Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copieeren van werk door schilder?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copieeren van werk door schilder?

    Kort geschetst:

    Ik heb een shoot gedaan en de fotos vallen in de smaak van een groot publiek.

    Nu is er een bevriend kunstschilder die toelating vraagt 2 van mijn werken uit die shoot na te schilderen.

    Van mij is er geen bezwaar dat hij dat doet, en ik denk dat er ook geen probleem is van de geportreteerde (toestemming moet nog gevraagd worden).


    Maar nu komt het....

    Die schilderwerken gaan niet voor een prikje de deur uit.

    Ik ben er niet jaloers op hoor. Hij heeft wel een speciale stijl. En het is voor mij ook een eer dat mijn werk eens een ander invalshoek krijgt.

    We zijn vrienden, we repecteren elkaar en ik wens dat zo te houden.

    Maar wat als na enige tijd blijkt dat de werken een aardig centje gaan opbrengen?
    Want die man heeft het potentieel (bijzondere stijl) dat aansluit bij mijn bijzondere aanpak/stijl.
    En een succes is niet uitgesloten.

    Dan voel ik me wat verloren of onrecht aangedaan natuurlijk.

    Hoe lossen we dit vriendschappelijk best op?

  • #2
    Re: Copieeren van werk door schilder?

    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    ... Hoe lossen we dit vriendschappelijk best op?
    Een aandeel overeenkomen in winst ... én verlies. Samen uit, samen thuis.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Copieeren van werk door schilder?

      Jos heeft gelijk. vraag een procent van de verkoopprijs als licentieprijs.
      Als schilder zal hij dat ook wel snappen.
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: Copieeren van werk door schilder?

        maar zolang hij geen exacte kopie maakt, heb je geen rechterlijke poot om op te staan.

        Comment


        • #5
          Re: Copieeren van werk door schilder?

          Wat je zegt klopt. Maar je kan het wel vragen :-)
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment


          • #6
            Re: Copieeren van werk door schilder?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
            Jos heeft gelijk. vraag een procent van de verkoopprijs als licentieprijs.
            Als schilder zal hij dat ook wel snappen.
            .... en als echte vriend ook, hopelijk

            IZ.
            For Greater Good - Ambient Music for the Masses

            Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

            Comment


            • #7
              Re: Copieeren van werk door schilder?

              Ik geef dat gewoon zo, ik vind dat fijn dat ik hun inspiratie bezorg én ik krijg soms een werkje dat ik leuk vind aan een vriendenprijsje
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Copieeren van werk door schilder?

                Als het niet 'voor de kunst' is maar om geld mee te verdienen, moet je niet beschaamd zijn ook je graantje mee te pikken.
                Misschien een deal (ik weet niet hoe hij het schilderij aanbiedt) om bv in de gallerij je foto naast het schilderij te koop aan te bieden?

                Comment


                • #9
                  Re: Copieeren van werk door schilder?

                  Wie kent er de discusie nog van een schilderij van luc tuymans, geschilderd van een foto van Katrijn Van Giel die meneer Dedecker op de gevoelige plaat heeft vastgezet.


                  daarom: deze discusie volg ik

                  Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Copieeren van werk door schilder?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                    Als het niet 'voor de kunst' is maar om geld mee te verdienen, moet je niet beschaamd zijn ook je graantje mee te pikken.
                    Misschien een deal (ik weet niet hoe hij het schilderij aanbiedt) om bv in de gallerij je foto naast het schilderij te koop aan te bieden?
                    Dit lijkt me een zeer fair voorstel.
                    Anderzijds, een klein percentage van zijn verkoop lijkt me ook redelijk, zeker als die werken goed opbrengen.

                    Ga met uwe maat eens een paar pinten drinken, en vraag hem wat hij redelijk vindt als regeling.
                    Als jij daar mee kan leven heb je een deal.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Copieeren van werk door schilder?

                      Toch weer een bewijs dat wanneer geld een rol gaat spelen de vriendschap in gevaar komt.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Copieeren van werk door schilder?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                        Toch weer een bewijs dat wanneer geld een rol gaat spelen de vriendschap in gevaar komt.
                        Alleen met goeie afspraken goeie vrienden...

                        Tom
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Copieeren van werk door schilder?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                          Toch weer een bewijs dat wanneer geld een rol gaat spelen de vriendschap in gevaar komt.
                          Ik zie hier toch niet dat de vriendschap on gevaar komt.
                          Als jij iets maakt, en vriend begint daar goed geld mee te verdienen, dan is het toch logisch dat je ook een stuk van de koek krijgt.

                          Nu, als ik die schilder was zou ik sowieso een voorstel doen. Iets rond de 10% lijkt me normaal, en dan moet het ook officieel geregeld worden met bv een loonfiche of een uitbetalong van commissie..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Copieeren van werk door schilder?

                            Als die vriend een serieuze mens is, komt die vriendschap heus niet in gevaar hoor.
                            Als die dat niet is, is het misschien niet zo'n goede vriend.
                            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Copieeren van werk door schilder?

                              Ik schilder ook, en ik gebruik ook foto's. Alleen, de foto's die ik soms gebruik zijn mijn eigen foto's.

                              Indien het maar voor 1 of 2 keer is dat die vriend uw foto's gebruikt, zou ik zeggen...laat maar zitten, vanwege de vriendschap. Maar indien uw vriend-schilder echter op regelmatige basis uw foto's zou gebruiken zou ik het, zélf (as schilder), logisch vinden dat ik aan u een of andere overeenkomst voorstel. Vooral als die schilderijen nadien vlot in de verkoop gaan.
                              In feite zou het voorstel van uw vriend moeten komen, want hij heeft er het meeste (financieel) voordeel bij.

                              Ik zou het er toch eens over hebben met hem, en niet al grappend.

                              ".Al lachend zegt een zot de waarheid", is hier niet van toepassing, want waarschijnlijk zou hij het misschien ook weglachen, en dan staan jullie daar, weliswaar al lachend, maar zonder oplossing.

                              Ik weet niet in wat voor stijl uw vriend schildert (realistisch, abstract of iets daar tussen in), maar ik kan je wel zeggen dat een goede foto ook een heel goede beginbasis voor een schilderij kan zijn. En belangrijk: het kan het werk van de schilder voor een groot deel gemakkelijker maken, want hij beschikt reeds over de grondbasis. Maar juist is juist: het eigenlijke werk (of de interpretatie van uw foto) moet hij maken, en dat is ook niet op 123 gedaan. En misschien is zijn stijl belangrijker dan het gegeven van de foto. Je moet eigenlijk kunnen bepalen in hoeverre jouw foto belangrijk is voor zijn succes.

                              Je kan hem ook leren fotograferen, dan hoeft hij jouw foto s niet meer te gebruiken (achteraf zal hij misschien inzien, dat het toch makkelijker is van uw foto s te gebruiken...en er iets voor te betalen).

                              Eens over brainstormen met uw vriend!

                              Comment

                              Working...
                              X