Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnersvraagje

    Hallo iedereen, ik ben nieuw hier en heb naar jullie mening waarschijnlijk een domme vraag. Ik ben in het bezit van een Canon G5 en heb dus door dat je met het diafragma uw scherptediepte kan bepalen. Nu is echter mijn vraag :

    Als ik een object fotografeer waarvan ik de achtergrond onscherp wil, dan neem ik meestal diafragma f2.0 en als ik veel scherpte wil, de hoogste instelling.

    Bestaat er ergens een manier of "guideline" waardoor ik kan opmaken wanneer ik bv een F5.6 enz... moet gebruiken ? Ik neem precies altijd foto's aan de 2 "uitersten"


  • #2
    Weet niet of er een guideline bestaan.
    Ik heb een 10D en kocht mij enkele maanden terug de 50mm 1.8.
    Ging een tijdje terug in Brugge foto's maken van de ruiters van de apocalyps. Eén van die beelden strekt z'n arm uit, afstand van hand tot gezicht is zo'n 30 cm. Ik was zo naief om een foto op 1.8 te maken. Stelde scherp op de borstkas van het bronzen beeld. De hand en arm was zeer onscherp, storend zelfs.
    Mijn idee zou zijn: experimenteren. Probeer eens op verschillende settings. Leer je toestel kennen. De G5 is trouwen een puik toestel, heb hier nog een G3 liggen en ben daar ook wreed content van.
    Hierbij een voorbeeldje van een experimentje van mij op 4.0. Bedoeling was om achtergrond wazig te hebben, maar toch herkenbaar.

    http://pieterbie.skynetblogs.be

    Comment


    • #3
      Daarbij mag je ook niet vergeten dat de DOF op een con-/prosumer veel dieper is dan op een DSLR... DOF op 2.0 op je G5 zal al veel dieper zijn dan met een DSLR (heb ooit eens gelezen dat die overeenkomt met 11.0 op een DSLR).
      Daarnaast wordt DOF ook nog eens bepaald door de brandpuntsafstand en de afstand tot het onderwerp...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Originally posted by CooMa
        Daarnaast wordt DOF ook nog eens bepaald door de brandpuntsafstand en de afstand tot het onderwerp...
        DOF hangt slechts van twee dingen af : diafragma en vergroting, dus niet van brandpuntsafstand.

        HEt is nu wel zo dat met een grote brandpuntsafstand (dus tele) je sneller een grotere vergroting gaat krijgen en hoe meer vergroting, hoe minder scherptediepte (zie bv. maar naar macro)

        referentie : John Shaw (een (of meer?) van zijn boeken)
        Groetjes,
        Arvid


        Reis- en fotowebsite

        Comment


        • #5
          in vroegere postings werd hier al veel over getwist, daarom nog eventjes samenvatten:
          DOF hangt af van:
          1. opnameformaat
          2. brandpunt objectief
          3. diafragma
          4. afstand tot objectief
          Voor wie een wiskundig bewijs wil kan mij bereiken via e-mail
          En voor wie een handig hulpmiddeltje wil kan dit vinden bij de downloads van volgende site (ook vroeger reeds vermeld):
          Code:
          http://www.photocrack.com/
          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Oeff Ik dacht al dat ik niets onthouden had van die BD-verslaving
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Originally posted by kodachrome
              in vroegere postings werd hier al veel over getwist, daarom nog eventjes samenvatten:
              DOF hangt af van:
              1. opnameformaat
              2. brandpunt objectief
              3. diafragma
              4. afstand tot objectief
              Voor wie een wiskundig bewijs wil kan mij bereiken via e-mail
              En voor wie een handig hulpmiddeltje wil kan dit vinden bij de downloads van volgende site (ook vroeger reeds vermeld):
              Code:
              http://www.photocrack.com/
              Henri

              puntje 2 en 4 is dus de vergroting , (bv 1:1 is een grootte van foto ter grootte van een 35mm negatiefje)

              Groetjes,
              Arvid


              Reis- en fotowebsite

              Comment


              • #8
                Ik durfde het bijna niet vragen. (er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden)
                Maar, wat is DOF?
                [COLOR=DarkRed]Canon EOS 300D + EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

                Comment


                • #9
                  DOF: Depth of Field ofte in het Nederlends scherptediepte.
                  Kort gezegt is dit het deel van de foto dat scherp is (in de diepte ) en ligt net voor en net na het scherpstelpunt....
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by CooMa
                    DOF: Depth of Field ofte in het Nederlends scherptediepte.
                    Kort gezegt is dit het deel van de foto dat scherp is (in de diepte ) en ligt net voor en net na het scherpstelpunt....
                    Wat scherptediepte was wist ik natuurlijk wel, maar niet dat het DOF was?! Thx
                    [COLOR=DarkRed]Canon EOS 300D + EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnersvraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
                      in vroegere postings werd hier al veel over getwist, daarom nog eventjes samenvatten:
                      DOF hangt af van:
                      1. opnameformaat
                      2. brandpunt objectief
                      3. diafragma
                      4. afstand tot objectief
                      Voor wie een wiskundig bewijs wil kan mij bereiken via e-mail
                      En voor wie een handig hulpmiddeltje wil kan dit vinden bij de downloads van volgende site (ook vroeger reeds vermeld):
                      Code:
                      http://www.photocrack.com/
                      Henri

                      Waarom is/lijkt DOF in een opname van een digitale camera groter dan in een opname op filmemulsie? Sorry als dit topic al eerder werd besproken - ben nieuw hier
                      PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnersvraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Chip
                        Waarom is/lijkt DOF in een opname van een digitale camera groter dan in een opname op filmemulsie? Sorry als dit topic al eerder werd besproken - ben nieuw hier
                        Het is dus idd. zo! Soms is dat een voordeel (macro's), soms is dat een nadeel...

                        Reden:
                        * afstand van de lens tot het filmvlak is een pak korter...

                        Ik begin me nu af te vragen of er dan ook een verschil ontstaat bij vb Canon EF en EF-s lenzen. Deze laatsten komen achteraan ook een stuk dichter tegen de sensor dan de EF-lenzen...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment

                        Working...
                        X