Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstelmotertje ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstelmotertje ???

    ik weet niet of deze in de juiste topic staat maar ik vond de juiste niet direct terug

    ik heb me ooit eens laten wijsmaken dat reflexcamera's dat je daar 2 soorten in hebt, met scherpstelmotor in de bodie en met de scherpstel moter in de lens.
    klopt dit en hoe kan je dat ontdekken als je op een online site kijkt zoals deze
    Canon EOS 1200D + 18-55 IS II. Ben je op zoek naar je eerste DSLR camera? Dan is de Canon EOS 1200D, opvolger van de 1100D, een hele goede optie. Naast...

  • #2
    Re: scherpstelmotertje ???

    Bij Canon zit de scherpstelmotor al meer dan 20 jaar in de lens, elke EF en EF-S lens heeft dus een scherpstelmotortje.

    Bij Nikon is het anders, daar heb je camerabody's die een ingebouwde scherpstelmotor hebben, en die hebben dan met oude én nieuwe lenzen autofocus.
    Bij de goedkopere modellen zit er geen scherpstelmotor in de camerabody, dan heb je alleen autofocus met lenzen waarbij het scherpstelmotortje in de lens zelf zit.

    Maar via de link die je hebt gepost zie ik daarover helemaal niets, het is gewoon een link naar een verkoper...
    Omdat dit je eerste post is lijkt het er voor mij op dat je hier alleen aangemeld bent om reclame te maken, of zie ik het verkeerd??
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: scherpstelmotertje ???

      Denk het niet, Bart. TS is al langer lid, maar is niet meer actief geweest sinds najaar 2013. Link gaat naar een 1200D van Canon.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: scherpstelmotertje ???

        In juni 2009 had TS het ook al over scherpstelmotortjes en lenzen voor een D90.
        Zal waarschijnlijk lijden aan DMC.

        Comment


        • #5
          Re: scherpstelmotertje ???

          Wat is DMC???
          Zal er misschien ook aan lijden??

          Comment


          • #6
            Re: scherpstelmotertje ???

            Moet je er ook even bij vermelden dat er veel verschil is in kwaliteit, snelheid en accuraatheid van die scherpstelmotoren.

            En het zal je niet verwonderen dat dit in directe relatie staat tot de prijs.

            De goedkope lenzen hebben meestal een seriemotortje van bedenkelijke kwaliteit maar doel van die lens is ook om er maar af en toe eens een fotoke mee te pakken.
            Dus als em maar 10000 fotos meegaat dan is dat eigenlijk ok.
            Ze zijn wel traag, maken lawaai (lastig bij filmen) en zijn niet accuraat.

            Bij de duurdere lenzen zit meestal een variant van een ultrasoonmotor (en daar zijn ook weer varianten in met dito prijs)
            Maar een algemeen kenmerk is dat ze sneller, stiller en accurater zijn.
            Type 1 ultrasoonmotor is eigenlijk de gewone seriemotor dat ze vervangen door een kwaliteit ultrasoonmotor (brushless type), mechanisch in de lens gaat de overbrenging nog steeds via tandwieltjes.(er zijn hiervan wel varianten die ook overrulebaar zijn)
            Type 2 ultrasoonmotor is de ultrasone ring motor. Is behoorlijke high-tech. Extreem snel, superaccuraat en permanent overrulebaar. Er is geen mechanische reductie via tandwieltjes.
            Prijs zit in de hoge klasse.

            Bij de meeste dure lenzen kan je ook overrulen dwz: manueel (bij)-scherpstellen terwijl de automatische scherpstelling op staat. (absoluut AF TE RADEN bij gewoon lenzen omdat de mechaniek snel stuk zal gaan) Maar zoals eerder al aangegeven zijn somige overrulebare lenzen toch relatief snel versleten.

            Om te weten welk systeem in de lens zit is het kwestie van internet af te schuimen naar goede reviews.

            Je kan al starten met de handleidingen van een lens van keuze eens van het net te plukken.
            Meestal staat er daar wel een soort vorm van reklame in waar ze duidelijk wijzen op de voordelen van een specifieke motor dat er in zit.
            Als ze er niet over praten dan mag je aannemen dat de goedkoopste versie er in zit.
            Last edited by xafke; 8 maart 2015, 23:08.

            Comment


            • #7
              Re: scherpstelmotertje ???

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Wat is DMC???
              Zal er misschien ook aan lijden??
              Dement Maar Content

              Comment

              Working...
              X