Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag iemand uw foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mag iemand uw foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

    Goede middag,

    ik heb een vraag waar ik eigenlijk niet onmiddellijk een antwoord op weet.


    Ik ben bezig met concert en festival fotografie, en dat begint wel meer en meer te worden. Maar nu die foto's zet ik online op mijn pagina, en op facebook, ......


    En uiteraard vindt ik het niet erg dat het publiek of de artiesten deze foto's gebruiken en op hun facebook pagina of dergelijke zetten, in tegen deel. Want daarvoor dient dat tenslotte ook.
    Maar nu was in het weekend van 27/28 juni, een klein festival/evenement bij ons in het dorp. Waar ik dus ook foto's moest maken zowel op als rond het podium. En ik heb daar iemand gezien die ik kende, en heb daar ook een paar foto's van gemaakt zonder dat hij het wist.

    Maar nu heeft hij deze foto gebruikt als zijn profiel foto op facebook. En ok dat vindt ik zeker niet erg, maar hij heeft die wat gecropt en daardoor staat mijn watermerk er ook niet meer op. Aangezien ik die gast ken, ga ik er geen spel of probleem van maken.

    maar door dit te zien, begon ik mezelf wel af te vragen, wat als andere mensen dit doen die ik totaal niet ken? Mag dit zomaar? En ok als ze het watermerk er af knippen, moeten ze mijn naam dan in de comments vermelden. Of hoe zit dit allemaal, want heb er echt geen flauw idee van.


    MVG,
    Jeroen

  • #2
    Re: Mag iemand u foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1357 Bekijk bericht
    Goede middag,

    ik heb een vraag waar ik eigenlijk niet onmiddellijk een antwoord op weet.


    Ik ben bezig met concert en festival fotografie, en dat begint wel meer en meer te worden. Maar nu die foto's zet ik online op mijn pagina, en op facebook, ......


    En uiteraard vindt ik het niet erg dat het publiek of de artiesten deze foto's gebruiken en op hun facebook pagina of dergelijke zetten, in tegen deel. Want daarvoor dient dat tenslotte ook.
    Maar nu was in het weekend van 27/28 juni, een klein festival/evenement bij ons in het dorp. Waar ik dus ook foto's moest maken zowel op als rond het podium. En ik heb daar iemand gezien die ik kende, en heb daar ook een paar foto's van gemaakt zonder dat hij het wist.

    Maar nu heeft hij deze foto gebruikt als zijn profiel foto op facebook. En ok dat vindt ik zeker niet erg, maar hij heeft die wat gecropt en daardoor staat mijn watermerk er ook niet meer op. Aangezien ik die gast ken, ga ik er geen spel of probleem van maken.

    maar door dit te zien, begon ik mezelf wel af te vragen, wat als andere mensen dit doen die ik totaal niet ken? Mag dit zomaar? En ok als ze het watermerk er af knippen, moeten ze mijn naam dan in de comments vermelden. Of hoe zit dit allemaal, want heb er echt geen flauw idee van.


    MVG,
    Jeroen
    Als je eens begint op jouw "pagina" te melden dat men wel de foto's mag gebruiken mits in het formaat zoals ze door jou geplaatst zijn en dat je een bronvermelding wilt zien.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Mag iemand u foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1357 Bekijk bericht
      Goede middag,

      ik heb een vraag waar ik eigenlijk niet onmiddellijk een antwoord op weet.


      Ik ben bezig met concert en festival fotografie, en dat begint wel meer en meer te worden. Maar nu die foto's zet ik online op mijn pagina, en op facebook, ......


      En uiteraard vindt ik het niet erg dat het publiek of de artiesten deze foto's gebruiken en op hun facebook pagina of dergelijke zetten, in tegen deel. Want daarvoor dient dat tenslotte ook.
      Maar nu was in het weekend van 27/28 juni, een klein festival/evenement bij ons in het dorp. Waar ik dus ook foto's moest maken zowel op als rond het podium. En ik heb daar iemand gezien die ik kende, en heb daar ook een paar foto's van gemaakt zonder dat hij het wist.

      Maar nu heeft hij deze foto gebruikt als zijn profiel foto op facebook. En ok dat vindt ik zeker niet erg, maar hij heeft die wat gecropt en daardoor staat mijn watermerk er ook niet meer op. Aangezien ik die gast ken, ga ik er geen spel of probleem van maken.

      maar door dit te zien, begon ik mezelf wel af te vragen, wat als andere mensen dit doen die ik totaal niet ken? Mag dit zomaar? En ok als ze het watermerk er af knippen, moeten ze mijn naam dan in de comments vermelden. Of hoe zit dit allemaal, want heb er echt geen flauw idee van.


      MVG,
      Jeroen
      neen, men mag niet zomaar jouw foto's gaan gebruiken, maar langs de andere kant mag jij ook niet zomaar een foto van iemand openbaar plaatsen.

