PDA

Volledige versie bekijken : Onweer !!

Mullie
7 augustus 2004, 06:34
Dit stond in een nieuwsgroep nl.foto

"Ik was op vekantie en had mijn nieuwe cannon power shot A75 bij mij.
Ik had 2 foto,s gemaakt en hem in de caravan gehangen ( in een fototas)
Na een enorme onweersbui wilde ik de volgende dag het toestel opstarten.
Maar hij gaf na het startscherm een fout code ( E 18) en schakelde direct
weer uit.
Na onderzoek bleek het dus bliksemschade te zijn."

Een gewaarschuwd man/vrouw telt voor twee!!!

bouk
7 augustus 2004, 08:25
goede melding maar is er wat aan te doen,voorkomen.
grt.bouk.

Mullie
7 augustus 2004, 08:37
Ik zou het niet direct weten, misschien je accu/batterij eraf halen of in b.v. in de auto leggen als je op de camping bent.

bouk
7 augustus 2004, 08:53
het zou dus in huis ook kunnen gebeuren,raar nooit aan gedacht.
mischien komen er nog meerder reacties.
grt,bouk.

snarfie
7 augustus 2004, 08:58
ja onweer is een verschrikkelijk lastig iets.. je houd het niet tegen. Op het moment dat het ergens in de buurt in slaat gaat het via electriciteits leidingen en andere dingen overal naar toe... met als gevolg dat zelfs aantal huizen verder toestellen beschadigd kunnen raken. Voor pc's en andere apparaten die continu aan de stekker hangen bestaan er veiligheidssystemen.. maar goed... een camera.. tja.. hoe ga je die beschermen. Idd niet zo simpel.

Die zou je bijwijze van al helemaal moeten gaan inpakken ofzo in een niet geleidende materie.. :rolleyes:

lieven lens
7 augustus 2004, 09:48
ik zou het moeten geloven !!!

2 dagen geleden was ik op bliksemjacht,
ik zat rustig achteraan in de camionet met de deuren open te fotograferen in de hoop een bliksem te kunnen schieten en toen het onweer goed los begon te komen kreeg ik plotseling allemaal rare tekens en strepen op mijn schermke te krijgen
bv; het middenste kruisje ( in de zoeker ) om mee scherp te stellen begon in ieder hoek van het lcd scherm te springen,
onderaan het lcd scherm kan je de instellingen van het toestel zien en plots stond dit bovenaan dan in het midden

ik heb dit nog nooit gezien :(

en op bijna al mijn foto's zijn strepen en zeer zware nois te zien

ik dacht dat mijn toestel stuk was, ben dan thuis gekomen en heb ondertussen al 100 proefopnames gemaakt en niks meer te zien !!! :p

zou dat een storing door de statische elektriciteit van het onweer kunnen zijn :o???
Ik fotografeer nogal af en toe in het onweer en in extreme weersomstandigheden en heb dit nog nooit gezien :mad:

Librix
7 augustus 2004, 10:14
Originally posted by lieven lens

zou dat een storing door de statische elektriciteit van het onweer kunnen zijn :o???
Ik fotografeer nogal af en toe in het onweer en in extreme weersomstandigheden en heb dit nog nooit gezien :mad:

Natuurlijk, We realiseren ons gewoon niet hoeveel ladingen er dan in de lucht hangen!!!! Ook videocamera's hebben daar last van.
Ik denk niet dat je er veel kan aan doen. Behalve de batterij uithalen. En in een blikken doos steken. De kooi van Faraday zeker hé.

blue.eyes
7 augustus 2004, 12:03
Een vaak vergeten detail van een kooi van faraday is dat die geaard is. In de kooi heb je dan geen last meer van electrische velden die zich buiten de kooi bevinden, de wanden hoeven zelfs niet vol te zijn, het kan net zo goed metaal gaas zijn. Een zakje waarvan de wanden bekleed zijn met alu folie en dat geaard is zou bescherming moeten bieden.

