Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

    Hallo beste BD-ers,

    Ik ben ondertussen al sinds 2006 kijker op dit forum en geeft nu en dan ook een reactie op een post.
    Wat me opvalt is dat door de jaren heen héél veel starters bij BD terecht komen en dan vaak dezelfde vragen stellen. Via die vragen zie je ook dat heel wat mensen echt nog niets weten van fotografie. Een forum kan dat niet even snel-snel oplossen omdat fotografie niet eenvoudig is (als je het goed wil doen). Daardoor krijg je dan vaak reacties van forumleden die wat bot zijn, maar daarom niet onterecht.

    Ik ben er echter ook vrij zeker van dat heel veel forumleden willen helpen om die starters een basis te geven, ofwel om hen vanuit de praktijk te tonen dat je fotografie niet in 1-2-3 leert.

    Vandaar mijn vraag:

    Zouden we het zien zitten om groepjes te vormen van "kennisdelers" die op geregelde tijdstippen met starters uit onze buurt op stap te gaan?
    Ik stel dat eigenlijk vrij eenvoudig voor: op een zomeravond, of ergens in 't weekend verzamelen we maximaal een 5-tal starters op een openbare plaats en gaan met hen heel praktisch aan de slag voor maximaal 2 uur, dus 100% hands-on. Bedoeling is dat we dit als vrijwilliger doen.

    Wie zou dit zien zitten? Als we met genoeg mensen zijn en wat verdeeld over gans Vlaanderen/Nederland, dan zou BD ons kunnen helpen om de info te verspreiden, en mag ze voor mijn part ook met de pluimen ervan gaan lopen. We zouden het als een BD-service kunnen zien. Initieel zou ik niets doen rond verzekering enz. Dan wordt het terug een hele poespas. Later kunnen we nog wel zien.
    Je zou kunnen zeggen dat de shooting day daarvoor bestaan, maar ik vrees dat de drempel voor starters daar te groot is + het is niet echt voorzien als 100% leermoment.

    Als we zo'n initiatief kunnen starten, dan kunnen mensen die met beginnersvragen zitten ook attent gemaakt worden op dit type samenkomsten.

    Ik nam al een paar keer zo'n initiatief voor mensen in mijn omgeving en vond het ontzettend leuk om het te doen.

    Wat denken jullie hiervan?

    Riho.
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

  • #2
    Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

    Riho, als je dit op een ordentelijke manier van de grond krijgt verdient dit alle lof!

    Als het ooit zover komt wil ik in mijn eigen regio hieraan wel meewerken!

    Jan
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

      Riho,

      Misschien eens contact opnemen met Bachus1909, de SD-verantwoordelijke van BD.
      BD kan waarschijnlijk zelf ook op één of andere dit initiatief helpen of steunen ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

        Dit vind ik nu eens een super initiatief, hopelijk kan dit verwezenlijkt worden! Ik denk dat veel startende alsook iets gevorderde fotografen er nog iets kunnen van leren. Het is ook leuk om nieuwe mensen te leren kennen die dezelfde passie delen en makkelijker om kennis en info uit te wisselen.

        Mocht er iets opgestart worden regio West-Vlaanderen ( of nog beter Kortrijk ) mag je mij alvast meerekenen als startend fotograaf weliswaar

        Greetz
        D7100 / nikon 17-55 f2.8 / SB-900 / 055xprob-486rc2

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

          Hoi Maxnikon,

          Gevorderde fotografen zullen wellicht veel meer leren tijdens de shooting days. De groepen zullen daar ook groter zijn. Het initiatief waaraan ik denk zou maar kunnen werken als het op kleine groepjes gaat. En op den duur moet je dan ook vlot meekunnen naar een shooting day zonder dat je daar uit de toon valt .

          We zien wel hoeveel mensen dit zien zitten. Er moeten genoeg "kennisdelers" zijn en genoeg geïnteresseerden bij de beginners. En als er binnen iedere groep nog een beetje een gelijke verdeling is qua regio, dan moet het wel lukken.

          Groetjes,

          Riho
          Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
          Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

          Comment


          • #6
            ik woon in de regio Brugge-Roeselare als kennisdeler en in het weekend zit ik in de regio Oostende.

            Al je interesse hebt, zeg misschien of je kennisdeler bent of starter en vermeld je regio.

            Groetjes

            Riho
            Last edited by Riho; 28 februari 2015, 13:37.
            Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
            Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

              Leuk initiatief !
              Ik ben starter, Oostende.
              Wil graag meedoen.

              GRTZ
              Panasonic FZ72
              Have a nice day.
              RiNique

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                Een nieuw idee is altijd welkom.

                Klinkt goed op het eerste gezicht maar onderschat het organisatorisch aspect ervan zeker niet om het tot een succes te leiden.

                Werk vooral je doel goed uit. Wat wil ik bereiken? Wat is mijn doelpubliek?
                Werkwijze: hoe zal ik dat bekomen? (les geven aan mensen zonder enige kennis van zaken kan die mensen nogal behoorlijk teleurstellen) Hun verwachting kunnen al snel te hoog liggen. Ook materiaal kan ontbreken (zo hoor je regelmatig dat mensen avondles fotografie gaan volgen en een point-and-shoot meebrengen )

                Ook zal je wat funding nodig hebben om bv reklame te maken in de streek om je doelpubliek aan te trekken. (niet evident)

                Mogelijks ook wat "basiskennis" geven in een mini-opleiding maar zoals je zelf al zegt gezien de moeilijkheidsgraad en stijle leercurve.... Niet evident.
                En waar ga je dat inrichten? Zaaltje zoeken bij de gemeente, scholen, parochie, moskee? , ... (laatste is een grapke heh)

                Ik zou voorstellen om je doelstelling te vernauwen. Spreek bv een specifiek publiek aan die al een basis heeft (bv al een avondschool fotografie of zo er heeft op zitten) en nu eens praktisch aan de slag wil in groepsverband met een thema. Dan is het probleem van "basiskennis" al opgelost. Maar dan kom je al snel in de buurt van de shootings die hier georganiseerd worden vanuit BD want die zijn niet hoogdrempelig.

