Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk toestel aanschaffen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk toestel aanschaffen

    Ik ben voornamelijk bezig met fotografie. Filmen is op dit moment nog onontgonnen terrein voor mij.
    Het is de bedoeling om binnenkort korte bedrijfsreportages, interviews, … te maken. Deze filmpjes zullen voornamelijk op onze eigen website gebruikt worden. Maw de kwaliteit moet goed zijn, maar ik verwacht ook geen wonderen. Voorzien budget ongeveer €1500.
    Ik heb zowel een 5D mark II als III waarmee het dus perfect mogelijk is om te filmen. Is het beter om hier een ander toestel voor te voorzien (zo ja, welk?)? Of zou ik beter één van mijn huidige toestellen gebruiken en dit verder “upgraden” (microfoon, …)?
    Alvast bedankt.
    Christoph

  • #2
    Re: welk toestel aanschaffen

    Oorspronkelijk geplaatst door driiesse Bekijk bericht
    Het is de bedoeling om binnenkort korte bedrijfsreportages, interviews, … te maken.
    Ik heb zowel een 5D mark II als III waarmee het dus perfect mogelijk is om te filmen. Is het beter om hier een ander toestel voor te voorzien (zo ja, welk?)? Of zou ik beter één van mijn huidige toestellen gebruiken en dit verder “upgraden” (microfoon, …)? Christoph
    Met 5D III kan je zeer mooie beelden maken maar dat gaat niet zo snel omdat je vele instellingen handmatig moet doen. Er zit ook geen steadyshot op zodat je steeds statief moet gebruiken.
    Geluid moet je best afzonderlijk opnemen met bvb Zoom dat is ok. Microfoon? Hoe wil je filmen? Bedrijfsleider die woordje zegt (best een prikker -draadloos microfoon) of met een goeie richtmicrofoon laten perchen. Veel hangt af wat voor bedrijfsfilm je wil maken.
    http://www.stich.be

    Comment


    • #3
      Re: welk toestel aanschaffen

      Korte interviews (bv: voorzitter of het directiecomité die een woordje uitleg geven) of korte bedrijfsfilmpjes (bv: voor een nieuwe vacature voor te stellen). Het komt erop neer dat ik zo goed als altijd met een statief zal kunnen werken.
      Wat betreft het manueel instellen dat ben ik gewoon met het fotograferen. dus daar maak ik me (nog niet althans) geen zorgen over.

      Moest ik toch een nieuw toestel nemen, wat zou je dan aanraden?

      Comment


      • #4
        Re: welk toestel aanschaffen

        Nieuw toestel? Waarom als je tijd hebt lukt het met de 5D III. Heb daar al paar bedrijfsfilms mee gedraaid. Niet gemakkelijk maar mooie look en dynamisch vermogen.
        De DOF is ook zeer mooi en je kan daar mee spelen. Een Zoom (+- 300 euro) en richtmicrofoon (+-400 euro) of draadloos set (+- 800 euro) en je kan professionele films maken.
        Maar het is niet gemakkelijk en tijdrovend en geluid is ook zowat moeilijkste steeds.
        http://www.stich.be

        Comment


        • #5
          Re: welk toestel aanschaffen

          Je 5D mIII is ideaal om mee te filmen. Maar vergeet zeker geen (video)statief of schouderstatief.
          Qua microfoon raad ik je hetvolgende aan: plaats op je camera de Videomic Pro van Rode. Hiermee neem je mooie omgevingsklank op, rechtstreeks op je camera. Deze klank zal beter zijn dan de micro die in je toestel ingebouwd zit. Verder raad ik je aan de klank apart op te nemen voor interviews. Ik stel je een setje voor:

          Tascam DR70 (speciaal ontworpen voor DSLR): 299 euro
          Richtmicrofoon: Rode NTG2 of Rode NTG4 of Sennheiser ME66+K6 (tussen de 250 en 500 euro) Deze 3 kan je eventueel ook rechtstreeks op je DSLR aansluiten.
          Draadloze dasspeldmicrofoonset: Sennheiser EW 100 G3 112 (599 euro)
          Handmicrofoon: Sennheiser E845 (109 euro) (je kan dan nog en plug-on kopen -299 euro- om hem draadloos te gebruiken samen met ontvanger die zit in EW G3 100 systeem hierboven)

          Vergeet ook geen XLR-kabel aan te kopen.
          Wat handig is bij een richtmicrofoon tijdens een interview is een microfoonstatief.

          Tips winkels: Bax-shop (NL), Thomann (Duitsland). Je hoeft ook niet alles aan te kopen. Het is afhankelijk van wat je wil doen.

          Om je geluid achteraf te synchen kan je gebruik maken van software zoals Plural Eyes of in Adobe Premiere CC kan je clips "mergen" indien je weet welke audio en video bij elkaar horen. Het is dan wel belangrijk dat je camera zelf ook iets van klank opneemt (mag heel slecht zijn).
          www.ilona.tv

          Comment


          • #6
            Re: welk toestel aanschaffen

            Voilà Ilona heeft alles gezegd.
            Besef dat zelfs met een richtmicrofoon je best nog zo dicht mogelijk bij de geluidsbron moet geraken anders krijg je teveel omgevingsgeluid.
            Eigenlijk ben je best met 2 personen. Ofwel moet je zeer veel ervaring hebben.
            http://www.stich.be

            Comment


            • #7
              Re: welk toestel aanschaffen

              Bedankt voor de tips, hier kan ik voorlopig zeker mee verder.

              Groeten.

              Christoph

              Comment

              Working...
              X