Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met het maken van foto’s van gerechten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met het maken van foto’s van gerechten?

    Een collega haar man werkt bij een traiteur in Brussel, en blijkbaar moet dat een hele goede zijn. Ze staan bekend om altijd zeer originele presentaties te hebben van hun gerechten. Nu mag ik een fotoshoot gaan doen van hun klaargemaakte dingen! Ze hebben nu 3 weekenden na elkaar een paar grote evenementen waarvoor ze de catering doen, en ik mag foto’s gaan maken voor hun catalogus. Ik neem aan dat ze die dan voorleggen aan de klanten, om een beetje te laten zien wat ze doen. Ze doen blijkbaar echt heel uiteenlopende dingen.

    Ik kijk er enorm naar uit, maar ik heb zelf een grote NUL in de keuken! Ik ben bang dat ik niet goed weet hoe ik een gerecht het beste laat uitkomen. Vanuit welke hoek zou het beste zijn ? Iemand daar al ervaring mee gehad?

  • #2
    Re: Iemand ervaring met het maken van foto’s van gerechten?

    er wordt veel gewerkt met waterspuiten, haarlak,... om de gerechten fris te doen ogen. Dus ga er niet vanuit dat mooie foto's daarom van de eetbare gerechten zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met het maken van foto’s van gerechten?

      - Food photography doe ik meestal met zacht tegenlicht.
      - Fotograferen onder een hoek van 30-45 graden.
      - Suggestie laten werken (het bord moet er niet helemaal op staan, deel van het geheel, beperkte DOF indien gepast).
      - Probeer je (achter- en) ondergrond wat te verzorgen (vb: onderlegger, bestek, bloemeke, enz) maar zorg dat het niet overladen is.
      - Zie dat uw opstelling werkensklaar is tegen dat je het eerste bord krijgt. Vooral bij warme gerechten heb je niet veel tijd voordat de (eventuele) decoratie (peterselie, enz) er verslensd uitzien of de saus opgedroogd lijkt.


      Verder: afspraken maken met de kok.
      - niet teveel saus, of het lijkt al snel op een bord drek.
      - servies moet proper en gaaf zijn. De minste veeg is zichtbaar.
      - bord niet overladen.
      - zorg dat het gerecht er 'fris' uit ziet. Een verslensd sla-blad ziet er echt niet lekker uit. Een slaatje dat daar al 20 minuten staat ziet er ingevallen uit, enz...
      - koks zijn meestal niet de gemakkelijkste mensen. Maak dus (samen) duidelijke afspraken over wanneer het volgende gerecht op je opnametafel staat.
      - indien je iets wil wijzigen aan het bord, doe dat dan ook in samenspraak met de kok. Niemand heeft graag dat zijn creatie door een ander 'om zeep' wordt geholpen.

      Ik denk dat je hiermee al een aardig stukje op weg bent.
      Succes en laat zien wat je er van gemaakt hebt.

      Gr, V.
      http://www.catchlight.be
      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met het maken van foto’s van gerechten?

        heb daar ook interesse in...
        Ik volg even mee.
        Dat van dat water en die haarlak had ik ook al gehoord, en er zijn zo nog een paar van die "oneetbare trucjes"

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met het maken van foto’s van gerechten?

          Google is your friend :



          je vind een vracht aan info als wat zoekt.
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: Iemand ervaring met het maken van foto’s van gerechten?

            Tutorials op youtube kunnen handig zijn.
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #7
              Re: Iemand ervaring met het maken van foto’s van gerechten?

              Zoek eens op het net naar foto’s van Heikki Van Durme , ik zie nu en dan foto’s passeren van gerechten in één van onze favoriete restaurants en die zijn toch wel mooi gemaakt : www.vrijmoed.be , kan misschien wat inspiratie opleveren.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Iemand ervaring met het maken van foto’s van gerechten?

                Joris Luyten heeft op het BD event eens een workshop gegeven.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment

                Working...
                X