Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag mbt afgeven digitale origineel van modelfoto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag mbt afgeven digitale origineel van modelfoto

    Ik heb een fotoshoot gedaan via een modellenbureau bij een professionele fotograaf.

    Ik heb hierbij enkele van de foto's overkocht. Zij hebben die ingescant om die binnenkort op de website te plaatsen.
    Pas vroeg ik aan hen of ik die digitale foto's mocht hebben, en ze vertelden me dat ze die absoluut NIET mochten geven van die (professionele) fotograaf.

    Kan dit zomaar?


    mod edit: topictitel aangepast
    www.spat.be

  • #2
    lees uw contractje eens.

    Comment


    • #3
      Wel, daar zeg je iets, maar ik heb geen dubbel gekregen.
      Ik zal eerst maar eens gaan vragen of ik een dubbel krijg dan.

      Dat is niet slim van me om daar niet aan gedacht te hebben , maar het was zo druk. Ze kwamen er pas tijden de shoot mee naar mij.

      Bedankt voor je advies
      www.spat.be

      Comment


      • #4
        Als ik nu mijn gekochte foto's inscan en die op het web gebruik (indien in m'n contract staat dat ik geen recht heb op die digitale foto's), doe ik dan iets verkeerd?

        Of moet dat ook in het contract staan?
        www.spat.be

        Comment


        • #5
          Als je geen toestemming hebt mag je iemand anders zijn werk niet gebruiken ( ook al zijn die van u )

          Dat is het grote nadeel die modellen ondervinden als ze naar die modellenbureau's gaan

          als ik ( bv ) een model laat komen, krijgt ze 5 grote afdrukken ( 20 x 30 ) en als ze wil mag ze er nog een CD bovenop hebben

          En hoe meer je die foto's gebruikt om te publiceren hoe liever ik het heb
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            voila si....hier hebben we het al....

            is laatst nog aan bod geweest : deonthologie !

            zonneke,

            je bent welkom bij mij, je krijgt ALLE originele exemplaren op cd-rom, en je bent vrij ermee te doen wat je wil, behalve de foto's verkopen dan...dan moet je mij een deel afstaan....
            maar dat geldt voor mezelf ook...

            neem maar eens een kijkje op m'n website : http://users.skynet.be/stef-vds

            stef

            Comment


            • #7
              Originally posted by Stef
              voila si....hier hebben we het al....

              is laatst nog aan bod geweest : deonthologie !

              zonneke,

              je bent welkom bij mij, je krijgt ALLE originele exemplaren op cd-rom, en je bent vrij ermee te doen wat je wil, behalve de foto's verkopen dan...dan moet je mij een deel afstaan....
              maar dat geldt voor mezelf ook...

              neem maar eens een kijkje op m'n website : http://users.skynet.be/stef-vds

              stef
              't zelfde verhaal hier.
              My Portfolio (like!)
              Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

              Comment


              • #8
                Wel, dit document heb ik voor het bureau moeten invullen en ondertekenen:

                Gelieve dit formulier eigenhandig ondertekend PER POST terug te sturen naar ons postadres aub.
                Van rechtswege hebben wij jouw schriftelijke toelating nodig om jouw foto's op onze website te plaatsen.
                Bij publicatie van foto's (in de pers ιn op het internet) moeten deze steeds vrijgemaakt worden van copyright voor de betreffende krant, weekblad, firma, etc...
                Indien gewenst, kunnen wij de naam van de fotograaf vermelden.



                Plaats …………………………… datum : …………………2003

                Ik, ondergetekende, Mevrouw/Mijnheer ………………………………………………………………………
                wonende te ……………………………………………………………, ……………………………………………………………
                geef bij deze toestemming aan (naam van het bureau) om mijn foto’s, beeld- en klankmaterialen, documenten en persoonlijke gegevens (zoals bijvoorbeeld maten, specifieke kenmerken enz. … ) op hun website te plaatsen.

                Ik, ondergetekende, verklaar hierbij eveneens dat mijn foto’s vrij zijn van copyright.
                De foto’s worden door deze verklaring enkel en alleen vrijgemaakt van copyright voor het hierboven vermelde doeleinde.
                Dit geldt voor de foto’s die genomen werden door (naam van het bureau), de door hen aangestelde fotograaf en de door mij ter beschikking gestelde foto’s, beeld- en klankmmaterialen, documenten, gegevens, enz.

