Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen camera voor Dansopdracht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen camera voor Dansopdracht

    Dag allemaal (indien dit niet juist staat, gelieve dit te verplaatsen, wist niet waar dit juist moest)

    Ik heb binnen twee weken een opdracht gekregen om een dansoptreden bij te wonen en daar foto's te gaan maken. Nu dit is voor mij nieuw gezien dat ik tot nu toe enkel maar wagens gefotografeerd heb overdag en een paar objecten, niets speciaals. Ik ben een keer gaan testen in een gymzaal waar het licht iets minder was maar zelfs daar krijg ik niet de gewenste foto's die ik wil. Mijn vraag naar jullie toe is dus welke instellingen dat ik hiervoor moet gebruiken zodat de danseressen en toch ook wel een beetje scherp lijkt. Lijkt het ook nuttig om hiervoor mijn zonnekap te gebruiken op mijn lens? Alle tips zijn welke hieromtrent.

    Camera:
    - Canon Eos 1100D
    - 18-55mm DC III lens
    - (macrolens)

    mvg

    Niels
    Connix Photography

  • #2
    Re: Instellingen camera voor Dansopdracht

    Ik heb 3 weken geleden hetzelfde moeten doen. Een weekend lang foto's nemen van de jaarlijkse dansshow van de dansschool waar mijn 3 madammen les volgen.
    Resultaat: 1 repetitie, 2 shows van telkens 3 uur en meer dan 3200 foto's.
    Ik had dit ook nog nooit gedaan en had er wat schrik van. Gelukkig werd ik geflankeerd door een ervaren fotograaf die me veel tips en truuks heeft doorgegeven.
    Ik had dezelfde lenzen als de andere fotograaf, enige (en grote) verschil tussen ons was de camera: ikkke cropcamera (Nikon D7100) en hij full frame (Nikon D610 & D750).

    Welke raad kan ik geven? Awel, begin er zeker niet aan met NIET-lichtsterke lenzen. Ik heb mijn foto's genomen met 2 lenzen: Nikon 70-200mm F/2.8 VRII en mijn Nikon 50mm prime f/1.8. Naast de show liep ik rond met mijn Sigma 17-50mm f/2.8.
    Ik moet zeggen dat ik de 50 mm (75mm op mijn cropcamera) enkel heb gebruikt toen ik foto's nam van vlak aan het podium. De 70-200 gebruikte ik toen ik de foto's vanop een afstand nam of toen ik close ups van de dansers (danseressen) achteraan wou nemen.
    Maar de beste foto's kwamen toch van mijn 50mm f/1.8 en volgend jaar ga ik waarschijnlijk uitsluitend met deze werken of een 85mm f/1.8 bijkopen.

    Settings: de eerste dag (van de 3) werkte ik met auto-ISO met max tot ISO2000 en dit doe ik nooit meer. Op mijn D7100 is ISO1250/1600 veruit het maximum om achteraf deftig te kunnen nabewerken.
    De 2de dag heb ik vanuit de regiekamer foto's genomen, nagenoeg uitsluitend met de 70-200mm op ISO1600. Beter, maar ik was niet echt tevreden van de scherpte. Ik ben in het 2de deel van die show al geswitchd naar de 50mm f/1.8 en de foto's nam ik dan vlak aan het podium. Andere stijl van foto's, maar meer mijn ding en persoonlijker. Je kan op die manier ook meer 'speciallekes' doen dan van op afstand.
    De 3de dag heb ik nagenoeg constant op f/2.8 gefotografeerd en op ISO1250 en die waren de beste. Afhankelijk van het licht op het podium én van het type dans moest ik de sluiter telkens aanpassen tussen 1/160s en 1/250s. Belangrijkste is dat het gezicht en/of romp van het lichaam scherp zijn. Als de handen/voeten/... wat 'onscherper' zijn, maakt niets uit. Dit geeft dynamiek aan je foto. Als je voldoende licht hebt kan je eens naar 1/250s of 1/320s gaan om alles haarscherp vast te leggen...
    Bij veel meer licht kan je eventueel naar f/3.5 of f/4 gaan of de ISO een stop verlagen.

    Voor de rest dus alles in manuele modus gedaan, in RAW natuurlijk, witbalans altijd op automatisch zetten.
    autofocus stons bij mij op AF-C(ontinious) en altijd scherpstellen op één punt en niet met 6/15/... punten.

    Ik heb héél veel geleerd dit jaar en de foto's zijn verre van perfect, maar nu weet ik wat het allemaal inhoudt en ik vind het persoonlijk één van de moeilijkste takken van de fotografie. Ik kan dit meenemen naar volgend jaar en dan andere dingen (lees: lenzen) uitproberen.

    Hou er wel rekening mee dat het grootste werk nog volgt NA de show. 3000 foto's één per één bewerken vergt veel tijd én gevloek

    Op mijn Flickr-account kan je wat B/W sfeerfoto's terugvinden. Op deze (tijdelijke) pagina kan je een grotere selectie terugvinden.
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen camera voor Dansopdracht

      Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
      Ik heb 3 weken geleden hetzelfde moeten doen. .... :-)
      de
      Als je niet de apparatuur hebt om alles perfect uit te lichten of te belichten / lenzen / camera /statef /assistenten enz. moet je zo een sessie orchestreren.
      Dat betekent dat je op een moment voor of na het optreden 'geregisseerde' foto's maakt met afgesproken posities en/of houdingen waar bij de dansers even inhouden op je sein om de foto's te maken.
      Levert gegarandeerd betere foto's op. Je kan dan nog proberen deze reeksen aan te vullen met 'life' foto's als dat nodig zou zijn.

