Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een micofoon voor interviews

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar een micofoon voor interviews

    Filmen doe ik al enige tijd, maar gisteren heb ik voor het eerst ook een interview afgelegd voor onze website. Ik had er echter niet bij nagedacht dat de kwaliteit van een microfoon zo kon verschillen en nam gewoon het eerste het beste exemplaar dat ik in de kast had liggen. Voor alle duidelijkheid; dat ding heeft geen 15 euro gekost. Resultaat is natuurlijk een schrale stem en een geluid dat ik echt niet kan gebruiken, het geluid van de camera was zelfs nog beter.

    Mijn vraag is dus wel duidelijk . Ik ben op zoek naar een microfoon die me een betere geluidskwaliteit kan geven bij interviews. Aangezien ik hem niet zo heel vaak zal gebruiken wil ik er echter niet bijzonder veel geld aan uitgeven, zo rond de 50 euro vind ik wel het maximum.

  • #2
    Re: Op zoek naar een micofoon voor interviews

    Moderator Note: Verplaatst van Accessoires naar Video technisch, waar de 'filmmakers' rondhangen...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar een micofoon voor interviews

      Eerst een vraag : met welke camera werk je ? Welke aansluiting(en) heeft die?

      Een opmerking : voor interviews en andere gesprekken is het best dat de micro zo dicht mogelijk bij de persoon is. Anders pik je teveel andere, vreemde, geluiden op.

      Dus gebruik je liefst : een richtmicrofoon (shotgun) of een Lavalier. (Dasspeldmicrofoon)
      De richtmicrofoon hou je dan zo dicht mogelijk en gericht bij de stem.
      Wel opletten: Goed geluid is de "finishing touch" van een video opname en goede microfoons kosten soms veel. Een max. budget van 50€ is te beperkt i.m.h.o.

      Als je HIER KLIKT heb je al nuttige info.
      Last edited by Skitch; 18 maart 2015, 18:49. Reden: Link verbeterd
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar een micofoon voor interviews

        Ik heb een Panasonic Lumix DMC-FZ200, met externe microfoonaansluiting. Misschien niet de perfecte camera om te filmen, maar hij doet wat hij moet doen wat mij betreft. Een dasspeldmicrofoon is geen optie, de bedoeling is om staande interviews te doen. Ik heb het topic eens bekeken van je link, maar daar vertellen ze wat ik al vermoedde. Ik zoek eerder mensen die ervaring hebben met dit soort microfoons en me een tip kunnen geven voor de juiste koop .

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar een micofoon voor interviews

          Oorspronkelijk geplaatst door MasVaK Bekijk bericht
          .................................................. ........Ik zoek eerder mensen die ervaring hebben met dit soort microfoons en me een tip kunnen geven voor de juiste koop .
          Veel geluk ermee.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar een micofoon voor interviews

            Je hebt goede microfoons voor aanvaardbare prijzen (met kabel). Belangrijkste is dat je de interviewmicrofoon zeer dicht bij de geïnterviewde houdt: dwz zo'n 20cm
            Alleen als er zeer veel lawaai rondom is (sportwedstrijd indoor) dan gaat een duurdere microfoon verschil geven door het neutraliseren van al die storende geluiden.
            Een richtmicrofoon is duurder en dan moet je toch ook steeds dicht genoeg bij de geïnterviewde komen (zo'n 50cm max) maar dan kan je de micro "buiten beeld" houden.
            http://www.stich.be

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar een micofoon voor interviews

              Dat de microfoon zichtbaar is vind ik geen probleem, als het geluid maar goed is. Iemand ervaring met dit exemplaar... http://www.camerashop.be/product/177...504.1422782778

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar een micofoon voor interviews

                Wij hebben de Shure VP64AL, en die is speciaal voor interviews gemaakt. Prijs valt al bij al ook mee en zéér goed geluid.
                Storende geluiden rondomom worden zo goed als weggefiltert. Kan zowel op XLR of met verloopstukje op mini-jack

                Succes in alle geval.

                John
                johnvde

                Comment

                Working...
                X