Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Materiaal voor bijberoep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Materiaal voor bijberoep

    Ik heb een tijdje geleden een "fotobox" gemaakt. (zoiets die je dikwijls op huwelijksfeesten ziet, waarbij de mensen op een knop drukken en erna een foto wordt genomen)
    Oorspronkelijk was het bedoeld om volgend jaar op mijn eigen huwelijk te gebruiken, maar bij wijze van test heeft deze al op enkele feestjes gestaan en er was een gezonde interesse in.
    Ik ben eventueel van plan om hier mijn bijberoep van te maken.
    Nu vroeg ik mij af hoe dit dan in zijn werk gaat van het gebruikte materiaal, het is mijn eigen dslr die er in zit, objectief, studioflits, monitor, laptop, ...
    Kan ik dit op de een of andere manier recupereren? Kan ik een dslr bijkopen die ik voor mezelf gebruik? Kan ik de btw terugtrekken?

    Volgende week heb ik een afspraak met een boekhouder, maar had me graag op voorhand al wat geïnformeerd.
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: Materiaal voor bijberoep

    Moderator Note: Deze vraag gaat wel degelijk over fotografie, en daarom verplaatst van ChitChat naar Algemeen, waar je wel meer dergelijke vragen gaat tegenkomen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Materiaal voor bijberoep

      Lijkt me een leuk idee.

      Businessplan opmaken zou ik zeggen.
      Alle kosten kan je opnemen als onkosten.
      Investeringen kan je afschrijven over een paar jaar (bv body, lens,...) Dat zijn de vaste kosten. Maar je kan daar zeer ver in gaan. Deel van je woning, verwarming, huur, ... (als kantoor) GSM, ... noem maar op.

      Variabel kosten: opzetten box, verplaatsingen, printen,...
      Kan allemaal in de rekening.

      En dan een paar prognoses er tegen zetten zodat je ook weet wat de verwachte inkomsten zijn en welke prijzen je moet hanteren.

      Daar kan je dan je break-even uit berekenen. etc etc ...

      Comment


      • #4
        Re: Materiaal voor bijberoep

        welk systeem wil je beginnen in bijberoep? met btw vrijstelling of niet? wat is je gehoopte omzet? je "winst"?
        kosten ingeven dat hoort iedereen graag, maar daar moeten wel inkomsten tegenover staan!! in bijberoep kan je nog een deel van eventueel verlies deels compenseren met je eigen belastingen als werknemer. Maar toch... Trouwens kosten ingeven wil zeggen: op het deel geld dat je investeert in de economie moet je geen belastingen betalen, stel voor: 100 euro winst maar voor 50 euro een nieuwe lens gekocht wil zeggen: maar op 50 euro belastingen betalen. Kosten ingeven wil niet zeggen ik koop en de belastingen betalen dat! (was het maar zo!!)
        Je met toch al weten welke richting je uit wil. je kan trouwens ook maar kosten ingeven vanaf het moment dat je start, in sommige gevallen ook kosten die je het jaar voor je start hebt gedaan (mits factuur natuurlijk)

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Materiaal voor bijberoep

          Dat weet ik allemaal zo nog niet. Veel facuteren van het laatste jaar zal ik niet hebben $150 voor het programma, en misschien nog een €100 aan onderdelen.
          Nu dat ik alles heb moet ik niet direct kosten maken, enkel in mijn achterhoofd houden dat de body, lens, laptop, button of monitor kan sneuvelen.
          Momenteel had ik in gedachten om €120/keer te vragen, misschien dat ik dit wat kan verhogen.

          Als ik het 10x per jaar verhuur kom ik aan €1200, dit zal wel geen pure winst zijn maar hopelijk hou ik er toch iets aan over om eventueel materiaal te vernieuwen ...
          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

          Comment


          • #6
            Re: Materiaal voor bijberoep

            Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
            Dat weet ik allemaal zo nog niet. Veel facuteren van het laatste jaar zal ik niet hebben $150 voor het programma, en misschien nog een €100 aan onderdelen.
            Nu dat ik alles heb moet ik niet direct kosten maken, enkel in mijn achterhoofd houden dat de body, lens, laptop, button of monitor kan sneuvelen.
            Momenteel had ik in gedachten om €120/keer te vragen, misschien dat ik dit wat kan verhogen.

            Als ik het 10x per jaar verhuur kom ik aan €1200, dit zal wel geen pure winst zijn maar hopelijk hou ik er toch iets aan over om eventueel materiaal te vernieuwen ...
            Dan Val je onder de BTW vrijstelling en kan je dus geen btw terugtrekken van je aankopen. ( Theoretisch gezien kan dit wel maar dan moet je een kwartaalaangifte indienen en dit kost dan weer meer aan de boekhouder waardoor dit minder interessant is)
            Mvg,
            Gregory
            www.gvg-photo.com

            Comment


            • #7
              Re: Materiaal voor bijberoep

              Unizo doet af en toe gratis infosessies die deze onderwerpen aansnijden. Ik ben er zelf ook naar één gegaan enkele weken geleden. Het gaat uiteraard allemaal niet in superdiep detail (met die begeleiding verdienen ze uiteraard hun geld), maar het geeft je wel onmiddellijk een beeld waar jij mee rekening zult moeten houden. In jouw geval lijkt bijberoep met BTW vrijstelling het interessantst, zoals hierboven reeds gezegd. Onder een omzet van 15.000 euro per jaar hoef je geen BTW aan te rekenen aan je klanten. Onder de +/- 1.400 hoef je zelfs geen sociale bijdragen te betalen.
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment

              Working...
              X