Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

video met D7100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • video met D7100

    Hallo!
    Ik heb niets van ervaring met video maken, zeker al niet op mijn D7100.
    Als ik een video maak, selecteer ik meestal automatisch anders focust die continue en maakt hij te veel geluid en het beeld is niet aangenaam.
    wat zijn goede tips voor het maken van een video met de D7100 of soortgelijke camera's?
    of wat zijn de beginnerstips voor video!
    bedankt!

  • #2
    Re: video met D7100

    Heb wel dslr echter geen D7100 maar een aantal mogelijkheden zullen wel gelijkaardig zijn.
    1) Men kiest het best voor 1920 x 1080 / 50i (50p is nog beter maar ik denk dat dit niet mogelijk is met een D7100)
    1) Als het snel moet gaan druk ik gewoon de movie knop. Het toestel gaat dan standaard naar automatisch (P- stand).
    De nadelen zijn:
    - Het toestel kiest automatisch de grootste lensopening (b.v. 3,5) en past de sluitersnelheid aan voor een correcte belichting. Dit geeft aanleiding tot een kleinere dieptescherpte (b.v. voorgrond onscherp en achtergrond scherp of omgekeerd.)
    - Men heeft geen controle over de ISO waarde (kans op korrelvorming)
    - De scherpstelling kan veranderen tijdens het filmen (b.v. een passerende persoon)
    2) Als ik de tijd heb om het toestel in te stellen film ik meestal op A-stand (manueel diafragma en scherpstelling)
    Zolang men een sluitersnelheid heeft lager dan 1/50 kan men diafragma regelen zoals men wilt.
    Dit resulteert in een grotere dieptescherpte (kleinere lensopening) of men kan het omgekeerde beogen en spelen met het zogenaamde “bokeh”.
    De ISO waarde neem ik zo klein mogelijk (meestal 100). Alleen als het moet verhoog ik die.
    De scherpstelling doe ik manueel met gebruikmaking van “focus peaking”. Dit is een lichteffect waardoor men precies ziet wat scherp staat of niet.
    3) P-stand: manuele sluitersnelheid. Dit kan interessant zijn om snelbewegende voorwerpen te filmen door te kiezen voor een korte sluitersnelheid.
    4) M-stand: alles manueel.
    Dit zijn mijn ervaringen, hoop dat het een beetje helpt.

    Comment


    • #3
      Re: video met D7100

      Goede tips!
      Kies ik beter voor MF? die AF verspringt zoveel! of kan je dit vertragen?
      En wat is een goed diafragma voor te filmen? zo groot mogelijk?
      op de A stand kan ik blijkbaar niets aanpassen, ik kan op voorhand het diafragma kiezen, maar vanaf ik LV start om te filmen staat alles vast en hij bepaald zelf de ISO

      Comment


      • #4
        Re: video met D7100

        Ik kies meestal MF (gecombineerd met focus peaking), vooral als er veel beweging is in het beeld of als de camera beweegt.
        Een goed diafragma is afhankelijk van de doelstelling. Wil men scherpte over een groot bereik dan kies je een kleine lensopening (= hoog cijfer). Omgekeerd als je b.v. kiest voor een onscherpe achtergrond. Natuurlijk er altijd op letten dat de sluitersnelheid korter of gelijk is aan 1/50.
        Als ik het heb over de standen P,A,S,M, is dit wel in de film-modus en niet de standen van de instelknop linksboven voor foto's.
        De mogelijkheden van een D7100 ken ik verder niet.

        Comment


        • #5
          Re: video met D7100

          hmm, ik zal eens in mijn boekje duiken hiervoor, ik gebruikte idd de standen van de instelknop

          Comment


          • #6
            Re: video met D7100

            Ik film regelmatig met mijn D7100.
            Zet hem altijd op (M)anueel. Autofocus ook steeds manueel. En dan een beetje zoeken met je diafragma en sluitertijd naar het gewenste resultaat.
            ISO steeds zo laag mogelijk proberen te houden.

            Heb ook onlangs een RODE shotgun microfoon gekocht. Echt wel een aanrader voor interviews enzo.

            Filmpje integraal met D7100 + Nikkor 18-105mm en Sigma 120-400mm
            Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
            Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

            Comment


            • #7
              Re: video met D7100

              Ook je sluitertijd in de gaten houden. Als je in 25p opneemt dan moet je sluitertijd het dubbele zijn, 1/50s. In 50p wordt dit 1/100s.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: video met D7100

                Handige tips hier.

                Ik film zelden of nooit.
                Maar die D7000 die ik heb in AF is ver-schri-kkeli-jk irritant. Eigenlijk net de reden waarom ik er nooit mee film

                Zal in de toekomst ook eens manueel proberen.

                Comment


                • #9
                  Re: video met D7100

                  Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  Handige tips hier.

                  Ik film zelden of nooit.
                  Maar die D7000 die ik heb in AF is ver-schri-kkeli-jk irritant. Eigenlijk net de reden waarom ik er nooit mee film

                  Zal in de toekomst ook eens manueel proberen.
                  inderdaad xD, maar in manueel gaat het goed .

                  Comment

                  Working...
                  X