Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

    Proficiat Stefan_C met jouw 1ste plaats.
    Ook de eenzaamheid straalt ervan af.

    Het was inderdaad geen gemakkelijk thema.

    mcg
    Marc
    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
    M.v.g. Marc

  • #2
    Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

    Proficiat Stefan C en de rest van de top 10

    Comment


    • #3
      Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

      Mijn gelukwensen gaan op de eerste plaats uit naar de winnaar, Stefan_C, maar evengoed aan ALLE 27 moedige deelnemers. April 2015 (thema: armoede) is misschien een dieptepunt qua aantal geldige inzendingen. Dataman zal dit bevestigen maar ik moet al teruggaan naar juni-juli 2013 (thema: de 4 elementen) met 28 deelnemers en december 2012 (thema: chocolade) met 29 deelnemers.
      Enfin, Armoede is een moeilijk onderwerp, en geloof me: niet mooi in beeld te brengen. Wie bij het thema Armoede op zoek gaat naar mooie beelden komt bedrogen uit. Net zoals ouderdom en ziekte is armoede een lelijk beest. En gek genoeg: we zien het niet eens! Of willen we het niet zien, zoals ik in een ander draadje las, omwille van een zekere gêne? De statistieken, voor België, maar evengoed voor een relatief rijke gemeente als de onze, zijn keihard en liegen er niet om. Elke zich respecterende gemeente heeft tegenwoordig een Welzijnsschakel, waar uitstekend werk verricht wordt; elk dorp is bovendien verplicht om (politieke) vluchtelingen op te vangen... dus je hoeft niet meteen naar de grootstad als je aan armoede denkt. Maar je gaat (of fietst, zoals ik in één welbepaalde inzending zag) er aan voorbij, terwijl je niet beseft wat er achter die verkommerde gevel en neergelaten rolluiken, vaak beschermd door een paar grote hongerige honden, schuilgaat...
      Bij ons in de Noorderkempen zijn er zelfs enkele grote landloperkolonies. Niet dat landlopers nog van deze tijd zijn, maar de restanten zijn zeker nog aanwezig. Vandaag de dag dienen die kolonies trouwens voor opvang.

      Nu, ik wil geen maatschappelijke of politieke discussie uitlokken.
      Toen ikzelf aan mijn allereerste Challenge deelnam, was het thema: driehoeken. Terwijl ik echt moeite moest doen om tijdens die maand een geschikte driehoek te vinden, heb ik maanden daarna nog driehoeken gezien.
      Laat dat misschien de les zijn van deze Challenge: armoede is overal om ons heen, maar we zien het niet. Denk daar maar eens over na.

      Voor mei is (hopelijk toch?) de opdracht wat makkelijker: panning. Kom op met je inzending, maar blijf fair a.u.b.
      Last edited by LesC; 1 mei 2015, 10:24.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

        ALLE deelnemers aan de challenge April 2015 gefeliciteerd.

        Comment


        • #5
          Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

          Gefeliciteerd met de eerste stek Stefan. Ook de overige deelnemers gefeliciteerd om deel te nemen.
          Perfectie is niet van deze wereld. We kunnen het hooguit benaderen.

          Comment


          • #6
            Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            ... Dataman zal dit bevestigen maar ik moet al teruggaan naar juni-juli 2013 (thema: de 4 elementen) met 28 deelnemers en december 2012 (thema: chocolade) met 29 deelnemers. ...
            Klopt helemaal. Juni-Juli 2013 was het dieptepunt van de Challenge ... sinds 2006.

            Het was waarschijnlijk uit schroom, dat slechts één nieuweling zich aan het thema 'armoede' gewaagd heeft.

            Wij zwenken de camera mee met het volgende onderwerp.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

              Het beste en in mijn ogen meest natuurlijke beeld heeft het gehaald.
              Proficiat, je heb het in beeld gebracht zonder een gezicht te tonen, heel tekenend voor armoede in het algemeen, niemand wordt daar graag mee geidentificeerd.
              Zelf heb ik heel bewust niet meegedaan, juist omdat ik de armoede niet wil etaleren en dat is zeker niet omdat ik daar blind voor ben, wel integendeel !
              Dat heeft dan ook niks met schroom of moed te maken maar met gevoel !
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

                Ik had ook wel een leuke inzending maar spijtig geweigerd omdat ik de foto in Parijs gemaakt had op 23 maart, net voor de challenge dus. Terug eens naar Parijs gaan op 1 april om dezelfde foto te maken had ik er niet voor over. Ik zal de foto hier eens op het forum plaatsen eerstdaags met als titel Armoede in Parijs bij mensen en straatfotografie.
                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                Comment


                • #9
                  Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                  Het beste en in mijn ogen meest natuurlijke beeld heeft het gehaald.
                  Proficiat, je heb het in beeld gebracht zonder een gezicht te tonen, heel tekenend voor armoede in het algemeen, niemand wordt daar graag mee geidentificeerd.
                  Zelf heb ik heel bewust niet meegedaan, juist omdat ik de armoede niet wil etaleren en dat is zeker niet omdat ik daar blind voor ben, wel integendeel !
                  Dat heeft dan ook niks met schroom of moed te maken maar met gevoel !
                  Zoals ik reeds elders schreef, Frans, zijn er meerdere soorten armoede, zonder onmiddellijk de link te maken naar de meest ingezonden foto's, en welke ook meestal voor een hoop ellende zorgen.
                  Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

                    Bedankt iedereen, en dikke duim voor iedereen die deelneemt aan de challenge, het is leuk om te doen en enkel door voldoende deelnemers blijft deze overeind.