                Aansprakelijkheid voor eventuele auteurs- of andere rechten, welke deze ook mogen zijn, op al het bovenvernoemde, en eventuele daaraan verbonden kosten, blijven ten laste van ondergetekende en kunnen in geen enkel geval ten laste gelegd worden van (naam van het bureau).

                Gelieve te ondertekenen, voorafgegaan door “gelezen en goedgekeurd”,

                ………………………………………………………….

                Handtekening,



                NAAM : ……………………………………………




                Nu: mag ik die foto's digitaal normaal niet hebben, of kan je dat hieruit niet afleiden? (Ik heb enkel dit moeten onderteken, dus heb ik geen contract)
                En mag ik nu die foto's niet inscannen en gebruiken op het net (of moet ik de toestemming vragen aan de fotograaf)?
                www.spat.be

                Comment


                • #9
                  Zonneke ik ben ook van Turnhout (centrum) en doe regelmatig fotoshoots. Als je wil kan je met mij contact opnemen en dan heb je al die zever niet. Ik werk ook wel met een contractje maar je krijgt alle foto's op CD en foto's naar keuze afgeprint daar bovenop.
                  Foto's mogen niet verkocht worden- voor de rest doe je er mee wat je wil. En ik wil ook de beste foto's gebruiken om eventueel deel te nemen aan wedstrjden.
                  In je andere topic :
                  http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=54044
                  staat hoe je me makkelijk kan bereiken....
                  Groetjes
                  Willy.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by zonneke
                    Wel, dit document heb ik voor het bureau moeten invullen en ondertekenen:

                    Gelieve dit formulier eigenhandig ondertekend PER POST terug te sturen naar ons postadres aub.
                    Van rechtswege hebben wij jouw schriftelijke toelating nodig om jouw foto's op onze website te plaatsen.
                    Bij publicatie van foto's (in de pers ιn op het internet) moeten deze steeds vrijgemaakt worden van copyright voor de betreffende krant, weekblad, firma, etc...
                    Indien gewenst, kunnen wij de naam van de fotograaf vermelden.



                    Plaats …………………………… datum : …………………2003

                    Ik, ondergetekende, Mevrouw/Mijnheer ………………………………………………………………………
                    wonende te ……………………………………………………………, ……………………………………………………………
                    geef bij deze toestemming aan (naam van het bureau) om mijn foto’s, beeld- en klankmaterialen, documenten en persoonlijke gegevens (zoals bijvoorbeeld maten, specifieke kenmerken enz. … ) op hun website te plaatsen.

                    Ik, ondergetekende, verklaar hierbij eveneens dat mijn foto’s vrij zijn van copyright.
                    De foto’s worden door deze verklaring enkel en alleen vrijgemaakt van copyright voor het hierboven vermelde doeleinde.
                    Dit geldt voor de foto’s die genomen werden door (naam van het bureau), de door hen aangestelde fotograaf en de door mij ter beschikking gestelde foto’s, beeld- en klankmmaterialen, documenten, gegevens, enz.

                    Aansprakelijkheid voor eventuele auteurs- of andere rechten, welke deze ook mogen zijn, op al het bovenvernoemde, en eventuele daaraan verbonden kosten, blijven ten laste van ondergetekende en kunnen in geen enkel geval ten laste gelegd worden van (naam van het bureau).

                    Gelieve te ondertekenen, voorafgegaan door “gelezen en goedgekeurd”,

                    ………………………………………………………….

                    Handtekening,



                    NAAM : ……………………………………………




                    Nu: mag ik die foto's digitaal normaal niet hebben, of kan je dat hieruit niet afleiden? (Ik heb enkel dit moeten onderteken, dus heb ik geen contract)
                    En mag ik nu die foto's niet inscannen en gebruiken op het net (of moet ik de toestemming vragen aan de fotograaf)?
                    1. Ik zou dit contract niet meer tekenen, ze hadden dit dan maar voor de shoot moeten laten tekenen (en het modelcontract vooraf ter lezing moeten toegezonden hebben ruim voor de shoot)
                    2. Dit contract is veel te ιιnzijdig opgesteld. Ze gaan met uw foto's zowat alles kunnen doen zonder dat je daar zelf voordelen bij gaat hebben.

                    Laat ze desnoods die foto's houden, ze mogen er vervolgens ook niets mee doen, en laat gewoon nieuwe maken -die overigens minstens even goed gaan zijn !
                    Gewoon mijn idee.


