Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hasselblad versus Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hasselblad versus Canon

    Iedereen kent wel de mooie glossy magazine's met zeer mooie foto's van modellen,
    hier zal waarschijnlijk ook veel werk inzitten van fotobewerkings programma.
    Maar de hamvraag is of dit soort foto's mogelijk is met een Canon D10.
    Welke lens is hiervoor perfect heb een 16-35mm van canon.
    Waar vindt ik nog veel tips & sites voor dit soort fotografie.
    voorbeeld foto: http://www.zeppetello.com/blue/photo12.html

    Alvast veel dank

    FDS
    Don't force it, just get a bigger hammer.

  • #2
    Natuurlijk zijn zulke opnames mogelijk met de 10 D, voor studiowerk kan je best een wat langere brandpunt gebruiken, bijvoorbeeld de 28-70 of de 24 70 als het zoomlenzen betreft. Vaste optiek zou ik aanraden de 50 mm 1.8 of 1.4 en de 85 mm 1.8 van Canon.

    Het voorbeeld is een studio-opname waar wat aan gewerkt is in Photoshop, om daar de technieken een beetje van onder de knie te krijgen zou je over een studio moeten kunnen beschikken, via een fotoclub bijvoorbeeld.

    Indien je niet te ver uit de Antwerpse omgeving woont kan je bij eens komen kijken naar mijn studio , dan heb je een beter idee wat er allemaal bij komt kijken.


    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      natuurlijk is dit met een canon, nikon, fuji, enz... te doen ( zelfs met een goeie wegwerpkamera )
      Het is meestal niet het toestel die iets doet maar de man/vrouw erachter

      Om een goeie foto te maken is het wel niet zo gamakkelijk als het lijkt
      modellenwerk in de studio is een van de moeilijkste dingen
      Ik heb er al uren/dagen/weken versleten en ik kan er nog niks van

      Het is niet alleen het technische, uw toestel van buiten kennen, of genoeg verstand van uw opstelling ( flitsers enz... )
      maar ook zeer belangrijk is het model en de posedie je ze laat doen

      veeeeeeeeel oefenen zou ik zeggen

      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Originally posted by lieven lens
        natuurlijk is dit met een canon, nikon, fuji, enz... te doen ( zelfs met een goeie wegwerpkamera )
        Het is meestal niet het toestel die iets doet maar de man/vrouw erachter

        Om een goeie foto te maken is het wel niet zo gamakkelijk als het lijkt
        modellenwerk in de studio is een van de moeilijkste dingen
        Ik heb er al uren/dagen/weken versleten en ik kan er nog niks van

        Het is niet alleen het technische, uw toestel van buiten kennen, of genoeg verstand van uw opstelling ( flitsers enz... )
        maar ook zeer belangrijk is het model en de posedie je ze laat doen

        veeeeeeeeel oefenen zou ik zeggen


        da wil ik u wel eens zien doen met een wegwerpcamera dergelijke dingen doen ...

        ik denk dat je dergelijke zaken niet te eenvoudig mag voorstellen...

        waarom blijven meer dan één grote modefotografen dan nog steeds met hun "arveidsintensieve en trage" Hasselblad (mét film, dus niet met digitale rug) werken...dit terwijl ze ook digitale toestellen in huis hebben (en ook hiermee kunnen werken)??
        'k peins dat het toch zijn reden heeft hoor...zeker als het over resultaten op groot formaat gaat!
        some toys 4 big boys
        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

        Comment


        • #5
          Originally posted by Huggy
          Originally posted by lieven lens
          natuurlijk is dit met een canon, nikon, fuji, enz... te doen ( zelfs met een goeie wegwerpkamera )
          Het is meestal niet het toestel die iets doet maar de man/vrouw erachter

          Om een goeie foto te maken is het wel niet zo gamakkelijk als het lijkt
          modellenwerk in de studio is een van de moeilijkste dingen
          Ik heb er al uren/dagen/weken versleten en ik kan er nog niks van