                    Het was voor mij wel beetje uit het 'gewone', straatfotografie had ik nog nooit gedaan en ik was oorspronkelijk aan het spelen met het idee om het anders in beeld te brengen, niet in scene gezet maar iets meer in mijn 'comfortzone", t is te zeggen zonder mensen in beeld te brengen.

                    Ik was gaan wandelen op een zondagmiddag door de stad met mijn vriendin, en had de camera mee met een nieuwe lens erop. Op het moment dat de dakloze man ons passeerde was dat in een drukkere omgeving, maar gezien hij naar het minder druk deel wandelde hebben we hem van een afstandje gevolgd, en toen hij het steegje inwandelde was dat het perfecte beeld, dus het was niet twijfelen, camera snel op diafragmavoorkeur, diafragma opengezet, kader kiezen en afdrukken. Letterlijk een momentopname want een seconde later was het weg.

                    Het geeft wel een dubbel gevoel, enerzijds breng je het beeld met respect denk ik, hij is niet herkenbaar in beeld waar ik het moeilijk mee zou hebben, maar anderzijds geeft het uiteraard is er de andere kant waarbij ik daar met een speelgoedje van een xxx euro sta om dat beeld te maken van iemand die niks heeft.

                    Wat me nog het meest treft bij deze man is dat hij net vanuit een nachtwinkel kwam met drank en duidelijk dronken was, waardoor je ook kan vermoeden dat deze niet alleen geen materiële bezittingen heeft maar ook geïsoleerd staat in de maatschappij en geen sociale contacten heeft en in de drank wel zijn enige troost (denkt) te vinden. Ik zie hem er niet direct uit te geraken.

                    PS: @LesC: bij de challenge staat een foutje in mijn naam, die is met 'f' ipv 'ph'

                    Comment


                    • #11
                      Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

                      van harte gefeliciteerd. Je was ook mijn favoriet.
                      Was geen makkelijke opdracht.

                      Aan de 2 personen die mijn foto van een 1 voorzien hebben, wil ik aanraden om bij een volgend bezoek aan een kerkhof eens rond te wandelen... zelfs daar is armoede merkbaar, het is niet allemaal marmer dat blinkt ... of juist niet blinkt.
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

                        Vooreerst ook van mij proficiat zeker aan de winnaar. Het was inderdaad één van de weinige niet in scene gezette. Ik vond die zelfs bijzonder geslaagd door het contrast van de gele zak tov de bijna zwart-witte omgeving

                        [QUOTE=Stefan_C;4310513]iets meer in mijn 'comfortzone"
                        'Comfortzone' dat is het woord, zolang we daarin kunnen blijven... eens daarbuiten wordt het heel wat moeilijker en haken er veel af (ik ook deze keer).
                        Het onderwerp op zich was niet uitnodigend en dat bleek dus ook door de weinige inzendingen, en dat zal steeds zo zijn met dergelijk gevoelige onderwerpen. Deze onderwerpen zijn echter zeker op hun plaats, wat ze zetten ons toch eens aan het denken.

                        Ik ben echter wel hoopvol voor de spectaculaire "panning" opnames die we deze maand gaan te zien krijgen. Een uitdaging ook voor mij, want tot voor enkele maanden was deze techniek mij onbekend, in ieder geval niet het soort van fotografie dat je elke dag nastreeft...

                        go for it en zie dat je ze in beeld houdt!

                        luc
                        Last edited by LLuc; 3 mei 2015, 20:54.
                        verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Winnaar Challenge April 2015: Stefan_C

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                          Bedankt iedereen, en dikke duim voor iedereen die deelneemt aan de challenge, het is leuk om te doen en enkel door voldoende deelnemers blijft deze overeind.

                          Het was voor mij wel beetje uit het 'gewone', straatfotografie had ik nog nooit gedaan en ik was oorspronkelijk aan het spelen met het idee om het anders in beeld te brengen, niet in scene gezet maar iets meer in mijn 'comfortzone", t is te zeggen zonder mensen in beeld te brengen.

                          Ik was gaan wandelen op een zondagmiddag door de stad met mijn vriendin, en had de camera mee met een nieuwe lens erop. Op het moment dat de dakloze man ons passeerde was dat in een drukkere omgeving, maar gezien hij naar het minder druk deel wandelde hebben we hem van een afstandje gevolgd, en toen hij het steegje inwandelde was dat het perfecte beeld, dus het was niet twijfelen, camera snel op diafragmavoorkeur, diafragma opengezet, kader kiezen en afdrukken. Letterlijk een momentopname want een seconde later was het weg.

                          Het geeft wel een dubbel gevoel, enerzijds breng je het beeld met respect denk ik, hij is niet herkenbaar in beeld waar ik het moeilijk mee zou hebben, maar anderzijds geeft het uiteraard is er de andere kant waarbij ik daar met een speelgoedje van een xxx euro sta om dat beeld te maken van iemand die niks heeft.

                          Wat me nog het meest treft bij deze man is dat hij net vanuit een nachtwinkel kwam met drank en duidelijk dronken was, waardoor je ook kan vermoeden dat deze niet alleen geen materiële bezittingen heeft maar ook geïsoleerd staat in de maatschappij en geen sociale contacten heeft en in de drank wel zijn enige troost (denkt) te vinden. Ik zie hem er niet direct uit te geraken.

                          PS: @LesC: bij de challenge staat een foutje in mijn naam, die is met 'f' ipv 'ph'
                          als het een troost mag zijn: hij heeft genoeg sociale contacten, wel allemaal van hetzelfde kaliber. Ik zie hem regelmatig aan het Sint-Pieter Station. Altijd met zijn plastieken zakske in de hand. Triestig beeld.

                          Comment

                          Working...
                          X