Pyro
7 augustus 2004, 12:09
ik zat rustig achteraan in de camionet met de deuren open te fotograferen [/SIZE]

Dus ook in een kooi van Faraday...

[SIZE=1]In de kooi heb je dan geen last meer van electrische velden die zich buiten de kooi bevinden, de wanden hoeven zelfs niet vol te zijn, het kan net zo goed metaal gaas zijn. Een zakje waarvan de wanden bekleed zijn met alu folie en dat geaard is zou bescherming moeten bieden.

kreeg ik plotseling allemaal rare tekens en strepen op mijn schermke

Dus toch? Of het moet zijn dat hij met z'n voeten op de grond rustte?

rept
7 augustus 2004, 13:57
Is het ook niet zo dat je altijd veilig bent in een auto? Omdat de banden van rubber zijn, of is dit een fabeltje?

bouk
7 augustus 2004, 14:01
Originally posted by rept
Is het ook niet zo dat je altijd veilig bent in een auto? Omdat de banden van rubber zijn, of is dit een fabeltje?
nee dat is geen fabeltje maar de banden moeten allemaal de zelfde spanning hebben dacht ik.
grt,bouk.

PhilippeP
7 augustus 2004, 14:07
Je bent inderdaad veilig in een wagen, omdat doordat de banden van rubber zijn je niet "aangesloten" bent via een geleider op de aarde. De bliksem zal dus nooit via jou een weg naar de aarde zoeken, maar op de carrosorie van de wagen blijven hangen.

Hetgeen er in die caravan gebeurd is denk ik dat je als volgt kan verklaren ; de lucht is op zo'n moment verhoogd elektro-statisch geladen. Wanneer je een metalen voorwerp met een elektro-statisch "iets" nadert, kan dat metalen voorwerp magnetisch worden...

Volgens mij is dus de caravan licht magnetisch geworden, de camera hing dicht bij de magnetisch geleider, en alzo is het kwaad geschiet...

Allez ja, ik ben ook maar een simpele student... ;)

Hombre
7 augustus 2004, 14:38
Originally posted by Skitch
Een bestelwagen met de deuren open..... is allerminst een perfecte kooi van Faraday.

Als test : neem een (draagbaar) radiotoestel. Als je een plaats vindt waar je geen radioverbinding meer hebt : dan is je kooi perfect. :D

Klopt gedeeltelijk, het is de frequentie die bepaald wanneer een kooi van Faraday perfect is. Zo zullen lange frequenties reeds problemen hebben om door een gebouw met stalen constucties te komen. Rij je met de auto door een tunnel of een wat langere brug, krijg je geen ontvangst meer.
Zeer korte frequenties, zoals GSM of microwave hebben maar een gaatje van enkele centimeters nodig om binnen te geraken.

Hoe kleiner de gaatjes, des te "perfecter" de kooi :)

Geronimo
7 augustus 2004, 16:21
Deze week nog een documentaire gezien over onweer, en daar werd gezegd dat je het veiligste zat in een auto. Maar dit had niks te maken met de banden. De rubber is veel te dun. Volgens hun moet de band minstens 1,6 km dik zijn om de auto volledig te beschermen.
De bescherming die je in een auto hebt heeft duidelijk te maken met de kooi van Faraday

mic
7 augustus 2004, 16:45
ah, te laat, Wou 't juist ook zeggen...
In de auto is het veilig idd, maar daar hebben de banden niks mee te maken.
Het is het principe van de Kooi van Faraday die de bliksem en de stroomstoot rond je lichaam laat gaan.
http://dave.golfbuddys.com/hvguy/tx4/ionwind/faraday/aron_cage1.jpg

Macroshopper
7 augustus 2004, 17:08
Kunnen we een beetje uileg krijgen over de foto?

