Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

    Proficiat aan Erven voor het winnen van de Challenge "panning" van Mei. Eveneens gefeliciteerd aan alle andere deelnemers.

  • #2
    Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

    Met 42 geldige inzendingen (tja, er zijn er nog altijd die een foto van 2013 opdiepen) was er een behoorlijke opkomst voor een nochtans niet zo eenvoudig thema, nl. Panning. Ik had veel wielrenners verwacht (het voorjaar in Vlaanderen staat sowieso in het teken van de wielersport), en dus ook gekregen. Daarom was ik ook maar wat blij met andere onderwerpen van panning, bv spelende kinderen (op de schuifaf, de schommel, in de go-kart of op een step...), treinen, racewagens en motors, enz. Zoals gezegd: panning is niet eenvoudig, en er zijn er slechts enkelen die de techniek helemaal onder de knie hebben. Er is ook duchtig gediscussieerd over wat panning nu wel en niet is, en ik ben enkele keren als Challenge Mod moeten tussenkomen.
    Enfin, op de eerste plaats vinden we Erven met een "ge-pande" trein in zeker 50 tinten grijs (). Erven was iemand die vroeger vaak deelnam (en ook geregeld op het ereschavotje belandde), maar nu was het al lang geleden dat ik nog eens een inzending van hem gezien had. De schuifaf van Jos Vanhengel gaat met zilver aan de haal; een ware "tour de force", want deze beweging vraagt eigenlijk een panning in twee richtingen tegelijk (), en daarom werd er ook specifiek over deze foto gediscussieerd. Maar het origineel is (op mijn vraag) voorgelegd, en mijn oordeel was onverbiddelijk: een geldige inzending! Op de derde plaats (brons) zien we tantine; ook zij stond vroeger al enkele keren op het ereschavotje, en ik ben blij haar ook nu terug te zien. Andere bekende fotografen vooraan zijn xaviermortsel, VQB, MP61 en ook JPR die een mooie score behaalt.
    Over het 'zomerthema' open ik een nieuwe topic.

    Laten we deze topic behouden om de winnaars (en alle deelnemers) te feliciteren, en om eventueel nog wat over panning verder te discussiëren!
    Hiermee bedank ik persoonlijk alle deelnemers, en dat zijn zowel inzenders als beoordelaars. Als we nu nog iets zouden kunnen doen aan het teveel aan 'eentjes'...
    Last edited by LesC; 1 juni 2015, 11:23.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

      gefeliciteerd aan de winnaar en degene die op het ereschavot zijn beland.

      Alhoewel mijn score ronduit slecht was (en terecht) is het wel de aanzet geweest om me toch wat op deze techniek te focussen. Heb het, ondanks dat ik al een foto had gepost, dus nog meermalen uitgeprobeerd, zoals in een pretpark. Nooit echt met een schitterend resultaat, maar ik blijf de techniek wel fascinerend vinden en ga deze toch nog wel meer proberen.

      Comment


      • #4
        Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

        proficiat aan de terechte winnaar. Blij weerzien trouwens Erven, ook jouw positieve commentaren bij de verschillende deelnemers worden gewaardeerd!

        Zelf kostte het me deze keer te veel leergeld... maar ik vond het anders wel leuk om doen, zo tussen de struiken de voorbijrijders 'pannen'...

        groeten,


        Luc
        Last edited by LLuc; 2 juni 2015, 22:13.
        verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

        Comment


        • #5
          Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

          proficiat aan Erven voor het winnende shot en aan de al de overige deelnemers.
          Perfectie is niet van deze wereld. We kunnen het hooguit benaderen.

          Comment


          • #6
            Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

            leuke verrassing Erven proficiat met je overwinning, ikzelf heb de tijd niet gehad om deel te nemen, volgend thema misschien,
            ook aan de andere deelnemers proficiat

            Comment


            • #7
              Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

              Proficiat aan de winnaar en ook aan alle deelnemers! Ik vond het te moeilijk dze keer. (Zal het nooit leren denk ik )
              Touch the Earth...Gently
              www.passionsenfrance.com

              Comment


              • #8
                Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

                Bedankt iedereen, het was voor mij ook een verrassing hoor Stampers. En zeggen dat ik twijfelde of ik de foto wel ging inzenden of niet.

