Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scannen dia's,resolutie??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scannen dia's,resolutie??

    Ik scan dia's in met een Canon FS 2710 in Photoshop 6.Mogelijkheden:340,680,1360,2720 dpi.Kan iemand mij vertellen, wat de minimumresolutie is voor het inscannen om toch behoorlijke kwaliteitsbeelden te bekomen op PC,en eventueel via dvd of cd op TV??
    Kan mij ook iemand zeggen welke de beste of minimumresolutie is voor het inbrengen van afbeeldingen etc in Powerpointpresentaties,met uiteraard nadien projectie op vrij behoorlijk afmetingen.Mijn indruk is dat de scherpte altijd te wensen overlaat.
    Inscannen doe ik normaal op 1360 dpi,maar na bewerking geeft wel enorme bestanden (max 3-4 op 1 cd),maar wel zeer scherp op A4.Kan niet groter printen.


  • #2
    Alles hangt er een beetje vanaf hoe je de beelden gaat opslaan, ik denk dat je zeker kan scannen aan 1360 dpi wat op zich nog ni zo enorm is (ik scan op 4000 dpi) maar op 100%. Je kan ook een vergroting hanteren tijdens het scannen en dus op formaat gaan scannen gekoppeld aan een bepaalde resolutie. Dit is soms gemakkelijk indien de scan bedoeld is voor afdrukken te maken. Indien het voor presentatie op het scherm is kan je verder met een resolutie van 100 dpi, je scherm geeft dit in de beste gevallen weer, normaal is de scherm resolutie slechts 72 dpi, maar dan kan je de scans ook voor niks anders gebruiken dan schermpresentatie.

    De gebruikte schermresolutie bij voorbeeld 1280 X 960 of 1024 X 748 tijdens de projectie met een beamer is het maximum wat je kan tonen , dus gaat powerpoint de beelden toch resizen naar het gepaste formaat. Maar dat resizen kan je zelf ook in Photoshop en heeft opzich niks te maken met de scanresolutie. Dus als besluit zo ik U aanraden van te blijven scannen op een zo hoog mogelijke resolutie omdat je dan van deze scans ook afdrukken kan maken. En dan via bewerking in Photoshop de beelden op het gewenste formaat te brengen voor de presentatie, en die dan te bewaren onder een nieuwe naam en in Jpeg. Dit gaat je de gewenste kleine bestanden geven, de opslag in Tiff geeft de gewenste kwaliteit voor afdrukken.

    my2cents.

    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Ik heb m'n volledige diacollectie nog niet lang geleden volledig ingescand met een Nikon Coolscan ED IV. Ik doe dit op 100% en 1400 dpi. Dit gecombineerd met jpg-compressie (excellent quality) levert bestanden van ca. 3 à 4 MB op. Er geraken er dus enkele 100 op een CD, aanvaardbaar vind ik.
      Das Glück fliegt, wie es fängt, der hat es. Nikon coolpix990

      Comment

      Working...
      X