Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe concurrent voor de fotografen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe concurrent voor de fotografen?

    Als fotograaf is het de uitdaging met materiaal af te komen wat de klant niet zelf kan produceren.

    Maar de kwaliteit van opnames met smartphone zijn dermate beter aan het worden dat veel mensen geen fotograaf meer nodig hebben.
    Maar een goede opname maakt nog steeds het verschil.

    Doch is de vraag of de consument niet op zoek is naar een nieuwe invalshoek wat fotografen niet kunnen bieden.

    En dan is dit speeltje toch een bedreiging (zeker als je de verwachte prijs ziet) http://tweakers.net/nieuws/103075/ca...-autonoom.html

  • #2
    Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

    SF, waar we niet moesten in geloven wordt toch werkelijkheid. Welke uitdagingen staan ons nog te wachten. Bedankt voor deze info.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

      Als uitbreiding op de Selfie Stick ook bijzonder handig. Nu heb je tenminste beide handen vrij en kun je gewoon blijven bellen, faxen en wat al niet meer...

      Serieus: bedreiging voor fotografen? Nee, de uitdaging is toch met het zelfde materiaal als een opdrachtgever kan bemachtigen een veel beter resultaat te halen.
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Als fotograaf is het de uitdaging met materiaal af te komen wat de klant niet zelf kan produceren.

        Maar de kwaliteit van opnames met smartphone zijn dermate beter aan het worden dat veel mensen geen fotograaf meer nodig hebben.
        Maar een goede opname maakt nog steeds het verschil.

        Doch is de vraag of de consument niet op zoek is naar een nieuwe invalshoek wat fotografen niet kunnen bieden.

        En dan is dit speeltje toch een bedreiging (zeker als je de verwachte prijs ziet) http://tweakers.net/nieuws/103075/ca...-autonoom.html
        De bedreiging gaat eerder naar de fabrikanten van fototoestellen. Feit is dat de verkoop van point-en-shoot toestellen dramatisch achteruitgaat en de DSLR technologie in feite een veroudere techniek is uit het analoge tijdperk.
        De eerste tekenen dat de klassieke fotograaf (en winkels) één voor één de boeken dicht doen moet ik niet vertellen (laatst nog Foto Kemp Selexion in Hasselt)
        YMMV
        NB
        Trouwens dat met die drones is volgens mij dezelde hype als bv. in de jaren tachtig met de Citizen Band, leuk maar even snel terug weg als het nieuwe eraf is.
        Last edited by Nerdifant; 14 mei 2015, 12:17. Reden: NB
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

          dan zou de de go-pro ook de tv-maker uit de weg geruimd moeten hebben.
          Mijn inziens zal het dan ook zo gaan als bij de gopro. Het zal de gelegenheid geven aan de hobbyist om uit te groeien naar semi-pro of zelfs pro. Maar 99% gaat dit kopen om het een paar keer te gebruiken en/of er kwalitatief weinig mee te doen. En zoals je zelf zei: een goede opname maakt nog steeds het verschil.
          Bijna iedereen heeft in zijn familie ook wel iemand met een DSLR toestel, maar voor belangrijke gebeurtenissen worden toch nog steeds echte fotografen gevraagd. Ik zie ze op een huwelijksfeest al bezig met zo'n drone die achter je komt aangevlogen. Ik zou dan al maar een goede familiale verzekering aangaan.

          Misschien ligt de uitdaging eerder bij de professionele fotograaf om te kijken hoe dat hij zijn reportages boeiender/dynamischer kan maken en/of zo'n drones zelf kan gaan inzetten. Ik denk dat de meerderheid dan toch nog steeds zal kiezen voor de pro.

          Bovendien laat de wetgeving ivm drones ook nog niet veel toe. In NL en B is het verboden om deze in te zetten in bewoonde gebieden, dus zo'n drone die achter je aan racet, zal niet gebruikt mogen worden op de openbare weg. En zoals al gezegd binnenshuis en in groep is het maar een gevaarlijk iets.

          Het blijft wat het is: een gadget. En enkel een kleine groep mensen zal het ware potentieel van dit gadget ook gaan (kunnen) gebruiken.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

            Ik denk dat jullie het potentieel toch echt veel te laag inschatten.
            Ok het is een drone, maar niet zomaar eentje. Er is totaal geen kennis nodig. Een kind van 5 kan het bedienen.
            Er zitten algorithmen in die nu al cewl zijn, laat staan wat de toekomst zal brengen.