                De crossrail-treinen (goederentransport) heb ik al vaak tegengekomen omdat ik regelmatig met de trein reis. Ik heb ze al altijd fotogeniek gevonden en was al lang van plan om er eens foto's van te maken.
                Ik wist al een locatie om dit te doen (omgeving Zwankendamme bij Zeebrugge), maar het was er nog nooit van gekomen. Mede omdat ik niet wist op welke tijden ze op die plaats passeerden. (hebben wellicht geen vaste uren)
                Die dag was ik foto's gaan maken van het cuiseschip "the Anthum of the seas" en toen ik s' avonds in Zeebrugge vertrok, vertrok er juist zo'n Crossrailtrein.
                Gelukkig moest hij wat wachten en kon ik net op tijd op mijn locatie zijn. Met de challengeopdracht in mijn hoofd heb ik hem proberen te pannen.
                Ik denk dat ik gewoon geluk gehad heb dat er 1 scherpe tussen zat van de 4 die ik gemaakt heb.

                @Lluc: De comments die ik geef zijn toch niet altijd positief hoor.
                Maar blij te horen dat er toch iemand is die dit apprecieert, want er kruipt enorm veel tijd in.
                T'is ook niet gemakkelijk om (negatief) te oordelen over iemand zijn foto zonder kwetsend over te komen.
                En het is niet omdat ik een foto niet goed vind, dat hij daarom niet goed is. Meningen verschillen.

                Maar aan de andere kant leer ik zelf veel door alle foto's aandachtig te bekijken en me af te vragen: hoe zou ik het anders/beter doen.
                Als je 20x opgemerkt heb dat een foto niet "recht" staat of dat door een bepaalde uitsnede (bijknippen) de foto sterker zou zijn, dan let je daar automatisch op bij je eigen foto.
                Mijn trein reed ook bergop , en stond wat te centraal. Zelfs de zwart-wit omzetting had zijn reden. .... door de zwartwitomzetting valt een wat uitgebrande lucht zo niet op
                Dit zijn bewerkingen die toegestaan zijn, maar ik denk niet dat iedereen dit weet.

                Het was inderdaad een tijdje geleden dat ik meedeed ,alhoewel van december, (met de schelpen uit Tjernobil) is nu ook zo lang nog niet.

                Proficiat ook aan Jos Vanhengel met de tweede plaats en Tantine met het brons.
                De fotos van JPR, Marieke en Thaan spraken mij ook aan.
                Zelfs voor mij zaten er ook enkele goeie tussen die ver vanachter zaten.
                BlackBandit met een perfecte pan maar volgens mij een te "saai" onderwerp voor de challenge
                en Lluc met een foto waar er maar weinig scherp aan was maar die mij om een of andere reden wel aanspreekt.

                Hopelijk wordt het nieuwe thema even leuk om doen als het vroegere spelprogramma op de Tros
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                Comment


                • #9
                  Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

                  Erven, proficiat met je eerste plaats! Heb jij die foto gemaakt met een statief?
                  Ook aan alle andere deelnemers een dikke proficiat! Gemakkelijk was het niet!
                  Gr Pascale
                  Eerlijkheid duurt het langst!!
                  Mijn website: http://www.degrafon.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

                    Neen hoor zonder statief, gewoon uit de hand.
                    Maar zoals ik al zei denk ik dat ik gewoon wat geluk gehad heb met de scherpte.
                    Maar voor de challenge moet je soms wel wat geluk hebben, denk ik.
                    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

                      Proficiat aan alle deelnemers, de opdracht werd over het algemeen goed uitgevoerd !
                      Ik had de top-3 aangestipt, zij het in een andere volgorde, ik haf de schuifaf als eerste geplaatst omdat die toch wat anders was dan hoe je het u in eerste instantie voorstelt en omdat het bovendien nog goed uitgevoerd was ook.
                      Zelf had ik een idee maar ik kreeg de kans niet het uit te voeren, het was nochtans een onderwerp dat mij wel ligt.
                      Volgende keer dan maar zeker weer hé
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Winnaar Challenge Mei 2015: Erven

                        Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                        Neen hoor zonder statief, gewoon uit de hand.
                        Maar zoals ik al zei denk ik dat ik gewoon wat geluk gehad heb met de scherpte.
                        Maar voor de challenge moet je soms wel wat geluk hebben, denk ik.
                        Bedankt Erven...zal dit ook nog eens proberen maar met een wat langere sluitertijd. Zal misschien ook wat geluk hebben
                        Eerlijkheid duurt het langst!!
                        Mijn website: http://www.degrafon.be/

                        Comment

                        Working...
                        X