Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude foto's digitaliseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude foto's digitaliseren

    Hey, ik heb een heleboel foto's van enkele jaren geleden (voor ik begon met digitale fotografie). Ik zou deze graag willen digitaliseren.
    Wat is de beste methode? Ik lees veel over het inscannen van de negatieven. Is er verschil in kwaliteit tussen scanners?
    En wat met het inscannen van de foto's zelf, of een foto nemen van de foto? Schijnt dat dat beter zou zijn, omdat de foto dan al het juiste formaat heeft?
    Welke methode geeft het beste resultaat, meeste mogelijkheden achteraf (bewerken, fotoboek maken, vergroten)...?
    Alvast bedankt ...

  • #2
    Re: Oude foto's digitaliseren

    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid72 Bekijk bericht
    En wat met het inscannen van de foto's zelf, of een foto nemen van de foto? Schijnt dat dat beter zou zijn, omdat de foto dan al het juiste formaat heeft?
    Je moet dan je foto al goed kunnen leggen zodat die nergens plekken met glans heeft van licht die erin reflecteerd, lijkt me niet zo handig.
    Ik heb er zo een reeks ingescand uit het archief, de scannersoftware detecteerde de verschillende foto's en maakte er meteen de correcte uitsnede van zodat er geen restruimte was, dus ik vermoed dat dit bij de meeste scanners wel het geval is.

    Comment


    • #3
      Re: Oude foto's digitaliseren

      De gemakkelijkste manier om foto's te digitaliseren is met een scanner.

      Voor de negatieven en dia's zijn er ook speciale scanners, maar als je daar wil besparen, dan moet je ook tevreden zijn met een heel slechte kwaliteit.
      Ik heb ooit zo'n goedkope negatiefscanner gekocht bij den Aldi, ik heb die getest, en een uurtje later al terug gebracht omdat de kwaliteit van de bestanden veel te slecht was (een flatbedscanner deed dat zelfs beter).
      Daarna kon ik van iemand een professionele negatiefscanner lenen, en dat ging een heel stuk beter.
      Het enige nadeel was dat die veel tijd nodig had, ik ben toen een paar weken bezig geweest met het scannen van negatieven (tijdens mijn verlof).
      Dat is ook een van de redenen waarom de kostprijs vrij hoog ligt als je scans laat maken met een zo hoog mogelijke kwaliteit.
      Als ze dan de bestanden ook nog moeten bewerken (verbeteren), dan loopt de prijs nog hoger op.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Oude foto's digitaliseren

        Hallo,
        Ik heb een aantal jaar geleden een scanner gekocht (Canon 9000F). Ik scan daar vooral mijn oude 6X7 negatieven mee in.
        Ik gebruik de resolutie van 2400 en ik ben ongelooflijk tevreden van het resultaat. Ik kan die zonder probleem afdrukken op A2 en ik ben er zeker van dat ik nog een heel stuk groter zou kunnen.
        Groetjes
        Paul
        Paul Dhondt
        Secretaris
        Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

        Comment

        Working...
        X