      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen camera voor Dansopdracht

        Dat is net een van de moeilijkste onderwerpen om te fotograferen.
        Als je een redelijk resultaat wil, dan heb je lichtsterke lenzen nodig, en liefst ook nog een camera die op hoge iso nog een redelijke beeldkwaliteit levert.
        Zelfs voor meer ervaren fotografen is dat niet zo'n gemakkelijke opdracht, net omdat je constant tegen de limieten zit van de mogelijkheden van je fotomateriaal (zelfs met de beste lenzen en camera blijft het moeilijk).

        Er is meestal te weinig licht, en de bewegingen zijn vrij snel, dan is het heel moeilijk om scherpe beelden te maken.

        Er mag eigenlijk ook wel wat "beweging" in zitten zodat je de actie weergeeft op de foto.
        Maar niet iedereen vindt dat soort beelden even mooi, en het is ook niet simpel om de "juiste beweging" in beeld te brengen.
        Het helpt wel als je weet wat er gaat gebeuren, dan weet je vooraf ongeveer waar je de camera op moet richten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen camera voor Dansopdracht

          Opdracht afwimpelen wegens materiaal ontoereikend. (officieele uitleg: agenda zit vol)

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen camera voor Dansopdracht

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Er mag eigenlijk ook wel wat "beweging" in zitten zodat je de actie weergeeft op de foto.
            Maar niet iedereen vindt dat soort beelden even mooi, en het is ook niet simpel om de "juiste beweging" in beeld te brengen.
            Ik vind persoonlijk ook dat er wat beweging in mag zitten, maar het hoofd en/of romp moet wel scherp zijn. Spreken we hier eigenlijk ook niet over een beetje 'panning'?
            Het is idd een moeilijke tak van de fotografie, maar als je weet hoe en waar rekening mee te houden, dan valt het al bij al mee.
            En ik vond het scherpstellen ook het moeilijkste van al. Je zit vaak met de grootst mogelijk lensopening te werken, dus moet je zien dat de scherpte juist zit, anders is de foto niet geslaagd.

            Daarom wel dat een full frale meer mogelijkheden biedt. Je kan snel 2 à 3 stops winnen tov van een cropcamera. En met die extra stops kan je dan ofwel iso-verlagen, sluiter verhogen of diafragma-opening iets verkleinen waardoor je kans op onscherpte lager ligt...

            Ik overweeg tegen volgend jaar om naar de Sony A7R met een 85mm prime te gaan. Dan kan je gerust naar ISO2000 of hoger gaan en het levert haarscherpe beelden op...
            Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
            Mijn fotoalbums

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen camera voor Dansopdracht

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Opdracht afwimpelen wegens materiaal ontoereikend. (officieele uitleg: agenda zit vol)
              Eigenlijk moet je dat wel eens proberen, anders leer je het nooit.
              Als je de mogelijkheid krijgt, dan kan je wel vooraf vermelden dat je niet zeker bent van het eindresultaat, omdat je er geen ervaring mee hebt.
              Maar terwijl je dan foto's maakt doe je ervaring op, en daaruit leer je bij voor een volgende keer.
              Op die manier worden de resultaten uiteindelijk beter (dat zou toch moeten, door ervaring weet je dan wat je moet doen om zo goed mogelijke resultaten te krijgen).
              En je merkt dan zelf ook wat de beperkingen zijn van het gebruikte "gereedschap".
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Instellingen camera voor Dansopdracht

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Eigenlijk moet je dat wel eens proberen, anders leer je het nooit.
                Als je de mogelijkheid krijgt, dan kan je wel vooraf vermelden dat je niet zeker bent van het eindresultaat, omdat je er geen ervaring mee hebt.
                Maar terwijl je dan foto's maakt doe je ervaring op, en daaruit leer je bij voor een volgende keer.
                Op die manier worden de resultaten uiteindelijk beter (dat zou toch moeten, door ervaring weet je dan wat je moet doen om zo goed mogelijke resultaten te krijgen).
                En je merkt dan zelf ook wat de beperkingen zijn van het gebruikte "gereedschap".
                +1
                Al doende leert men
                Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                Mijn fotoalbums

                Comment


                • #9
                  Re: Instellingen camera voor Dansopdracht

                  Dit nu ook een paar keer gedaan. Met de 70-200mm op f/2.8, camera op manueel met shutter afhankelijk van de snelheid vd dansen aangepast, en iso op auto, gezien de lichten totaal veranderden tijdens eenzelfde nummer. Resultaat waren iso's van 900 tot 6400, wat op de D810 wel kan.

                  Advies van dit niet te doen zou ik niet aannemen, je moet t toch ooit een 1ste keer doen. Je kan wel zeggen dat je weinig ervaring hebt en dat ze mss best een 2de fotograaf pakken (wij liepen met 3 rond).

                  Comment

                  Working...
                  X