Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma.......beestjes verplaatsen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dilemma.......beestjes verplaatsen.

    Ik zie regelmatig fotografen beestjes verplaatsen om ze mooier op de foto te krijgen. Zelf maak ik me er ook zo nu en dan schuldig aan. Een vlindertje, juffer of libel net ff wat anders of op een bloemetje of steeltje plaatsen zodat de foto beter lukt terwijl dit eigenlijk not done is. Als natuurfotograaf hebben we natuurlijk de regel de natuur zo te laten zoals ie is.

    En dan zijn er natuurlijk nog de foto's waarbij 2 of 3 exemplaren van een soort bij elkaar zitten op de mooiste bloemetjes of steeltjes terwijl je eigenlijk ontzettend geluk moet hebben zoiets aan te treffen.

    Hoe denken jullie hier over?

    Ik denk zelf dat als je heel voorzichtig te werk gaat dit zo nu en dan moet kunnen, zolang het beestje er geen schade van ondervind. Het moet natuurlijk geen gewoonte worden.

    Misschien dat ik nu wel de knuppel in het hoenderhok gooi............maar dit lijkt me wel een discussie waard :kauw

  • #2
    Re: Dilemma.......beestjes verplaatsen.

    Als ik er nog maar aandenk om een vlinder of libelle te verplaatsen, is die al weg en hoe je er meer bij elkaar moet zetten?????
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Dilemma.......beestjes verplaatsen.

      TS zal de beestjes wel tam krijgen door een mengsel van stroop en alcohol op de bloemetjes te smeren

      Comment


      • #4
        Re: Dilemma.......beestjes verplaatsen.

        De omstreden truc ligt er in om de insecten te vangen en in de koelkast te stoppen. Dan worden ze traag, en hun metabolisme valt bijna stil.

        Dan kan je ze doen "poseren".

        Zelf nooit gedaan, maar wel gelezen dat het gebeurt.

        Comment


        • #5
          Re: Dilemma.......beestjes verplaatsen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          De omstreden truc ligt er in om de insecten te vangen en in de koelkast te stoppen. Dan worden ze traag, en hun metabolisme valt bijna stil.

          Dan kan je ze doen "poseren".

          Zelf nooit gedaan, maar wel gelezen dat het gebeurt.
          Dat zijn de gekende frigobox fotografen ... tegenwoordig meer en meer gespot met zo'n klein draagbaar koelkastje op lpg in de rugzak ...

          Comment


          • #6
            Re: Dilemma.......beestjes verplaatsen.

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            TS zal de beestjes wel tam krijgen door een mengsel van stroop en alcohol op de bloemetjes te smeren
            Ik denk niet dat je mijn stukje tekst hebt begrepen

            Comment


            • #7
              Re: Dilemma.......beestjes verplaatsen.

              Ik heb nog nooit beestjes verplaatst, omdat ik altijd foto's maak terwijl het warm genoeg is zodat de beestjes actief zijn.
              Dan is het onmogelijk om die vast te nemen (het is al moeilijk om dicht genoeg te komen om er foto's van te maken).

              Er zijn er ook die beestjes "vermenigvuldigen" tijdens de bewerking, er zijn er die dieren voederen om zo toch maar betere foto's te kunnen maken...
              Niet alles wat je ziet aan natuurfoto's is ook echt natuurlijk...
              Daarmee zeg ik niet dat iedereen de boel naar zijn hand zet, maar er zijn er altijd wel die truukjes hebben om aan betere foto's te geraken.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Dilemma.......beestjes verplaatsen.

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                TS zal de beestjes wel tam krijgen door een mengsel van stroop en alcohol op de bloemetjes te smeren
                En dan eerst dronken voeren en dan vragen of je mag verplaatsen????????????????Wat zou nu erger zijn voor die beestjes?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment

                Working...
                X