Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD Gent

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD Gent

    Hierbij enkele foto's genomen tijdens de SD te Gent.

    1.



    2.



    3.



    4.



    5.



    Groetjes

  • #2
    Re: SD Gent

    vraag bij de vierde foto : voor wat dient dit ?

    groetjes,

    Dirk

    Comment


    • #3
      Re: SD Gent

      De geschiedenis en industrie van Gent indachtig dacht ik aan een semie-geautomatiseerde kaarde.
      Op het eerste zicht meen ik vooraan onder de wieg een reeks tanden te zien die ik relateer met een kam, een wolkam of een vlaskam, ook kaarde genoemd.
      En Gent heeft een historische linnenverleden ... dus ik houd het op een vlaskam. Links kan de arbeider zitten en kan zo de kam, kammen die op de wieg zitten weg en weer bedwegen. Tussen de wieg en de bak wordt dan vlas (of wol indien het een wolkam is) gestoken om te 'kammen'. Rechts komt dan het gekamde vlas tevoorschijn.
      Merk op, dit is enkel een deductie van wat ik zie en van wat ik weet over Gent ... Ik kan er kompleet naast zitten, maar ik vermoed echter dat ik spijkers met koppen sla.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: SD Gent

        Ik zou het niet beter kunnen uitleggen dan wat Vanmaele heeft geschreven. De tweede foto vindt ik de mooiste. Het wolkammen heb ik ooit mogen doen, en dat met een gewone kam is niet zo'n evident werkje.

        Comment


        • #5
          Re: SD Gent

          Mooie reeks.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: SD Gent

            Nr2 en de laatste.

            mvg
            Marc
            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
            M.v.g. Marc

            Comment


            • #7
              Re: SD Gent

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              De geschiedenis en industrie van Gent indachtig dacht ik aan een semie-geautomatiseerde kaarde.
              Op het eerste zicht meen ik vooraan onder de wieg een reeks tanden te zien die ik relateer met een kam, een wolkam of een vlaskam, ook kaarde genoemd.
              En Gent heeft een historische linnenverleden ... dus ik houd het op een vlaskam. Links kan de arbeider zitten en kan zo de kam, kammen die op de wieg zitten weg en weer bedwegen. Tussen de wieg en de bak wordt dan vlas (of wol indien het een wolkam is) gestoken om te 'kammen'. Rechts komt dan het gekamde vlas tevoorschijn.
              Merk op, dit is enkel een deductie van wat ik zie en van wat ik weet over Gent ... Ik kan er kompleet naast zitten, maar ik vermoed echter dat ik spijkers met koppen sla.
              Wim,
              bedankt voor de uitleg.
              weer wat bijgeleerd :-)
              Dirk

              Comment


              • #8
                Re: SD Gent

                Lang geleden heb ik zo'n wolkammer nog in werking gezien bij een dorpsfeest
                en oude ambachten.

                Verder een mooi reeksje.

                Groetjes,

                Dirk

                Comment

                Working...
                X