          Het is niet alleen het technische, uw toestel van buiten kennen, of genoeg verstand van uw opstelling ( flitsers enz... )
          maar ook zeer belangrijk is het model en de posedie je ze laat doen

          veeeeeeeeel oefenen zou ik zeggen


          da wil ik u wel eens zien doen met een wegwerpcamera dergelijke dingen doen ...

          ik denk dat je dergelijke zaken niet te eenvoudig mag voorstellen...

          waarom blijven meer dan één grote modefotografen dan nog steeds met hun "arveidsintensieve en trage" Hasselblad (mét film, dus niet met digitale rug) werken...dit terwijl ze ook digitale toestellen in huis hebben (en ook hiermee kunnen werken)??
          'k peins dat het toch zijn reden heeft hoor...zeker als het over resultaten op groot formaat gaat!
          Omdat het veel aangenamer is om met een grootbeeld cliché te werken, je kan veel makkelijker hercadreren. En als je echt grote reclameposters gaat maken is de resolutie van de huidige DSLR-cameras om met te lachen.
          mijn website

          Comment


          • #6
            ok merci voor de reacties, mijn vraag is ontstaan door gisteren te kijken naar een programma waar ze een mode kalender aan het schieten waren van P-magazine geloof ik met de bekende belgische modellen. En die fotograaf had naar mijn verbazing een camera in zijn handen naar het model en uitzicht van een canon 300D.

            Meer tips en sites zijn nog altijd welkom

            DANK !!
            Don't force it, just get a bigger hammer.

            Comment


            • #7
              Originally posted by freakydionsoir
              ok merci voor de reacties, mijn vraag is ontstaan door gisteren te kijken naar een programma waar ze een mode kalender aan het schieten waren van P-magazine geloof ik met de bekende belgische modellen. En die fotograaf had naar mijn verbazing een camera in zijn handen naar het model en uitzicht van een canon 300D.

              Meer tips en sites zijn nog altijd welkom

              DANK !!
              ik ben vorige week nog in de P-studio's geweest... en geloof me gerust... de grote shoots worden daar echt nie met nen 300D gedaan

              alleen als het echt go-go-go-werk is dat goed vooruit moet gaan en nie teveel mag kosten...dan kan er met een "snelle" DSLR gewerkt worden...maar toen ik er was, was dat een D70...en 't resultaat viel al bij al nog mee...maar dat was dus ook "maar" voor een kleine reportage hè...normaal werkt die kerel ook altijd nog op film met zijn gouwe ouwe "H"

              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

              Comment


              • #8
                Originally posted by freakydionsoir
                ok merci voor de reacties, mijn vraag is ontstaan door gisteren te kijken naar een programma waar ze een mode kalender aan het schieten waren van P-magazine geloof ik met de bekende belgische modellen. En die fotograaf had naar mijn verbazing een camera in zijn handen naar het model en uitzicht van een canon 300D.

                Meer tips en sites zijn nog altijd welkom

                DANK !!

                Het zou me wel verbazen van een Prof met een 300d te zien werken.

                Maar , ik zeg ni dat het onmogelijk is, normaal verwacht daar te zien

                Ofwel Hasselblad of Mamyia met digitale rug en Phase one.
                Of Nikon D1X, Canon 1Ds, enz ...

                Indien er op voorhand geweten is dat ze gaan shooten voor echte grote afdrukken zal men nog steeds naar de diafilm gaan en via scanning met een High-end scanner een digitaal beeld genereren van enkele honderden megabytes.

                Voor posters voor eigen gebruik echter volstaat een degelijk DSLR, mijn eerste grootformaat heb ik laten maken van een JPEG bestand van mijn D30 formaat A0 (84 x 118 cm) en na drie jaar ophangen in mijn studio is het nog steeds om aan te zien.

                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  ik zeg niet dat het een 300D was maar het leek erop, het was echt een klein kodakske om het zo te zeggen echt niet profesioneel uitziend.
                  Hasselblad is voor mij te duur en te profesioneel als beginnend amateur fotograaf.