      Comment


      • #4
        Re: Mag iemand u foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

        Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
        neen, men mag niet zomaar jouw foto's gaan gebruiken, maar langs de andere kant mag jij ook niet zomaar een foto van iemand openbaar plaatsen.
        Klopt, alhoewel je de letter van de wet dan wel heel letterlijk neemt. Ik heb afgelopen weekend sfeerbeelden van een festival in de buurt gemaakt. Die staan allemaal op de Facebook-pagina van het evenement. Wettelijk gezien moest ik aan iedereen toestemming vragen om enerzijds hun foto te mogen nemen en anderzijds hun foto te publiceren. En iedereen onherkenbaar maken is ook niet echt realistisch. Gelukkig loopt het nog niet zo een vaart en gaat niemand je deur komen instampen als je dit doet. Maar anderzijds, die gefotografeerde persoon heeft wel het recht om te eisen dat je zijn foto offline haalt. Er is nog veel meer over te vertellen, maar dat was de vraag uiteindelijk niet.

        Wat betreft watermerken: die hebben helemaal geen rechtswaarde. Los van het feit dat je je naam erop gezet hebt blijft die foto van jou. Als iemand die foto bvb publiceert in een tijdschrift (met of zonder watermerk) en jij je toestemming niet vooraf gegeven hebt, kun je een schadevergoeding gaan eisen. Dan moet je wel bewijzen dat jij het origineel in handen hebt. Een watermerk is leuk voor jezelf, maar tenzij die in het midden van je beeld staat en niet weg te werken is, zul je altijd dergelijke situaties kunnen tegenkomen waarbij anderen hem (al dan niet bewust) afknippen. Dan zou ik het geval per geval gaan bekijken om te bepalen hoe erg je dat vindt. Je zou in dit geval bvb vriendelijk kunnen vragen om alsnog je naam te vermelden bij de foto. Mocht een groot magazine (die geld verdient met hun publicaties) je foto gaan publiceren, zul je principieel wellicht andere stappen willen ondernemen.

        Kleine kanttekening: Facebook is een speciaal beestje. Misschien ben je niet op de hoogte, maar als je een foto oplaadt op het gratis platform genaamd "Facebook", stem je daarmee in dat Facebook je foto mag gebruiken voor commerciële doeleinden. Kwestie van het in perspectief te zien tov je vriend die je foto gewoon mooi vindt en als profielfoto zet.
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Mag iemand u foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

          en als iemand je foto gebruikt, en je bent zelfs bij sofamaangesloten, kan je er nog genen bal aan doen. Enkel als jij kan bewijzen dat hij er "geldelijk gewin" mee heeft gemaakt ( en dan nog is het een lange weg. )
          Zelf meegemaakt , en geen lap aan kunnen doen, mijne naam eraf, foto vergroot, zodat hem blokjes kreeg "trok op genen bal" , maar die foto staat op nen blog site, en hij verdient er dus niks mee, en sofam wilt zelfs niet eens beginnen. Alleen als hij er iets aan verdient, kan je gaan eisen.

          Comment


          • #6
            Re: Mag iemand u foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

            @Olivetti,
            Het is een flickr pagina, En kan dat daar naar mijn weten niet zetten.


            @Fhuppel,
            Het zijn foto's gemaakt op een festival / evenement. Dus de mensen weten dat er gefilmd wordt en foto's gemaakt worden, dat is zo op elk festival / evenement. Dus ze stemmen wel ergens toe, Maar als ooit iemand naar mij toekomt en zegt van ik wil niet online. Zal ik die ook niet online zetten.


            @Rasper
            Maar zoals ik al bij Fhuppel zei, inprincipe is een festival / evenement anders, omdat de mensen weten dat ze in beeld kunnen komen en dus ergens toestemmen. Maar als iemand niet wilt zal ik die ook nooit online zetten.
            En zoals je zegt zo een vaart loopt het gelukkige allemaal niet
            Dat van als dat in een magazine of dergelijke komt dat wist ik, dat ik dan schadevergoeding kan vragen. Maar gewone mensen wist ik niet hoe dat zat. Maar inderdaad, langs de andere kant ben ik ook wel fier als iemand mijn foto gebruikte
            En inderdaad, facebook kan inderdaad mijn foto's gebruiken. Maar mijn foto's staan zelf niet op facebook. Enkel de link naar de site waar ze te vinden zijn. Enkel als iemand anders die nu op fb zou zetten, de bands of dergelijke dan kunnen ze inderdaad wel op facebook terecht komen.


            @Scherpie,
            How, dacht je dan wel safe zat als je daar aangesloten bij was, blijkbaar dus toch niet.

            Comment


            • #7
              Re: Mag iemand uw foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1357 Bekijk bericht
              @Olivetti,
              Het is een flickr pagina, En kan dat daar naar mijn weten niet zetten.


              @Fhuppel,
              Het zijn foto's gemaakt op een festival / evenement. Dus de mensen weten dat er gefilmd wordt en foto's gemaakt worden, dat is zo op elk festival / evenement. Dus ze stemmen wel ergens toe, Maar als ooit iemand naar mij toekomt en zegt van ik wil niet online. Zal ik die ook niet online zetten.


