Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw of Jpeg of beide ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw of Jpeg of beide ?

    Binnenkort ga ik op reis en kom ik met +- 2000 foto's terug. Ter plekke kan ik ze niet bewerken. Ik heb geen zin om thuis 2000 raw's individueel of in batch te bewerken, ook omdat ik de foto's snel wil delen (FB en Ipad).

    Zou het 'aanvaardbaar' zijn om in Jpeg te schieten ? Of in Raw en Jpeg en de beste foto's later van Raw naar Jpeg om te zetten ? t Is niet dat ik niet genoeg geheugenkaartjes heb, ik pak voor 88 Gb sd-kaartjes mee.

    Ik neem n Canon 6D mee.

    Wat zouden jullie doen ?
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Raw of Jpeg of beide ?

    Deze vraag komt heel regelmatig voor en is toch weer voor iedereen anders te beantwoorden.

    Ik fotografeer alleen in Raw en ik vind het geen enkel probleem heel veel foto´s later te bewerken (voor zover dat nodig is), sterker: ik vind dat wel leuk.
    Last edited by olivetti; 3 juni 2015, 09:17.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Raw of Jpeg of beide ?

      RAW + Jpg. Kan je direct jps delen en heb je je "negatieven" om thuis verder te bewerken.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Raw of Jpeg of beide ?

        Ik werk normaal ook alleen in Raw, maar heb geen zin om 2000 foto's op 1 dag te bekijken en te bewerken. Uiteindelijk zijn het maar snapshots en druk ik ze niet op A4 of groter af. Ik begin de laatste tijd trouwens ook n hekel te krijgen aan het hele nabewerkingsproces.

        Ik vraag me ook af of het veel verschil zou maken aangezien ik toch vooral buiten bij goed weer zou fotograferen.

        En mijn jpeg-instellingen kan ik in camera ook aanpassen (contrast etc)
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: Raw of Jpeg of beide ?

          Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
          Deze vraag komt heel regelmatig voor en is toch weer voor iedereen anders te beantwoorden.

          Ik fotografeer alleen in Raw en ik vind het geen enkel probleem heel veel foto´s later te bewerken (voor zover dat nodig is), sterker: ik vind dat wel leuk.
          Hier ook, maar voor op reis overweeg ik deze keer een 2de kaartje voor de jpeg's in te steken. Niet iedere foto vraagt nabewerking (als die niet in RAW is.. )

          Comment


          • #6
            Re: Raw of Jpeg of beide ?

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Ik werk normaal ook alleen in Raw, maar heb geen zin om 2000 foto's op 1 dag te bekijken en te bewerken. Uiteindelijk zijn het maar snapshots en druk ik ze niet op A4 of groter af. Ik begin de laatste tijd trouwens ook n hekel te krijgen aan het hele nabewerkingsproces.

            Ik vraag me ook af of het veel verschil zou maken aangezien ik toch vooral buiten bij goed weer zou fotograferen.

            En mijn jpeg-instellingen kan ik in camera ook aanpassen (contrast etc)
            gewoon in Raw schieten, een nachtje laten importeren in LR, de dag erna eens vluchtig naar kijken en diegene die echt de moeite zijn dan bewerken?

            Comment


            • #7
              Re: Raw of Jpeg of beide ?

              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
              Ik begin de laatste tijd trouwens ook n hekel te krijgen aan het hele nabewerkingsproces.
              Dan heb je je eigen al antwoord gegeven.
              Als je niet graag nabewerkt moet je gaan voor JPG.

              Maar misschien ga je wel heel mooie foto's kunnen trekken en ga je thuis spijt hebben dat je ze niet in raw genomen hebt?
              Groetjes,
              Dominic

              Comment


              • #8
                Re: Raw of Jpeg of beide ?

                Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                RAW + Jpg. Kan je direct jps delen en heb je je "negatieven" om thuis verder te bewerken.
                Dat is wat ik tegenwoordig ook doe. Als de jpg's goed genoeg zijn laat ik ze zo, anders wil ik nog wel eens een raw bewerken. Meestal is dat dan omwille van whitebalance die ernaast zit.

                Comment


                • #9
                  Re: Raw of Jpeg of beide ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Binnenkort ga ik op reis en kom ik met +- 2000 foto's terug. Ter plekke kan ik ze niet bewerken. Ik heb geen zin om thuis 2000 raw's individueel of in batch te bewerken, ook omdat ik de foto's snel wil delen (FB en Ipad).

                  Zou het 'aanvaardbaar' zijn om in Jpeg te schieten ? Of in Raw en Jpeg en de beste foto's later van Raw naar Jpeg om te zetten ? t Is niet dat ik niet genoeg geheugenkaartjes heb, ik pak voor 88 Gb sd-kaartjes mee.

                  Ik neem n Canon 6D mee.

                  Wat zouden jullie doen ?
                  Als je deze daar ter plaatse wil delen via je Ipad speelt dat toch geen rol hé Johan.
                  Een Ipad trekt daar zijn plan mee, of het nu jpg's zijn of RAW bestanden, je kan ze openen en delen.
                  Als je zegt dat je geen goesting hebt om die 2.000 RAW beelden nadien te bewerken, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.
                  Maar toch zou ik kiezen voor zowel RAW als Jpg.
                  Ik moet wel toegeven dat ik voor Nikon een hevig RAW voorstander ben, maar bij Fuji vind ik de jpg output zo goed, dat ik soms twijfel of RAW nog wel zin heeft.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raw of Jpeg of beide ?

                    Hallo,

                    Ik ben ook een fervent RAW-gebruiker, maar op vakantie is dat net even anders.
                    De vakantiekiekjes maak ik gewoon in RAW en een foto, waarvan ik denk dat ik er achteraf wat meer mee ga doen, die maak ik in RAW.
                    De jpg's van zowel de Nikon D7200 als de Fuji's X-T1 en X-E2 zijn prima van kwaliteit. Meestal haal ik mijn jpg's ook door ACR om wat meer controle te hebben en met de jpg's van Nikon en Fuji houd ik nog genoeg controle over.

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raw of Jpeg of beide ?

                      UIteindelijk gemiddeld 100 foto's per dag gemaakt, dus t ging nog. Raw en jpeg, maar nadien alle foto's uit Raw omgezet.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment

                      Working...
                      X