Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtbak voor flitser zelf maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtbak voor flitser zelf maken

    Laatst zag ik op youtube iemand die een aanpassing aan zijn flitser had vastgemaakt,speciaal voor gebruik bij macro opnames.
    bij dat design vie het licht nog steeds hoofdzakelijk van voren.
    dus even aan het knutselen geslagen en een "lichtbak" gemaakt die een object strerker verlicht,
    niet alleen van voren maar ook de boven- en zelfs achterkant(ik doel wat betreft de achterkant wel op kleine objecten tot 30cm voor de camerabody).
    Het geheel bleek niet alleen nuttig te zijn bij macro opnames maar werkt ook wanneer de flitser verticaal gericht is ipv de normale horizontale stand.
    de lichtbak werpt dan een gespreider licht richting object.

    Het geheel is gemaakt van een plaat die ik in een papierwinkel kocht voor enkele euro's.
    normaal dient deze voor Passe-partouts en bestaat uit zeer lichte kunststof.
    daarna het bovenvlak,schuine voorkant en zijkanten voor de flitser in één stuk gemaakt en gebogen(dikte van het materiaal half doorsnijden,plooien en aftapen).
    de schuine zijkanten afgemeten en uitgeneden en aan de bovenkant bevestigd met tape.
    afgetaped met duct-tape en op de flitser bevestigd met een (rode) elastiek.

    het geheel is ondanks het erg lage gerwicht toch vormvast(hangt niet door).
    mss een ideetje voor anderen...
    (mocht iemand interesse hebben wil ik hier gerust een plannetje met de afmetingen plaatsen)





    Last edited by yves wouters; 18 juni 2015, 19:21.
    digitaal impressionist

  • #2
    Re: Lichtbak voor flitser zelf maken

    Je schrijft:

    Oorspronkelijk geplaatst door yves wouters Bekijk bericht
    ...
    (mocht iemand interesse hebben wil ik hier gerust een plannetje met de afmetingen plaatsen)
    ...
    Heel graag. Dank u wel.

    g

    Comment


    • #3
      Re: Lichtbak voor flitser zelf maken

      Dag Giedo,

      Ik heb als knutselaar ook wel interesse in het plannetje met de afmetingen.

      Dus als het moest lukken,graag

      Grts.

      Ronald
      Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

      https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

      Comment


      • #4
        Re: Lichtbak voor flitser zelf maken

        knap gedaan!
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Lichtbak voor flitser zelf maken

          Bedankt voor de interesse

          De afmetingen die ik gebruikt heb waren gekozen in functie van:
          1-de breedte van mijn flitser(* in de tekening)
          2-de hellingshoek van de schuine voorzijnde(er is wel geen gradenboog aan te pas gekomen)
          3-de dikte van de foam,4.0mm

          de beste werkwijze is eerst de middenste sector te maken,daarna de schuinheid van je vooste stuk te kiezen en de zijpanelen hierop af te stemmen.deze kunnen dan wel afwijken van de door mij opgegeven maten.
          belangrijk is dat je de vouwlijnen "half" doorsnijd,wegplooid van de gesneden kant en eens in de juiste hoek,overtaped zodat deze niet volledig kunnen doorbreken.
          de verbinding tussen de zijde van 6.0cm in de zijpanelen en de zijde van 4.0cm aan de voorzijde van het middenste paneel heb ik niet afgetaped omdat dan de hoeken zouden "trekken"
          de stippellijnen tonen welke zijden met elkaar verbonden en afgetaped worden.
          let wel,de tekening is geen plantekening maar enkel een schets.de lengtematen zijn correct maar de hoeken zijn dit niet!

          het moeilijkste om te vinden,voor mij althans,was de elastiek...

          Succes!(en mss achteraf een shotje van het resultaat ;-) )



          !!!de 11.0cm in de zijpanelen is 12.0cm!!!

          ik heb gekozen voor een hellingshoek ongeveer45° voor de voorzijde wat met de opgegeven afmetingen uitkomt op 35° voor de zijkant

          PS:"m.a.w." moest zijn "dus ook"

          de hoek tussen de ribbe van 21 en 12(opgegeven als 11 in de tekening) schijnt 114° te zijn.die van 6 op 21 is 90°.de twee andere hoeken wijzen zich daarna zelf uit.

          Last edited by yves wouters; 18 juni 2015, 19:28.
          digitaal impressionist

          Comment


          • #6
            Re: Lichtbak voor flitser zelf maken

            Voorbeeldshots gemaakt met dit knutselwerk zou ook wel interessant zijn

            Comment


            • #7
              Re: Lichtbak voor flitser zelf maken

              Ben zelf ook bezig iets in elkaar aan het zetten maar dan met een ander doel.

              Wou gewoon even meegeven dat je misschien kan overwegen een difuus stofje of nylon ervoor kan spannen om betere lichtdistributie te hebben.

              Vraag me ook wel af -- indien je dit voor macro wil gebruiken -- hoe dit zal reflecteren in glanzende objecten, bv juwelen, glazen spulletjes, etc...

              En hoe ga je frontaal en rim invullen?

              Comment


              • #8
                Re: Lichtbak voor flitser zelf maken

                Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                Voorbeeldshots gemaakt met dit knutselwerk zou ook wel interessant zijn
                even om het verschil weer te geven.
                alle foto's zijn onbewerkt gelaten(op de pijlen na).



                ps:125 moet 128 zijn,'t is nog vroeg voor mij na een nachtshift.
                Last edited by yves wouters; 23 juni 2015, 09:21.
                digitaal impressionist

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtbak voor flitser zelf maken

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

                  hoe dit zal reflecteren in glanzende objecten, bv juwelen, glazen spulletjes, etc...?
                  even een ring van m'n dochter geleend(foto onbewerkt gelaten)

                  digitaal impressionist

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtbak voor flitser zelf maken

                    Bedankt voor de toelichting Yves.

                    Ziet er best nog goed uit voor als je hard toplicht nodig hebt. Reflecties vallen goed mee.
                    Niet voor alles inzetbaar maar kan me wel voorstellen dat er toepassing voor is om middagzon na te bootsen op macroschaal.

                    Comment

                    Working...
                    X