op die zijn schouders zitten
                        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                        Comment


                        • #13
                          @aragorn:ik heb me onlangs een (soort)vouwstoeltje van de gb meegebracht,heeft 3 poten,is 55cm hoog,heeft een handig schouderriempje,kostte 7à8 euro!
                          daar een klein plankje op é voila!
                          en troost u,t'is niet alleen in spa dat de hekken zo hoog zijn,in zolder hebben ze ook hogere gezet!
                          ik denk dat ze de amateur fotografen een hak willen zetten!
                          grts; M

                          Comment


                          • #14
                            ik denk dat ze de amateur fotografen een hak willen zetten!
                            Ik denk dat je blij zal zijn dat er zo'n hoog hek staat als er bij een crash stukken in het rond beginnen vliegen
                            Mark (300D)

                            Comment


                            • #15
                              Is ietsje meer dan een jaar geleden dat ik nog eens op Francorchamps geweest ben maar als er daar niets veranderd is dan vind ik de delen rond Rivage 't interessantste.

                              't Is wel een hele wandeling maar je kan (kon?) daar makkelijk op ettelijke plaatsen zonder last van hek fotograferen. Aan Rivage zelf kan je boven binnen de bocht gaan staan (is wandelruimte tijdens de F1) en daar rijden ze traag (beetje meer dan 100). Aan de circuit buitenkant is daar aan Rivage een tribune maar als je daar afdaalt en terug naar 't circuit gaat dan sta je zo goed als naast het circuit en heb je ook geen hek voor je neus (daar komt bij een gemiddeld event overigens geen kat om een of andere reden dus dat was ook heel rustig). Dat was de ideale plaats voor met een simpel cameratje (Coolpix 4300 zonder teleconvertor) toch makkelijk beeldvullend te fotograferen. Je kan ook gewoon in dezelfde richting aan de binnenkant van het circuit met de auto's mee verder trekken en dan kan je ze van bovenuit fotograferen nadat ze Rivage voorbij zijn. Alweer zonder hek maar je moet wel een degelijke tele hebben daar.
                              Nikon D7000 + D100 -=- Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM -=- Nikkor AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED -=- Sigma EX 100-300/4 HSM -=- Nikkor AF 50m f/1.8D -=- Nikon SB28DX

                              Comment

                              Working...
                              X