Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergoedingen "factureren"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergoedingen "factureren"

    Hoi,

    een terugkerende topic maar ik vind geen oude meer via de search:

    Hoe kan je als amateur (dus zonder BTW-nummer) eigenlijk een "factuur" opmaken?
    Heb je geen BTW-nummer nodig om een factuur te kunnen sturen?

    En kan je geen vergoeding vragen als onkostenvergoeding? Want mijn onkosten zijn natuurlijk véél groter dan mijn inkomsten (duh. anders nam ik wel een BTW-nummer).

    Iemand ervaringen hiermee die gedeeld mogen worden?

    Jeroen
    www.vildaphoto.net

  • #2
    Als je onkosten gefactureerd kunnen worden, dan kan je overeenkomen dat die facturen betaald worden door je opdrachtgever (en dus ook de facturen van jouw aankoop op zijn naam laten zetten). Dat kan natuurlijk alleen maar als je materiaal gebruikt dat volledig besteed wordt aan die ene opdracht en waarbij je het materiaal pas koopt nadat je de opdracht gekregen hebt.

    Er bestaat een mogelijkheid via de "eenmalige artistieke prestatie" dat je alsnog een vergoeding kan ontvangen. Dat is dan geen factuur (je rekent ook geen BTW aan), maar een opdrachtgever kan het dan wel als kost inbrengen. Ik weet echter niet of dit nog van toepassing is sinds het (al niet meer zo nieuwe) statuut voor kunstenaars.

    Teenslotte bestaat er ook nog een vzw – ik ben de naam even kwijt – die in jouw plaats factureren en waar jij dan tijdelijk (voor de duur van de opdracht) in loondienst werkt. Ze factureren een ietsje meer aan de klant dan jij... een soort van uitzendbureau dus, maar dan voor dergelijke opdrachten. Ik weet dat een aantal striptekenaars op die manier werkt, omdat ze niet voldoende cashflow kunnen genereren om een zelfstandig statuut te houden.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

    Comment


    • #3
      als je als particulier iets verkoopt aan een zelfstandige (of bedrijf), dus een tweedehands toestel bijvoorbeeld, kan je een factuur schrijven ten behoeven van de boekhouding van die aankoper. Uiteraard zonder BTW, want jij kan die ook niet afdragen. Het gaat hier om éénmalige verrichtingen en dus niet over een handeltje.
      Als het gaat om vergoedingen voor prestaties dan spreken we over diensten en arbeid.
      Das een ander paar mouwen.
      BTW : uitgezonderd enkele vrije beroepen is zowat iedereen BTW-plichtig (uitzondering bij zeer lage omzet, dit moet je navragen bij boekhouder).
      Fiscaliteit : je inkomsten (winst) komen uiteraard bij je belastbaar inkomen
      Sociale bijdrage : inschrijving bij sociale kas verplicht : driemaandelijkse bijdragen ( kan als bijberoep = goedkoper)

      Als de vraag is hoe kan ik facturen uitschrijven zonder er belastingen op te betalen, dat kan dus niet. (het kan wel maar dan is het foefelen)

      Algemeen : raadpleeg een boekhouder

      Er bestaan truuks om belastingvrij geld te verdienen en belastingen te ontwijken. Uiteraard zijn die enkel weggelegd voor mensen met hoge inkomens.
      BTWcarroussels werken ook alleen maar met grote omzetten. (maar de pakkans blijft laag en de strafmaat is het risico waard).

      Comment


      • #4
        @vicberger


        - éénmalige atristiek prestatie : zou ik niet voor kiezen tenzij uitzonderlijke voorvallen (echt éénmalig dus).
        Werd vroeger veel misbruik van gemaakt in de AV-sector ter ontwijking van sociale lasten. Wordt dan ook streng gecontroleerd.

        - tussenbedrijven :
        1. www.payroll.be

        2.Media Consultants Cy. bvba (geen website)
        Saint-Quentinstraat 28
        1000 Brussel
        phone +32 (2) 231 13 25
        fax +32 (2) 230 89 36
        e-mail mcc@mediacc.be

        Comment


        • #5
          ik gebruikt vroeger veel "Vrij van BTW Artikel 44.3 §1"
          zou dit nu nog geldig zijn?
          il talento senza disciplina è come una macchina senza benzina
          Sport & Event Photography

          Comment


          • #6
            @ cr26118

            heb jij die agentschappen al gebruikt ?
            en wat is je ervaring ?
            ToM.___ //Fuji s602.
            www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
            It goes to 11 you know? 1 louder.

            Comment


            • #7
              Neen, zelf niet, maar beiden worden veel in de AVwereld gebruikt. (zie maar naar de referentielijst van Payroll.
              Beide bestaan al jaren en ik heb er nog geen klachten over gehoord.
              Beste lijkt me ze te contacteren en meer info te vragen.
              Ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel percent ze afhouden. (let wel dit zal veel lijken want zij zorgen voor alle sociale afdrachten en werkgeversadministratie).
              Als je meer weet, laat het hier dan zeker weten op het forum. Het kan voor nog mensen nuttig zijn.

              Comment


              • #8
                Ik dacht eigenlijk aan SMART (http://www.smartasbl.be/). Ik ken een striptekenaar die langs die weg werkt. Je moet de site maar eens nalezen voor meer info. Ik veronderstel dat vooral http://www.smartasbl.be/NL/sociaalsecretariaat.asp voor jou van belang is.
                Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                Comment


                • #9
                  Even gekeken bij Payroll (FAQ's)

                  Voor de dienstverlening rekenen ze 8% van het totaalbedrag inclusief alle onkosten (excl. BTW). Met een minimumbedrag van 350 BEF (naar Euro moet de klant zelf blijkbaar omrekenen )

                  Comment


                  • #10
                    Re: vergoedingen "factureren"

                    Payroll is idd een zeer goede oplossing. Ik werk er, naast mijn vast werk, op regelmatige basis mee als fotograaf. En in de av sector waar ik zelf werkzaam in ben als shader werken er toch wel een groot aantal mensen met payroll. Dus zeker eens informeren bij hen...

                    groetjes

                    Comment

                    Working...
                    X