                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Sonyke
                      zou dit contract niet meer tekenen, ze hadden dit dan maar voor de shoot moeten laten tekenen (en het modelcontract vooraf ter lezing moeten toegezonden hebben ruim voor de shoot)
                      Ze heeft al getekend.
                      Gallery: http://www.fotogallerij.be

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Sonyke
                        Dit contract is veel te ιιnzijdig opgesteld. Ze gaan met uw foto's zowat alles kunnen doen zonder dat je daar zelf voordelen bij gaat hebben.
                        Was mijn eerste gedachte ook toen ik het contract effe snel las.....
                        Niet teveel aan vuil maken Zonneke, gewoon eens mooie foto's laten maken door enkele hierboven genoemde fotografen (of in andere topics) dan heeft u binnen no-time een schitterende portfolio.

                        Veel succes Zonneke, en laat u door deze ervaring zeker niet uit het veld slaan...
                        http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by zonneke
                          Wel, dit document heb ik voor het bureau moeten invullen en ondertekenen:

                          Gelieve dit formulier eigenhandig ondertekend PER POST terug te sturen naar ons postadres aub.
                          Van rechtswege hebben wij jouw schriftelijke toelating nodig om jouw foto's op onze website te plaatsen.
                          Bij publicatie van foto's (in de pers ιn op het internet) moeten deze steeds vrijgemaakt worden van copyright voor de betreffende krant, weekblad, firma, etc...
                          Indien gewenst, kunnen wij de naam van de fotograaf vermelden.



                          Plaats …………………………… datum : …………………2003

                          Ik, ondergetekende, Mevrouw/Mijnheer ………………………………………………………………………
                          wonende te ……………………………………………………………, ……………………………………………………………
                          geef bij deze toestemming aan (naam van het bureau) om mijn foto’s, beeld- en klankmaterialen, documenten en persoonlijke gegevens (zoals bijvoorbeeld maten, specifieke kenmerken enz. … ) op hun website te plaatsen.

                          Ik, ondergetekende, verklaar hierbij eveneens dat mijn foto’s vrij zijn van copyright.
                          De foto’s worden door deze verklaring enkel en alleen vrijgemaakt van copyright voor het hierboven vermelde doeleinde.
                          Dit geldt voor de foto’s die genomen werden door (naam van het bureau), de door hen aangestelde fotograaf en de door mij ter beschikking gestelde foto’s, beeld- en klankmmaterialen, documenten, gegevens, enz.

                          Aansprakelijkheid voor eventuele auteurs- of andere rechten, welke deze ook mogen zijn, op al het bovenvernoemde, en eventuele daaraan verbonden kosten, blijven ten laste van ondergetekende en kunnen in geen enkel geval ten laste gelegd worden van (naam van het bureau).

                          Gelieve te ondertekenen, voorafgegaan door “gelezen en goedgekeurd”,

                          ………………………………………………………….

                          Handtekening,



                          NAAM : ……………………………………………




                          Nu: mag ik die foto's digitaal normaal niet hebben, of kan je dat hieruit niet afleiden? (Ik heb enkel dit moeten onderteken, dus heb ik geen contract)
                          En mag ik nu die foto's niet inscannen en gebruiken op het net (of moet ik de toestemming vragen aan de fotograaf)?


                          Volgens mijn bescheiden mening mag je niets doen zonder toestemming van het bureau en /of de fotograaf.
                          Ik lees zelfs dat jij verantwoordelijk bent voor het schenden van de auteursrechten !

                          Naar mijn weten blijven de originelen ( lees : vroeger de negatieven ) altijd het eigendom van de fotograaf. Jij werkte in opdracht van... en gezien je contract, heb je dus geen enkele aanspraak op eigendomsrecht.

                          Hopelijk voor jou vergis ik me !

                          Groetjes
                          Roger : BD0281BE

                          Comment


                          • #14
                            Mag k is weten welk buro da het was? Model hier bij mij heeft iets vergelijkbaar meegemaakt, maar t is wel een pakske verder gegaan :/
                            (indien nodig mag t altijd prive of in mail)
                            Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                            Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                            Comment


                            • #15
                              ik heb het maar privι gezegd, ondanks alles, wil ik geen slechte reclame maken, want dan maak ik voor mezelf ook slechte reclame he
                              www.spat.be

                              Comment

                              Working...
                              X