Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar fotografie studeren???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar fotografie studeren???

    Hoi allemaal,

    Ik ben een 1e jaars bachelor student in Grafische ontwerpen aan de Luca Sint lukas. In mijn 2e semester heb ik besloten om te stoppen met de opleiding. En overweeg nu sterk om fotografie te gaan studeren. Bij een aantal opdrachten merkte ik bij mezelf, dat ik graag foto's maak. Ik weet alleen niet of ik, om die reden het ook moet gaan studeren. En waar. Ik twijfel namelijk door over een aantal dingen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Mijn twijfels:

    - Als ik nu aan het schrijven ben, vraag ik mij af of een kunstschool wel bij mij past. Vakken als kunstgeschiedenis en filosofie spreken mij niet echt aan. Ik zie niet het nut waarom we dat krijgen. In de zin dat alles wat ik daar leer niet kan toepassen in mijn schoolopdrachten. Heb hier ook geen achtergrond in als mijn medestudenten. Die kunstgeschiedenis in hun vorige opleiding kregen. Ik kom namelijk zelf van de economische richting.

    - Soms zijn de opdrachten bewust heel globaal en vaag verwoord door de docenten. Soms werkt het voor mij, maar in de meeste gevallen niet. Ik weet daardoor niet goed hoe ik onderzoek moet doen op het onderwerp of thema van de opdracht. Misschien komt het doordat ik structuur en helderheid nodig heb of dit gewend ben van mijn vorige opleidingen.

    - Soms twijfel ik of ik wel creatief of kunstzinnig genoeg ben. Maar mijn leraar zegt dat iedereen wel eens twijfelt en er altijd anderen zijn die heel goed zijn.

    - In mijn 2e semester had ik weinig tot geen motivatie. Deels doordat de opdrachten zo vaag zijn, dat ik niet weet wat ik moet doen. En de opdrachten mij niet aanspreken.

    - Soms vraag ik mij af moet het beter is om gewoon te stopen met studeren en te gaan werken. Omdat ik misschien moe ben van het studeren. Studeer nu bijna 6 jaar (inclusief dit schooljaar).

    - Ik weet niet wat ik wil gaan doen met me leven. En ben nu mijn gevoel aan het volgen. Ik ben namelijk een kijkje gaan nemen bij de afstudeerrichting fotografie aan de Sint Lukas. En kreeg een rondleiding van de werken van de 1e jaars studenten. En voor het eerst in mijn leven kreeg ik een raar, maar fijn gevoel in mijn buik. toen ik al die werken zag.

    - Ik heb geen verstand van fotografie. En de Luca biedt deze opleiding aan de Sint Lukas, Narafi en Genk. Ik weet niet welke bij mij zou passen. Ik hoop ook dat jullie mij hierin de verschillen kunnen uitleggen. Ik weet dat ik het ook aan de docenten kan vragen. Maar ik wil het graag horen vanuit het perspectief van studenten (liefst afgestudeerde en laatstejaars studenten) en mensen buiten de school.

    Het kan ook zo zijn dat ik voor een andere school kies in Belgie of Nederland. Ik weet alleen niet een andere school die dat geeft. En daarnaast heb ik ook begrepen dat de Sint Lukas een goede school is, om van afgestuurd te zijn.


    Alvast enorm bedankt voor jullie tips, adviezen en hulp. Ik zal daar enorm veel aan hebben.

  • #2
    Re: Waar fotografie studeren???

    Je bent jong en je wil enkel de balletjes uit de soep?

    Ik zal U iets onthullen: bij ALLE beroepen zijn er rotklusjes te doen. Willen of niet, doen zal je ze!

    Je wil geen kunstgeschiedenis of filosofie volgen in het kader van fotografie? Hoe moet je dan inzicht krijgen in het leven zonder basis?

    Beste oplossing voor jou:
    - naar de dokter gaan met persoonlijke problemen
    - inschrijven in het leger en daar een paar jaar groot worden, tzal je goed doen.

    Comment


    • #3
      Re: Waar fotografie studeren???

      Helemaal akkoord met bovenstaande.... Behalve over het leger. Daar geloof ik niet in.

      Bij gelijk welke richting heb je stevige tegenslagen of dingen die je niet wil doen, of die moeilijk zijn. Dat is een deel van het leerproces. De motivatie ( en die moet vanuit jezelf komen) moet je daar door trekken, anders zal niks lukken.

      Je stopt nu met je opleiding. Ga dan gewoon wat werken tot je volgend schooljaar begint. Doe een rotjob. Ga aardbeien plukken of WC madam spelen, ga kuisen en stop niet als je eelt op je vongers krijgt.

      Probeer in het weekend wat fotografie te doen en leer wat je kan leren. Probeer er al eens wat geld mee te verdienen maakt niet uit hoe veel.

      En maak dan een GEMOTIVEERDE keuze.

      Je zal het zelf moeten doen, reken niet op anderen en je komt er wel.

      Comment


      • #4
        Re: Waar fotografie studeren???

        Als je zelf niet weet wat te gaan doen met je leven kunnen wij dat zeker niet voor jou beslissen. Ikzelf fotografeer soms voor een wielertijdschrift, op dagen dat de zon schijnt is er niets mooiers, maar op dagen dat het regent, waait, en je 6 uren in de regen zit te klojen vraag je je ook soms af waar je aan begonnen bent.