              @Rasper
              Maar zoals ik al bij Fhuppel zei, inprincipe is een festival / evenement anders, omdat de mensen weten dat ze in beeld kunnen komen en dus ergens toestemmen. Maar als iemand niet wilt zal ik die ook nooit online zetten.
              En zoals je zegt zo een vaart loopt het gelukkige allemaal niet
              Dat van als dat in een magazine of dergelijke komt dat wist ik, dat ik dan schadevergoeding kan vragen. Maar gewone mensen wist ik niet hoe dat zat. Maar inderdaad, langs de andere kant ben ik ook wel fier als iemand mijn foto gebruikte
              En inderdaad, facebook kan inderdaad mijn foto's gebruiken. Maar mijn foto's staan zelf niet op facebook. Enkel de link naar de site waar ze te vinden zijn. Enkel als iemand anders die nu op fb zou zetten, de bands of dergelijke dan kunnen ze inderdaad wel op facebook terecht komen.


              @Scherpie,
              How, dacht je dan wel safe zat als je daar aangesloten bij was, blijkbaar dus toch niet.
              Niet helemaal correct. Het zal er vanaf hangen of ze dan ook 'toevallig' in beeld komen of dat ze het onderwerp vormen. http://www.shoot.be/art/142219/mag-j...fotograferen-/

              Comment


              • #8
                Re: Mag iemand uw foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

                Nja, nu ik kan mij vergissen e, maar volgens mij is bij een evenement of iets dergelijks dit niet van toepassing, omdat de mensen weten dat ze in beeld kunnen komen.

                En in u link heb ik eigenlijk niks van evenementen zien staan.

                Maar het kan zijn dat ge wel gelijk hebt

                Comment


                • #9
                  Re: Mag iemand uw foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1357 Bekijk bericht
                  Nja, nu ik kan mij vergissen e, maar volgens mij is bij een evenement of iets dergelijks dit niet van toepassing, omdat de mensen weten dat ze in beeld kunnen komen.
                  En in u link heb ik eigenlijk niks van evenementen zien staan.
                  Maar het kan zijn dat ge wel gelijk hebt
                  op een evenement : als ge personen fotografeert : zalang ge niet iemand "vizeert" dus 1 persoon er op zet, duidelijk getrokken met die bedoeling : dan geld het recht van de privacy, indien er 4 personen opstaan , welles nietes spel, vanaf 5 personen ( op een openbaar evenement , dus niet op privergrond ) mag je fotograferen. Maar heb je 1 verkeerde gefotografeerd , dan zal het toch verliezen worden : als die mens er op staat wat als schadelijk voor hem kan zijn. BV en ... openbare mensen mag, zolang je niet op prive grond staat, of hij op prive grond gefotografeerd is. ( bv je buurvrouw in haren tuin in badpak , zal je niet mogen, maar aan het strand, en de zee enzo staat er op.. mag dan weer wel ( als er nog andere personen opstaan. ) het zal altijd zijn : diegene die er opstaat, doet hij/zij iets of doet hij/zij niks, want 1ne verkeerde en je hebt toch het vlaggen. maar dan weer eerlijk : hoeveel worden daarvoor gestraft ??? denk maar aan dieje met zijne smartphone en die meisjes ploeg in de kleedhokjes. vrijgesproken, en de meisjes moeten zelf het proces betalen
                  Ik zou bv. meer bang hebben van iemand op een plaats te fotograferen, waar je niet van weet dat die plaats mag gefotografeerd worden ( dieje gast met zijn 2 naakt modellen ) of aan het atomium of...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mag iemand uw foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

                    Ok zo ver was ik dus niet op de hoogte, maar gelijk je zelf zegt. Vaak zal er niet echt een spel van gemaakt worden. En als iemand naar mij toe komt en het niet wilt, zal ik dit natuurlijk ook niet gaan doen.

                    En inderdaad als dieje daar met de meisjes ploeg al wordt vrij gesproken, wat eigenlijk echt schandalig is. Moet ik inderdaad niet echt bang hebben.
                    ook nog zo iets schandaligs, dat je inderdaad niet aan het atomium of dergelijke binnenkort foto's moogt maken :/


                    maar thnx voor de info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mag iemand uw foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1357 Bekijk bericht
                      Nja, nu ik kan mij vergissen e, maar volgens mij is bij een evenement of iets dergelijks dit niet van toepassing, omdat de mensen weten dat ze in beeld kunnen komen.

                      En in u link heb ik eigenlijk niks van evenementen zien staan.

                      Maar het kan zijn dat ge wel gelijk hebt
                      Een evenement is ook een publieke plaats.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mag iemand uw foto's gebruiken en het watermerk er af knippen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                        Een evenement is ook een publieke plaats.
                        niet noodzakelijk ... der zijn evenementen genoeg waar je niet mag fotograferen.

                        Comment

                        Working...
                        X