Stef
7 augustus 2004, 17:10
heu....'k ga toch nog effe vermelden dat je RELATIEF veilig bent in een auto tijdens blikseminslagen en stormweer.....

Ben er zo eens eentje uit zijn auto gaan halen, nadat er een boom was op terechtgekomen die afknakte tgv een blikseminslag.....noch van de wagen, noch van die man viel achteraf nog veel te maken...

blijven nadenken is de boodschap !

Stef

mic
7 augustus 2004, 17:16
Originally posted by belleke
Kunnen we een beetje uileg krijgen over de foto?

uitleg is simpel.
De kooi van Faraday is gewoon een metalen constructie, kan een auto zijn maar bv zoals hier op de foto een ladder.
Als er dan een stroomstoot, bliksem die stalen constructie raakt, wordt ze langs de stalen stijlen naar de grond geleid; alles wat in de kooi zit blijft ongedeerd.
De stroomstoot gaat gewoon de korste weg volgen langs het ijzer, wat makkelijk geleid.
Op de foto zie je een spanningsverwekker rechts en een persoon onder een ladder.
Als de stroom groot genoeg opgebouw is gaat er een stroomstoot, bliksem naar de ladder overspringen. De stalen construktie van de ladder geleid de stroom naar de grond zonder dat deze de persoon raakt.
Bij een auto is het juist hetzelfde.
Al blijft het natuurlijk relatief he? Zoals Stef zegt. Don't try this at home.
http://dave.golfbuddys.com/hvguy/tx4/ionwind/faraday/mark_cage4.jpg

Geronimo
7 augustus 2004, 19:52
Klare uitleg meester Mic. :p ;) :)

lieven lens
7 augustus 2004, 20:04
Mischien zou mijn toestel beter ne keer zo'n stroomstoot krijgen :D
ik zou mischien beter fotos maken daarna :D

even serieus :o
ik heb al verschillende keren bliksem en onweer gefotografeerd, maar het was de eerste keer van in de camionet vroeger heb ik dit nooit gehad

zou het komen doordat ik in de auto zat ???

cr26118
7 augustus 2004, 20:48
de kooi van faraday beschermt je misschien wel tegen de stroom-ontlading (ettelijke megavolts), maar de problemen ontstaan door electromagnetisme.
Zo een ontlading (bliksem) creeert sterke magnetische velden. Het zijn deze die op hun beurt de microelectronica verstoren (om zeep helpen) : tijdelijk, of erger permanent.
Zo kunnen bij een blikseminslag in je huis (of in de nabijheid) ook toestellen die op geen enkel net aangesloten zijn (electrisch, telecom, data,...) ook beschadigd geraken.

lieven lens
8 augustus 2004, 09:18
Hoe zou je die storing dan wel kunnen voorkomen, welke maatregel kan je treffen om dat in de toekomst niet meer voor te hebben ?
want ik ben van plan om nog lang onweer en bliksem vast te leggen !

Ik denk maar eens luidop ( en mijn idee kan onozel zijn ) maar zou het helpen mocht je uw toestel in zilverpapier draaien ( met de lens en de knopjes vrij natuurlijk ) en met een draadje naar de aarde verbinden zoals een aarding ?

om buiten onweder te fotograferen als het regent heb ik mij een poncho ( weet niet of het juist geschreven is ) gemaakt met een gat in om mijn lens door te steken en met een elastiek in genaaid
zo zit ik toch redelijk droog
MAAR je moet de mensen eens zien kijken naar u :( :o
en laat daar nu nog een toestel volledig in aluminium folie met een aarding bij komen !!! :( :( :(

Ik denk dat die van ons mij dan laat opnemen voor een behandeling in het zottekot :cool: :D

VerSeg
8 augustus 2004, 09:50
Originally posted by lieven lens
Hoe zou je die storing dan wel kunnen voorkomen, welke maatregel kan je treffen om dat in de toekomst niet meer voor te hebben ?
want ik ben van plan om nog lang onweer en bliksem vast te leggen !