                  Toch super bedankt

                  Don't force it, just get a bigger hammer.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by freakydionsoir

                    Hasselblad is voor mij te duur en te profesioneel als beginnend amateur fotograaf.

                    Toch super bedankt


                    'k denk dat dat voor ons allemaal zo is zene

                    maar domen moet kunnen hè
                    some toys 4 big boys
                    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                    Comment


                    • #11
                      Omdat het veel aangenamer is om met een grootbeeld cliché te werken, je kan veel makkelijker hercadreren. En als je echt grote reclameposters gaat maken is de resolutie van de huidige DSLR-cameras om met te lachen.
                      Ik ken persoonlijk iemand die in de grafische sector actief is, en die maakt regelmatig Bilboard reclamepanelen (zo van enkele meter groot om op huizen langs de straatkant te plaatsen) moet drukken, en die werken vanaf een 5MPx camera. Dus met een 10D geen probleem, laat staan een 1Ds of die 14Mp van Kodak.
                      Je moet enkel een goede PC/MAC met degelijke software hebben om de interpolatie uit te voeren.
                      David Goovaerts
                      Canon EOS 1DsmkIII & 1Dx, L lenzen

                      Comment


                      • #12
                        die reclame op de buskotjes en affices langs de weg, die kwaliteit is te verwaarlozen als je van kortbij derop kijkt, allemaal grote puntjes zijn het en van ver af zie je er een goed beeld in. Met de 300D kan je wel een groot beeld afdrukken hoor. Om te testen, neem een foto zie scherp is rond het oog (bijvoorbeeld) zet die op een groot formaat (zo groot je wilt) snij dat stuk rond het oog uit, laat dat printen, hang het tegen de muur, zet 5 passen achteruit en je ziet het.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by creXis
                          die reclame op de buskotjes en affices langs de weg, die kwaliteit is te verwaarlozen als je van kortbij derop kijkt, allemaal grote puntjes zijn het en van ver af zie je er een goed beeld in. Met de 300D kan je wel een groot beeld afdrukken hoor. Om te testen, neem een foto zie scherp is rond het oog (bijvoorbeeld) zet die op een groot formaat (zo groot je wilt) snij dat stuk rond het oog uit, laat dat printen, hang het tegen de muur, zet 5 passen achteruit en je ziet het.
                          en probeer datzelfde met je 300D dan maar een keer voor een foto die wél scherp moet zijn....

                          'k denk (ben zeker) da je dan wél tekort gaat komen ...
                          some toys 4 big boys
                          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                          Comment


                          • #14
                            kga het testen

                            Comment


                            • #15
                              hier is de test.

                              Ik neem een beeld wat uit mijn 300D komt, een gewone jpeg file op hoogste kwaliteit. (3072 * 2048 @ 180 DPI)

                              http://users.pandora.be/guyke/Maarten/origineel.jpg

                              daarna verander ik de instellingen, ik maak er een beeld van van 2 meter breed en behoud die DPI waarden dat (39 DPI)

                              http://users.pandora.be/guyke/Maarten/IMG_3073.jpg

                              uiteindelijk, maak ik een print van het gecropte oog... (op 39DPI) Ik print ik die foto op een A4 formaat, zodat de verhouding van het oog zou kloppen op een print van 2 meter ongeveer.

                              Hier is een scan:
                              http://users.pandora.be/guyke/Maarten/test.jpg

                              hier is een foto van de foto:
                              http://users.pandora.be/guyke/Maarten/muur.jpg

                              Dus, een print van die grote maken is wél mogenlijk! Geloof je het niet, print het oog zelf uit, dan zie je dat de kwaliteit beter is dan de resultaten die je op scherm ziet. Daarbij is 2 meter toch al zéér groot, dus wie foto's op 1 meter wilt maken... het is goed van kwaliteit, heb hier zelf ook eentje hangen van 90cm op 45cm.

                              Comment

                              Working...
                              X