Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van transparante objecten (gegraveerd glas)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen van transparante objecten (gegraveerd glas)

    Hey,

    Ik heb de opdracht gekregen om enkele awards te fotograferen.
    Je kent het wel, van die glazen of kristalle dingen met een text in gegraveerd.
    Heb wat zitten knoeien met verschillende licht setups, maar ben er niet 100% in thuis, dus alle hulp is welkom!

    Het gaat om tamelijk vlakke objecten, met af en toe een afgerond of afgeslepen randje

    Ik worstel vooral met de reflecties en het duidelijk zichtbaar maken van de (lichtjes witte) gegraveerde tekst.

    Ben op internet gaan zoeken en vind ook niet metteen wat ik in gedachte had, nl, mooi leesbaar, geen storende reflecties (op de randen mag eventueel wel een accentje om het wat diepte te geven, op een heldere egale witte achtergrond.

    Meestal vind ik ze op zwarte achtergrond (maakt het makelijker?) voorbeeld

    Of bv zo iets: voorbeeld Hier is de reflectie nogal raar? Lijkt ergens op te staan ofzo? Wel duidelijk leesbaar.

    De klant wil liefst een foto met een egale witte achtergrond. Zou dit lukken? Een gravuur is wit + witte achtergrond ... no go?
    Eventueel achtergrond niet of amper belichten?
    Aangezien de stoftboxen tamelijk groot zijn zou ik best met de speedlights werken denk ik? Eventueel met een difuser (diy, gewoon papier?) er voor en zijdelings belichten langs beide kanten?

    Is belichten langst achter (door een witte fototafel, laat licht door) geen optie?

    Heb volgend materiaal ter beschikking naast m'n camera en enkele lenzen.

    2 speedlights
    2 grote softboxen (en twee studioflitsen dus)
    1 grote witte fototafel (voorbeeld, kan hier doorflitsen)

    Alle tips zijn welkom (waar lichten te plaatsen, etc...)


    Alvast bedankt!

    Groeten
    Last edited by amkrisis; 27 maart 2015, 21:24.
    Website: Twostroke

  • #2
    Re: Fotograferen van transparante objecten (gegraveerd glas)

    Best is te belichten in tegenlicht, om een egaal witte achtergrond te krijgen belicht je in tegenlicht,
    u plaatst een grote softbox achteraan in tegenlicht, laat in het midden van de softbox een strook vrij om het licht doorte laten, beide zijkanten dek je af met zwart karton zodat je het effect krijgt van een striplight. resultaat is een witte achtergrond met een licht zwart randje om het onderwerp, glas of vaas of plakket. Eventueel kan je een reflectie schermpje erbij zetten.
    Wil je een zwarte achtergrond, doe dan het omgekeerde, plak de middenstrook van de softbox af en laat de zijkanten vrij. Experimenteer dan een beetje met het beste diafragma.

    gr
    guy
    Sony A7III & Sony A7 RIII
    Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen van transparante objecten (gegraveerd glas)

      Geen witte achtergrond voorzien dan? Puur wit door de softbox? Houd wel steek...

      Zal die gravuur geen probleem geven? Die is nl wit.

      Moet ik aan de boventkant ook niet afdekken? Is een softbox vam 1m. Of is het een kwestie van afstand houden?



      Moderator Note: Je foto is te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 1024px.
      Last edited by LesC; 1 april 2015, 13:38.
      Website: Twostroke

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen van transparante objecten (gegraveerd glas)

        dus inderdaad geen witte achtergrond, gewoon wit van de grote softbox, softbox afdekken zoals je getekend hebt.
        voor de gravure zal het een beetje zoeken zijn naar de beste hoek en of diafragma.
        'k heb ook gelezen dat je een opnametafel hebt met plexi, daar kun je dezeflde techniek op toepassen, flitsen door de plexi en tegenhouden.
        Sony A7III & Sony A7 RIII
        Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

        Comment

        Working...
        X