            Stel je een gebeurtenis voor zoals nu rond deze tijd de communies en lentefeesten.
            Papa van kindje 1 laat een fotoshoot maken van de kleine, kostprijs 250 euro.
            Papa van kindje 2 doet iets leuk met die lily, kostprijs 500 euro en je kan er nog meer mee doen.

            Wat zal bijblijven? De fotos van kindje 1 of het filmke van kindje 2 dat viraal gaat onder vrienden en familie?
            Wat zal de papa verkiezen?

            We leven in een totaal ander consumptiegedrag dan pakweg 10/20 jaar geleden.

            Ik beweer niet dat dit de ondergang is van fotografie, tuurlijk niet, maar het is een nieuwe experiance dat we met fotografie niet kunnen bieden en uw fotos mogen nog zo goed zijn.

            PS: ik zag net dat het ook in het nieuws was op een.

            En dat het wettelijk gezien niet mag, who cares gaan ze denken. de berisping nemen ze er graag bij.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

              En dat het wettelijk gezien niet mag, who cares gaan ze denken. de berisping nemen ze er graag bij.
              I care. En als er eentje boven mijn hof komt zweven dan gebruik ik dit:
              Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

              YMMV
              :-)
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

                Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                Ik zie ze op een huwelijksfeest al bezig met zo'n drone die achter je komt aangevlogen. Ik zou dan al maar een goede familiale verzekering aangaan.
                Zal inderdaad nog even duren voor die dingen op punt staan.

                Zoals die zelfrijdende auto's in de USA die momenteel al enkele ongevallen hebben veroorzaakt. Moet ook nog heel wat aan gesleuteld worden.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

                  Ma ik geef jullie gelijk hoor.
                  Zelf ben/was ik ook geen fan van drones.
                  Vooral de veiligheid in handen van tieners voorspelt niet veel goeds.

                  Zelf zou ik het ook niet boven mijn kop willen.
                  En toch geloof ik er in dat dit product een echte doorbraak kan zijn.

                  De oudere generatie zal niet rap warm worden ervoor, maar de jeugd staat te springen om daarmee leuke filmkes te maken.
                  En ook hun trouw zal ermee op de opname moeten.

                  Naargja, we zien wel e....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

                    Mocht het gemeengoed worden allemaal dan schaf ik mij een flinke sombrero aan..
                    http://www.smuttynose.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                      Mocht het gemeengoed worden allemaal dan schaf ik mij een flinke sombrero aan..
                      wat meteen een setting is waar ik een beeld van wil maken
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

                        Bij Omroep Brabant stortte hun cameradrone brandend neer: schade alleen al door verlies van de drone €20.000. De batterijen vlogen door kortsluiting in de fik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          I care. En als er eentje boven mijn hof komt zweven dan gebruik ik dit:
                          Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

                          YMMV
                          :-)
                          Ik vermoed dat jouw middel even illegaal is als die drone. :-)

                          Ik zie dit als een aanvulling.
                          Stel dat je een huwelijksfotograaf zoekt, en er is er eentje die naast zijn gewone reportage nog wat dronebeelden kan aanbieden. Wie gaat meer opdrachten binnenhalen denk je?

                          En als je op huizenjacht bent, en je ziet een aanbod met 3 foto's die half bewogen met de GSM gemaakt zijn, of een woning waar je deftige beelden aangevuld met een dronevlucht rond het huis, waar ga je eerst naar bellen denk je?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            En als je op huizenjacht bent, en je ziet een aanbod met 3 foto's die half bewogen met de GSM gemaakt zijn, of een woning waar je deftige beelden aangevuld met een dronevlucht rond het huis, waar ga je eerst naar bellen denk je?
                            Mss wel die eerste omdat als ik het huis koop die dronevlucht ook wel betaald heb

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe concurent voor de fotografen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              En als je op huizenjacht bent, en je ziet een aanbod met 3 foto's die half bewogen met de GSM gemaakt zijn, of een woning waar je deftige beelden aangevuld met een dronevlucht rond het huis, waar ga je eerst naar bellen denk je?
                              dit is appelen met peren vergelijken....
                              als je op huizenjacht bent en je ziet propere afgewerkte, perfect belichte foto's of
                              of idem maar mét een paar (kwalitatief mindere) foto's vanuit een drone met go-pro,
                              dan heb ik zoiets van t'is een niche-product én gebruik, dat gen enkele koper over de brug kan halen...

                              maar om nu een vergelijk met bewogen gsm foto's te maken te,
                              dan kan iederéén dit origineler/beter en niet enkel een drone
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment

                              Working...
                              X