Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onweer !!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onweer !!

    Dit stond in een nieuwsgroep nl.foto

    "Ik was op vekantie en had mijn nieuwe cannon power shot A75 bij mij.
    Ik had 2 foto,s gemaakt en hem in de caravan gehangen ( in een fototas)
    Na een enorme onweersbui wilde ik de volgende dag het toestel opstarten.
    Maar hij gaf na het startscherm een fout code ( E 18) en schakelde direct
    weer uit.
    Na onderzoek bleek het dus bliksemschade te zijn."


    Een gewaarschuwd man/vrouw telt voor twee!!!

  • #2
    goede melding maar is er wat aan te doen,voorkomen.
    grt.bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Ik zou het niet direct weten, misschien je accu/batterij eraf halen of in b.v. in de auto leggen als je op de camping bent.

      Comment


      • #4
        het zou dus in huis ook kunnen gebeuren,raar nooit aan gedacht.
        mischien komen er nog meerder reacties.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          ja onweer is een verschrikkelijk lastig iets.. je houd het niet tegen. Op het moment dat het ergens in de buurt in slaat gaat het via electriciteits leidingen en andere dingen overal naar toe... met als gevolg dat zelfs aantal huizen verder toestellen beschadigd kunnen raken. Voor pc's en andere apparaten die continu aan de stekker hangen bestaan er veiligheidssystemen.. maar goed... een camera.. tja.. hoe ga je die beschermen. Idd niet zo simpel.

          Die zou je bijwijze van al helemaal moeten gaan inpakken ofzo in een niet geleidende materie..

          Comment


          • #6
            ik zou het moeten geloven !!!

            2 dagen geleden was ik op bliksemjacht,
            ik zat rustig achteraan in de camionet met de deuren open te fotograferen in de hoop een bliksem te kunnen schieten en toen het onweer goed los begon te komen kreeg ik plotseling allemaal rare tekens en strepen op mijn schermke te krijgen
            bv; het middenste kruisje ( in de zoeker ) om mee scherp te stellen begon in ieder hoek van het lcd scherm te springen,
            onderaan het lcd scherm kan je de instellingen van het toestel zien en plots stond dit bovenaan dan in het midden

            ik heb dit nog nooit gezien

            en op bijna al mijn foto's zijn strepen en zeer zware nois te zien

            ik dacht dat mijn toestel stuk was, ben dan thuis gekomen en heb ondertussen al 100 proefopnames gemaakt en niks meer te zien !!!

            zou dat een storing door de statische elektriciteit van het onweer kunnen zijn ???
            Ik fotografeer nogal af en toe in het onweer en in extreme weersomstandigheden en heb dit nog nooit gezien
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Originally posted by lieven lens


              zou dat een storing door de statische elektriciteit van het onweer kunnen zijn ???
              Ik fotografeer nogal af en toe in het onweer en in extreme weersomstandigheden en heb dit nog nooit gezien
              Natuurlijk, We realiseren ons gewoon niet hoeveel ladingen er dan in de lucht hangen!!!! Ook videocamera's hebben daar last van.
              Ik denk niet dat je er veel kan aan doen. Behalve de batterij uithalen. En in een blikken doos steken. De kooi van Faraday zeker hé.

              Comment


              • #8
                Een vaak vergeten detail van een kooi van faraday is dat die geaard is. In de kooi heb je dan geen last meer van electrische velden die zich buiten de kooi bevinden, de wanden hoeven zelfs niet vol te zijn, het kan net zo goed metaal gaas zijn. Een zakje waarvan de wanden bekleed zijn met alu folie en dat geaard is zou bescherming moeten bieden.
                Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
                  ik zat rustig achteraan in de camionet met de deuren open te fotograferen [/SIZE]
                  Dus ook in een kooi van Faraday...

                  [SIZE=1]In de kooi heb je dan geen last meer van electrische velden die zich buiten de kooi bevinden, de wanden hoeven zelfs niet vol te zijn, het kan net zo goed metaal gaas zijn. Een zakje waarvan de wanden bekleed zijn met alu folie en dat geaard is zou bescherming moeten bieden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
                  kreeg ik plotseling allemaal rare tekens en strepen op mijn schermke
                  Dus toch? Of het moet zijn dat hij met z'n voeten op de grond rustte?
                  http://www.first-response.be (Hulpdienstenforum).
                  Canon EOS 300D + 18-55mm f/4.0-5.6 Kitlens + EF 70-200mm f/4.0 L USM + 50mm f:1.8 + Speedlite 420EX

                  Comment


                  • #10
                    Is het ook niet zo dat je altijd veilig bent in een auto? Omdat de banden van rubber zijn, of is dit een fabeltje?
                    Gallery: http://www.fotogallerij.be

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by rept
                      Is het ook niet zo dat je altijd veilig bent in een auto? Omdat de banden van rubber zijn, of is dit een fabeltje?
                      nee dat is geen fabeltje maar de banden moeten allemaal de zelfde spanning hebben dacht ik.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Je bent inderdaad veilig in een wagen, omdat doordat de banden van rubber zijn je niet "aangesloten" bent via een geleider op de aarde. De bliksem zal dus nooit via jou een weg naar de aarde zoeken, maar op de carrosorie van de wagen blijven hangen.

                        Hetgeen er in die caravan gebeurd is denk ik dat je als volgt kan verklaren ; de lucht is op zo'n moment verhoogd elektro-statisch geladen. Wanneer je een metalen voorwerp met een elektro-statisch "iets" nadert, kan dat metalen voorwerp magnetisch worden...

                        Volgens mij is dus de caravan licht magnetisch geworden, de camera hing dicht bij de magnetisch geleider, en alzo is het kwaad geschiet...

                        Allez ja, ik ben ook maar een simpele student...
                        Canon EOS 300D - Minolta Dynax 4

                        Als een slordig bureau getuigd van een slordige geest, wat betekent dan een leeg bureau ?

                        Http://www.philippepascal.be

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Skitch
                          Een bestelwagen met de deuren open..... is allerminst een perfecte kooi van Faraday.

                          Als test : neem een (draagbaar) radiotoestel. Als je een plaats vindt waar je geen radioverbinding meer hebt : dan is je kooi perfect.

                          Klopt gedeeltelijk, het is de frequentie die bepaald wanneer een kooi van Faraday perfect is. Zo zullen lange frequenties reeds problemen hebben om door een gebouw met stalen constucties te komen. Rij je met de auto door een tunnel of een wat langere brug, krijg je geen ontvangst meer.
                          Zeer korte frequenties, zoals GSM of microwave hebben maar een gaatje van enkele centimeters nodig om binnen te geraken.

                          Hoe kleiner de gaatjes, des te "perfecter" de kooi
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Deze week nog een documentaire gezien over onweer, en daar werd gezegd dat je het veiligste zat in een auto. Maar dit had niks te maken met de banden. De rubber is veel te dun. Volgens hun moet de band minstens 1,6 km dik zijn om de auto volledig te beschermen.
                            De bescherming die je in een auto hebt heeft duidelijk te maken met de kooi van Faraday
                            mvg,
                            Geronimo
                            www.geronimosite.net

                            Comment


                            • #15
                              ah, te laat, Wou 't juist ook zeggen...
                              In de auto is het veilig idd, maar daar hebben de banden niks mee te maken.
                              Het is het principe van de Kooi van Faraday die de bliksem en de stroomstoot rond je lichaam laat gaan.

                              Comment

                              Working...
                              X