        Ik sluit me dan ook aan bij bovenstaande antwoorden.
        Ik vind het overigens ook ontzettend frustrerend dat steeds meer jongeren ( ikzelf ben 24 en merkte het reeds bij mijn medestudenten) totaal niet weten wat ze willen gaan doen. Dan hebben ze een richting gekozen, en gaan ze nog wat verder studeren, en dan nog eens iets anders doen, en dan dat nog eens proberen, etc...

        Doe wat je moet doen en dat is in de realiteit terecht komen.
        Mvg,
        Gregory
        www.gvg-photo.com

        Comment


        • #5
          Re: Waar fotografie studeren???

          ''Ik heb geen verstand van fotografie''
          Dit is een goede reden om niet zomaar jezelf in een fotografische opleiding te smijten.
          Eerst zelf doen, en een gevoel voor krijgen, voordat je nog een jaar ''verspil''.
          Persoonlijk zou ik verder studeren in dezelfde richting, grafisch ontwerp is niet slecht te hebben als achtergrond als fotograaf, wat je na uw bachelor kunt doen.

          Comment


          • #6
            Re: Waar fotografie studeren???

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Helemaal akkoord met bovenstaande.... Behalve over het leger. Daar geloof ik niet in.

            Bij gelijk welke richting heb je stevige tegenslagen of dingen die je niet wil doen, of die moeilijk zijn. Dat is een deel van het leerproces. De motivatie ( en die moet vanuit jezelf komen) moet je daar door trekken, anders zal niks lukken.

            Je stopt nu met je opleiding. Ga dan gewoon wat werken tot je volgend schooljaar begint. Doe een rotjob. Ga aardbeien plukken of WC madam spelen, ga kuisen en stop niet als je eelt op je vongers krijgt.

            Probeer in het weekend wat fotografie te doen en leer wat je kan leren. Probeer er al eens wat geld mee te verdienen maakt niet uit hoe veel.

            En maak dan een GEMOTIVEERDE keuze.

            Je zal het zelf moeten doen, reken niet op anderen en je komt er wel.

            volledig mee eens, zou nog niet geld ermee proberen verdien, maar wel de afwisseling tussen vrij en "in opdracht" werken (hier zit toch wel wat verschil in
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Waar fotografie studeren???

              Gewoon een wei induiken en wat fotookes maken van de bloemekes en de bijtjes, daar zit niemand op te wachten.

              Aan betaalde opdrachten geraken is iets helemaal anders.

              De wereld zit niet te wachten op een jonge fotograaf, je moet vechten voor je plaats.

              Comment


              • #8
                Re: Waar fotografie studeren???

                Van een uit ervaring sprekende 23-jarige (zijnde mezelf):

                Gaan werken is de beste manier om te ontdekken wat je echt leuk vindt, en je bouwt een spaarcent op ondertussen.
                Ga ook geen rotjobs uit de weg, je leert ermee wat werken is (ik ben anderhalf magazijnier geweest, het motiveert om iets te zoeken wat je wel je leven lang wil doen).
                Studeer intussen fotografie in avondschool, kost een fractie van hoger onderwijs, als je echt goed bent kom je zo ook wel aan opdrachten, ben je dat niet zal je er ook geen krijgen met een hoger diploma fotografie.
                Als je terug gaat studeren nadat je werkt, doe het dan als je 200% zeker bent, en omdat het je interesseert, niet omdat het aangenamer is dan werken.

                Comment


                • #9
                  Re: Waar fotografie studeren???

                  M.i. is een hoger diploma fotografie tegenwoordig quasi waardeloos... Héééél soms zie je nog vacatures in die richting met die diplomavereiste, onlangs nog productfotograaf bij colruyt (voor hun folders en reclame doeleinden. Ik ken iemand die narafi (ofzoiets) gedaan heeft en uiteindelijk nooit werk gevonden heeft in die richting. De overige vacatures mbt tot fotografie zijn winkelbediende (niets mis mee) of studentenvacatures voor een gekende baby-fotografie keten of schoolreportages - de klassieke schoolportretten maw. Daar stopt het vaak. Kan minachtend klinken, maar zo bedoel ik het niet. Gewoon, persoonlijk, zou ik het iets creatiever/ruimer willen in een fotografiejob.

                  Ikzelf heb drie jaar avondschool fotografie gedaan bij Elishout in Anderlecht gecombineerd met een fulltime job. Zéér praktijkgericht met weinig theoretische nonsens die in dagschool ongetwijfeld vééél té uitgebreid aan bod komt. Mijn aanbeveling is werk zoeken (eender wat) of een andere studierichting en fotografie (al dan niet later als je al werkt) in avondschool doen als je je verder wil vervolmaken, of wil uitvogelen welke aspecten je het meeste bevallen. Zo heb ik voor mezelf geleerd dat ik niet graag met modellen in een studio werk, en misschien belangrijker: dat leven van de fotografie erg moeilijk is.
                  Last edited by Razzmatazz; 4 mei 2015, 08:08.
                  Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                  Canon G7X Mark II

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waar fotografie studeren???

                    Ik denk dat de TS huilend weg gelopen is...

                    Heeft zich geregistreerd, één post gedaan, en is de laatste keer teruggekomen op 30 April.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waar fotografie studeren???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Ik denk dat de TS huilend weg gelopen is...

                      Heeft zich geregistreerd, één post gedaan, en is de laatste keer teruggekomen op 30 April.
                      Zou goed kunnen...
                      Mvg,
                      Gregory
                      www.gvg-photo.com

                      Comment

                      Working...
                      X