Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherpe foto





    Moderator Note: Je foto's zijn te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 1024px.


    hoi allemaal, Dit is de eerste keer dat ik hier op dit forum iets post.
    Ik heb namelijk een nieuwe camera gekocht ( eos 7d mark II ), maar nu heb ik bijna geen enkele haarscherpe foto.
    Ik weet niet wat ik mis doe waarschijnlijk iets aan de instellingen.
    Deze foto is genomen met de canon ef 50mm 1:1.8 II
    doe ook maar voor de hobby foto's trekken, maar zou wel willen dat de foto's scherp zijn ( ik weet dat er veel discussie bestaat over wat vind iemand scherp en niet) maar ik zal een voorbeeld toevoegen met de nodige info.
    Alvast bedank !!
    Last edited by LesC; 19 april 2015, 09:57.

  • #2
    Re: onscherpe foto

    Sergio_c, staat de AF wel correct?
    De EF 50mm is een scherpe lens, maar wel plastic, toch geen beschadiging opgelopen, hoop ik. Probeer eens manueel te focussen, dat zou dan scherp moeten zijn.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: onscherpe foto

      Oorspronkelijk geplaatst door sergio_c Bekijk bericht
      hoi allemaal, Dit is de eerste keer dat ik hier op dit forum iets post.
      Ik heb namelijk een nieuwe camera gekocht ( eos 7d mark II ), maar nu heb ik bijna geen enkele haarscherpe foto.
      Ik weet niet wat ik mis doe waarschijnlijk iets aan de instellingen.
      Deze foto is genomen met de canon ef 50mm 1:1.8 II
      doe ook maar voor de hobby foto's trekken, maar zou wel willen dat de foto's scherp zijn ( ik weet dat er veel discussie bestaat over wat vind iemand scherp en niet) maar ik zal een voorbeeld toevoegen met de nodige info.
      Alvast bedank !!
      Waar is het voorbeeld ??? Graag de betreffende foto met de exifs, pas dan kan er iets zinnigs over geschreven worden.
      Heb ooit iemand (beginner) geweten die op f1.8 foto's nam en verwonderd was dat niet alles van voor tot achter scherp was .

      Comment


      • #4
        Re: onscherpe foto

        zo se eindelijk gelukt om de foto's online te zetten.
        Hierbij dus alle details over de foto, met af punten.

        alvast bedankt voor de reactie

        Comment


        • #5
          Re: onscherpe foto

          Er staat wel manual exposure in de EXIF, dus daar ligt het probleem, de AF staat dus niet aan in je settings.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: onscherpe foto

            De "manual" in de exif slaat naar mijn mening op het belichtingsprogramma (P-A-T-M..) en niet op de AF.
            In de data op de eerste foto staat wel degelijk dat de AF in de mode "one-shot AF" staat. Dat zou dus goed moeten zijn.

            Volg eerst eens wat Lieven in zijn eerste post schreef : stel manueel scherp, AF dus af (en dan nog liefst op een onderwerp dat niet beweegt én bij voldoende licht én op statief zodat je zowat alles kunt uitsluiten van bewegingsonscherpte tot beweging van het onderwerp).
            Als je daar een scherpe foto mee krijgt (kan bezwaarlijk anders) doe dan de test opnieuw maar met AF.
            Neem bij voorkeur een foto van een vouwmeter of zo die je onder een hoek van 45° legt. Stel manueel en met AF scherp op dezelfde plaats zodat je kan zien of je lens eventueel een back of frontfocus heeft. ZIe http://www.the-digital-picture.com/R...al-Review.aspx voor een voorbeeld hoe je je "vouwmeter" moet leggen. Uiteraard zou je een dergelijk toestelletje ook kunnen aankopen, maar met een "vouwmeter" geraak je ook al een eind hoor!
            Als je even googled op back- en frontfocustool zul je nog meer dingen vinden die je zelfs kunt uitprinten...
            En als je lens een back of frontfocus vertoont, dan kun je dat in je toestel corrigeren en zal je probleem opgelost zijn (hoop ik).
            "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

            Comment


            • #7
              Re: onscherpe foto

              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
              Er staat wel manual exposure in de EXIF, dus daar ligt het probleem, de AF staat dus niet aan in je settings.
              Manual exposure wil toch gewoon zeggen dat ts zelf de sluitertijd en diafragma gekozen heeft. Niks te maken met AF?
              Ts heeft one-shot AF gebruikt.
              FLICKR PHOTOSTREAM
              Just try to comprehend that which you'll never comprehend

              Comment


              • #8
                Re: onscherpe foto

                "AF-Mode: Zone Area AF".
                Daar kan wel een probleem zitten, de AF gaat (zoals te zien is) verschillende punten selecteren.
                Het beste is volgens mij om 1 punt te kiezen.