Ik denk maar eens luidop ( en mijn idee kan onozel zijn ) maar zou het helpen mocht je uw toestel in zilverpapier draaien ( met de lens en de knopjes vrij natuurlijk ) en met een draadje naar de aarde verbinden zoals een aarding ?

Dan ga jij als geleider dienen :D
Uw toestel moet in een kooi van Faraday zitten, dus ijzeren frame er rond dat geaard is ...
Als jij nu buiten die kooi staat, dan kan jij wel alles opvangen en doordat je je toestel aanraakt alles doorgeven ...
Dus moet je zelf ook volledig in die kooi staan, of in uw geval ... u zelf ook inwikkelen met zilverpapier en een goede aarding ... :D :D :D
Wel 1 bijkomend probleempje ... je mag die kooi ook niet aanraken om goed te zijn ...

w00ha
8 augustus 2004, 09:51

dat zou ik je zeker niet aanbevelen... ;)

Haai8
8 augustus 2004, 10:21
Ik heb een tijdje geleden op BBC hierover een test gezien in het welgekende TopGear programma, daar deden ze de bliksemtest bij SIEMENS in Duitsland waar ze de bliksem kunstmatig kunnen opwekken in hun testcentrum, ze gebruikten hiervoor de nieuwe VW Golf en de BBC-presentator ging (met een klein hartje :D) in de auto zitten...ze hadden bovendien overal mini cam's geplaatst...de arme man was er niet gerust in...wel ze lieten enkele bliksemse bliksems inslaan en da was echt bangelijk om te zien hoor...doch verder niets...dan gingen ze zien of de auto nog ok was, bij het contact op aan sloegen alle LCD's "tilt"...nogmaals contact off/on en vroem vroem...alles was ok !!!

PS inderdaad alles met kooi van Faraday te maken en NIETS met de dikte van de banden, de auto is wel degelijk VEILIG in deze momenten...wie had dat gedacht ?

MOSfet
8 augustus 2004, 10:38
Mja ik kan het niet laten:

Zoals reeds gezegd is de schade aan het toestel meer dan waarschijnlijk het gevolg van het sterke en hoogfrequente magnetisch veld dat gecreëerd wordt bij het inslaan van een bliksem in de buurt (tot 1km!). Het zal zeker geen rechtstreekse blikseminslag zijn, want dan zou de caravan er niet meer gestaan hebben. De caravan is bovendien, net zoals een auto, een kooi van faraday. Deze laatste steunt op pricipes zoals skinn-effect en proximity effect, wat als effect heeft dat een stroom (hoogfrequent) zich een weg zoekt langs de buitenzijde van een geleider. Dit effect neemt ruwweg toe met de wortel van de frequentie en steunt op het feit dat ladingdragers met gelijke lading elkaar afstoten. Uit de feiten blijkt dat de camera in een al dan niet geaarde kooi van faraday steken weinig effect zou hebben, vermits de caravan er min of meer één is! Er bestaan blijkbaar ook nogal wat misverstanden rond die kooien van faraday. Een perfecte bestaat niet en bovendien is het vermogen van een dergelijke kooi om elektrische (én magnetische want om reflectie/refractie redenen worden ook magnetisvhe velden verzwakt) te verzwakken sterk afhankelijk van het gebruikte afcshermingsmateriaal, de dikte ervan, ... . Heel dit gebeuren speelt zich af op de tak van de elektronica die EMC (Elektromagnetic Compatibility) wordt genoemt. Het is een zeer complex domein waar het laatste zeker nog niet over werd gezegd.

mvg, Mike

lieven lens
8 augustus 2004, 14:32
En ja : als die spanningen te hoog worden... dan bliksemt het hé.

JUIST :D
er is hier thuis dikwijls nen bliksem zonder onweer :D :D
( ik hoop dat ik nu weer niet van de slimmerik krijg :( )