                Misschien eens praten met de mensen van BD zelf of ze lokale mini schooting events kunnen ondersteunen waarbij dan vrijwilligers de diensten aanbieden vanuit het framework van BD. Denk dat daar de meest realistische piste in zit. Je doelpubliek zal je hier snel vinden.

                Veel mensen ontzien het aan een shooting day van BD mee te doen omdat het hun meestal niet uitkomt (tijd) en de afstand (locatie).
                Dus daar zit zeker een markt om lokaal te werken op regelmatige basis (bv 1 x per maand en van korte duur bv 2 uur zoals je al aangaf).

                Er is zeker een vraag maar definier vooral goed je doelstelling en je aanpak.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                  Goed idee en mooi initiatief, ik wil dit graag steunen in Vlaams-Brabant.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                    Xafke,

                    Veel van de "problemen" die je beschrijft om dit initiatief een succes te maken houden onmiddellijk verband met de grootte van de groep warmee je wil werken op ieder leermoment en op de plaats waar je het organiseert.
                    Maximaal 5 starters, waarvan je vooraf weet welk materiaal ze meebrengen en een publieke locatie met wat mogelijkheden die rustig gelegen is en je komt al een heel eind. Als het slechts om max 5 personen gaat, dan kan je je aanpassen aan hun niveau. Als je dan van vooraf eens polst waar hun "grootste" probleem zit, heb je wellicht ook al een idee van hun achtergrondkennis.
                    Veel materiaal heb je om rond de basis van fotografie te werken niet nodig: hun eigen toestel en een buitenlocatie met wat mogelijkheden. Het samenspel diafragma-opening. Belichtingstijd, ISO kan je prachtig "al doende" uitleggen. Als je twee uur met elkaar bezig bent, zonder er centen voor te vragen en als de "leraar" zich een beetje voorbereidt, dan is de kans mijns inziens niet groot dat je de verwachtingen niet inlost. Ik denk dat de kracht van het initiatief er in kan zitten om het simpel te houden. Stel dat een deelnemer zelf weinig bijleert omdat het niveau van het 5 tal lager was dan hij verwachtte, dan zal je snel zien dat zo iemand zal proberen bij te springen om ook wat uitleg,te geven. Als we het in zo'n sfeer kunnen starten, dan kan het iets worden, vermoed ik.

                    Je voelt het misschien: ik zou mijn doelstellingen gelijk proberen te krijgen aan het gemiddelde van de 5 personen die ik voor me krijg op zo'n evenement. Als ik vooraf contact met ze opneem zal ik al ongeveer weten waaraan ik begin.
                    Één van mijn doelstellingen is mensen te laten beseffen dat je fotografie niet écht kan leren op zo'n bijeenkomst, maar je kan er wel meer goesting door krijgen.


                    Groetjes,

                    Riho
                    Last edited by Riho; 1 maart 2015, 08:49.
                    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                      Riho,

                      zeer correcte opmerking, net of een gevorderde niets kan leren van een beginneling. :-) Het gaat om uitwisseling, en dat lijkt me prima.

                      Als voorbeeld: dat ik een fuji adept ben zal al wel geweten zijn, er zijn reeds twee Fuji-wandelingen geweest, en dat is ontzettend leerzaam door alle tips die je aan elkaar kan geven. Nu beweer ik niet dat je dit initiatief merk-gebonden moet doen, maar 't is misschien een mogelijkheid, de menu's van Nikon en Canon zijn voor al hun toestellen grosso modo gelijklopend.
                      Misschien is dat al een brug te ver hoor, echt 'beginners' helpen op die manier zou misschien overdonderend overkomen, en dat kan de bedoeling niet zijn.
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                        Mooi initiatief Ik wil gerust wat tijd vrijmaken als kennisdeler voor regio Hasselt
                        Life through a lens..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                          Ik wil eventueel ook wel eens een poging wagen als kennisdeler, regio Gent.
                          www.elwee.net

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                            oeps is dit niets geworden bedoel die insteek om beginners te helpen ...? Zag dat er een kennisdeler was van Hasselt wel in die regio wil ik wel kennis ontvangen....
                            https://fredor2.wixsite.com/my-site

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                              Nee Freddy, 't is niet niets geworden . We gaan het erover hebben op de AV en SD te Brugge in april. Hoe meer mensen nu reageren hoe zekerder ik ben dat dit een waardevol initiatief is. Ik maakte ondertussen reeds een documentje voor mezelf om de reacties op te volgen. Ik wil de BDers echter niet te veel pushen want aan een korte steekvlam hebben we niets hé. Vandaar dat ik blij ben met je reactie, want ik begon al te vrezen dat we maar een héél klein doelpubliek hadden.

                              Ik voeg je toe bij de starters.

                              Wie zin heeft om aan te sluiten, laat maar horen hé!

                              Groetjes,

                              Riho
                              Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                              Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                              Comment

                              Working...
                              X