                Comment


                • #9
                  Re: onscherpe foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
                  Manual exposure wil toch gewoon zeggen dat ts zelf de sluitertijd en diafragma gekozen heeft. Niks te maken met AF?
                  Ts heeft one-shot AF gebruikt.
                  wilt Manual exposure niet gewoon zeggen dat ik mijn toestel op manueel heb staan, dus zelf de sluitertijd iso en diafragma mag kiezen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: onscherpe foto

                    dit ga ik zeker eens proberen, ik laat je het resultaat weten.
                    thx alvast

                    Comment


                    • #11
                      Re: onscherpe foto

                      Oorspronkelijk geplaatst door sergio_c Bekijk bericht
                      wilt Manual exposure niet gewoon zeggen dat ik mijn toestel op manueel heb staan, dus zelf de sluitertijd iso en diafragma mag kiezen?
                      Ja, dat zeg ik toch

                      Scherpte ligt te ver naar voor volgens mij, zie voorste schouder. Dus ik zou eens proberen wat ifiamminghi schreef. Je kan het ook een ook met een rijtje batterijen testen. http://cameralightlens.com/newsblog/?p=264
                      Last edited by !Karen; 19 april 2015, 11:55.
                      FLICKR PHOTOSTREAM
                      Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                      Comment


                      • #12
                        Re: onscherpe foto

                        Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
                        ... Dus ik zou eens proberen wat ifiamminghi schreef. Je kan het ook een ook met een rijtje batterijen testen. http://cameralightlens.com/newsblog/?p=264
                        Uiteraard kan je het met om het even wat testen maar het voordeel van een opstelling waarvan ik een link aangaf is dat je dan meteen ook weet hoeveel millimeter je autofocus fout zit, en dat aantal is nu precies wat je moet ingeven in de "correctietabel" van de betreffende lens voor het betreffende toestel.
                        In het geval van een prime lens hoef je slechts één getal in te geven, in het geval van een zoom moet je er twee geven (eentje ingezoomd en eentje uitgezoomd).
                        Als je het met die batterijtjes doet weet je enkel of er back- of frontfocus is maar je weet dan nog niet hoeveel... en het scherpstelpunt kan net zo goed tussen de batterijen in liggen... meten zul je toch moeten doen, dus waarom niet meteen een liniaal gebruiken ?
                        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                        Comment


                        • #13
                          Re: onscherpe foto

                          Duidelijk geval van front focus.

                          Een mooi camera maar dat lensje is uit een ander marktsegment.
                          En laat nu net de lens eigenljk het belangrijkste zijn.

                          Mijn inziens is je lens stuk maar je moet niet alle hoop opgeven.
                          Kijk eens de handleiding na hoe je een micro adjustment moet instellen. De 7D kan dat.

                          Stel je diafragma op 1.8, de rest maakt niet uit.
                          Leg een krant op tafel (of op de grond) en duid met een balpen ergens midden in het blad een woordje aan.
                          Stel je centraal focuspunt in en stel scherp op wat je aageduid hebt op de krant onder een hoek van 45 graden.

                          Pas je micro adjustment aan en kijk of het er beter op wordt.
                          Bekijk de foto op pc en je zal al direct zien of je focus voor af achter ligt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: onscherpe foto

                            Oorspronkelijk geplaatst door !Karen Bekijk bericht
                            Manual exposure wil toch gewoon zeggen dat ts zelf de sluitertijd en diafragma gekozen heeft. Niks te maken met AF?
                            Ts heeft one-shot AF gebruikt.
                            Juist, my mistake.
                            ...leeg...

                            Comment


                            • #15
                              Re: onscherpe foto

                              Thx allemaal voor het reageren alvast,
                              Dus ik heb de test gedaan met de batterijtjes.
                              Kunnen jullie mij hierover nu iets zeggen? Want mij lijkt het toch dat de focus hier juist zit.



                              thx

                              Moderator Note: Alweer beelden die te groot zijn volgens het forumreglement, en dus vliegen ze achter een linkje. Herhaaldelijk de richtlijnen van de moderatoren negeren kan er wel toe lijden dat deze 'met scherp schieten'!
                              Last edited by Laurens; 20 april 2015, 20:47.

                              Comment

                              Working...
                              X