Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tarieven...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tarieven...

    Ik weet dat er al veel op dit forum is gebabbeld over welke prijs vragen voor een fotoshoot... maar ik zie zoveel (oudere) posts en ik zie het bos niet meer door de bomen

    Situatieschets: ik ben een klein jaartje bezig met fotografie en het gaat me goed af. Ik heb veel geleerd, 90% door zelfstudie (YouTube, boeken, forums,...)
    Ik heb al enkele (kleine) opdrachten gedaan, zoals interieur/exterieur van een bedrijf, foto's nemen van een bedrijfsbezoek, verjaardagsfeest + discobar-avond, communiefoto's, enz...

    Al deze shoots zijn momenteel gratis gedaank, puur omdat ik nog te veel aan mezelf twijfel wat betreft de kwaliteit van het resultaat en vooral omdat ik nog geen ervaring heb.

    Vorige zaterdag moest ik foto's gaan nemen van een DJ/discobar voor zijn website op een feestje. Daar toegekomen zal de organisator van het feest me rondlopen en vroeg prompt of ik van het hele feest foto's wou nemen en wat mijn tarief was. Ik was even de kluts kwijt, want ik had nog enkele ervaring met fotograferen met flits en zeker al niet later op de avond tijdens het dansen bij weinig licht. En mijn hoofdopdracht was eigenlijk om foto's te neman van de discobar en DJ.
    Al bij al is de shoot goed verlopen en het resultaat mag er zijn. Voor de foto's van het feest heb ik 120 euro gevraagd, iets waar de organisator binnen de seconde mee toestemde.. waarschijnlijk veel te laag dus
    Voor de foto's van de DJ en discobar heb ik nog geen prijs gesteld, dus welke kant moet ik hier op gaan? De foto's van deze shoot zijn héél goed gelukt.

    Daarom mijn vraag: wat zijn gangbare tarieven voor zulke opdrachten en speelt ervaring hierin zooooo'n grote rol?

    Als ik later opdrachten voor bedrijven wil doen, zal ik 9 kansen op 10 verplicht zijn om een factuur op te maken, dus zal ik fotograaf in bijberoep moeten worden zeker?
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Tarieven...

    Prijzen zijn er in verschillende formules afhankelijk van je businessmodel en ook afhankelijk van de branche.

    En dan nog is veeeeeeeel variatie mogelijk in functie van je ervaring, materiaal etc...

    Ik zie dat je nog starter bent, dus hou het easy-go. Reken een soort "uurtarief" en wat voor je kosten (verplaatsing, materiaal,...)
    Is de activiteit laag dan kan je het netjes aangeven in je persoonsbelasting als inkomsten uit hobby en niemand zal klagen.
    Er is wel een grens aan hoeveel inkomsten je zo mag genereren dacht ik.

    Krijg je meer bekendheid en meer werk dan zal je waarschijnlijk moeten overwegen een wettelijk statut te moeten aannemen. Bijberoep, zelfstandige,...
    En tegen dan ga je al meer een idee hebben van de prijzen die gevraagd worden in jouw richting (bv reportagewerk)

    Dan is het wat kunst om te zoeken waar je mooi uit de kosten komt, toch behoorlijk wat werk kan doen en betaalbaar blijft.

    Ben je een echte artist dan zal je zoveel vraag krijgen dat je de prijs moet optrekken om werk weg te houden.
    Maar dan ben je al serieus professioneel bezig denk ik toch.

    Comment


    • #3
      Re: Tarieven...

      Je prijs moet je baseren op een uurloon.

      Hoe bereken je een uurloon?

      (Hoeveel wil je verdien / aan uren dat je wil werken) + onkosten + vaste kosten + Taxen en BTW.

      Voorbeeldje:

      Je wilt 250 euro per maand verdienen en je wil max 8 uur werken (shoot + post processing) = 31.25 euro / uur.
      Onkosten kan per shoot afhankelijk zijn. Vb reiskosten, inkom, huur studio of modellen etc… de kan je best apart door rekenen.
      Vaste kosten:
      Je hebt een bureau, pc, scherm en fototoestel en lenzen nodig. Zeg ca 10 000 euro die je om de 5 jaar wil vernieuwen. 10 000 / 12 maanden * 5 jaar * 8 uur = 20.83
      Boekouder = 600 jaar / 12 *8 = 6.25
      Als je 250 wenst te verdienen met 8 uur werk kom je dan al gauw op 60 euro per uur.
      Daar moet je dan nog de 21% btw bijtellen en als je een beetje slim bent, ook je 22% sociale bijdragen.

      Mijn persoonlijke visie:
      Je moet steeds uitgaan van je loon dat je wilt (bij)verdienen. Veel mensen gaan uit van wat zou aanvaardbaar zijn…
      Volgens mij een heel foute redenering die de markt onderuit haalt.
      Je moet een keuze maken: hobby en onbetaald (kan met een onkostenvergoeding) of (Semi)-prof en betaald. Ik merk dat heel wat mensen in de grijze tussenzone zitten. Dat kunnen erg goede fotografen zijn, maar heel, heel matige ondernemers…
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: Tarieven...

        Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
        ...Mijn persoonlijke visie....
        Je moet steeds uitgaan van je loon dat je wilt (bij)verdienen....
        Ook interessante visie, en je hebt een punt.

        Comment


        • #5
          Re: Tarieven...

          Helemaal niet akkoord.

          Je moet je oriënteren aan de marktprijs. Wat betaalt mijn klant elders voor een fotoreportage van deze kwaliteit moet de beste leiddraad geven.

          Als beginner moet je je dus niet met de pro's vergelijken, want de kans is groot dat die toch iets mooier afleveren.
          Als de gebruikelijke prijs voor een deftige huwelijksreportage van x uur aanwezigheid met afleveren van een album en xyz andere prutsen 3500€ bedraagt, waarom zou jij hetzelfde dan afleveren aan 1500€?

          Uiteraard moet je dingen als "naam", ervaring,... etc mee rekenen in je qualiteitsoordeel.
          In het begin heb jij misschien meer uren nodig om hetzelfde af te leveren, en zal je "per uur" minder verdienen. Later betert dat wel, en doe je op dezelfde tijd meer, en dan verdien je dus ook meer.

          Hou er ook rekening mee dat een produktfotograaf al eens mag herbeginnen omdat de klant het niet goed vindt, of je niet goed geluisterd hebt naar zijn wensen. Dan heb je natuurlijk pech wat je "uren" betreft, en het gebeurt bij de beste. Dus, zorg er dan ook voor dat dit in je marge verwerkt zit.

          Als klant interesseert de afschrijving van je materiaal mij geen zak. Je moet zelf maar zorgen dat je genoeg werk hebt om je materiaal te vervangen of uit te breiden als je dat nodig vindt.
          Ik zou een fotograaf die maar 1 reportage per maand doet niet meer betalen omdat zijn toestel anders niet betaald krijgt.

          Bedrijven in winstgevende sectoren rekenen niet bottom-up (kosten + gewenste marge is prijs), maar gaan eerder kijken naar :
          Wat is de marktprijs, wat zijn mijn kosten, en kan ik daar goed geld mee verdienen.
          Als dat niet lukt, dan investeren ze niet, anders wel.
          Het is niet omdat je een investering doet dat je geld verdient, en je kan ook niet "meer" rekenen omdat je slecht geïnvesteerd hebt.

          Je moet er voor zorgen dat je de investeringen met de brutowinst kan betalen.
          Last edited by Guest14; 20 maart 2015, 15:02.

          Comment

          Working...
          X